Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons svårigheter att leverera DSLR (10D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Beställde en 17-40 4L samt ett 70-200 4L från B&H förra veckan och väntar nu spänt. Anledningen till att jag beställde från dem var att de verkade vara den enda butik som hade båda dessa objektiv i lager samt att priserna var lite förmånligare än de svenska. Verkar dock helt klart som att vissa butiker är prioriterde.

Björn Jansson skrev:
Beställde en 17-40 4L samt ett 70-200 4L från B&H förra veckan och väntar nu spänt. Anledningen till att jag beställde från dem var att de verkade vara den enda butik som hade båda dessa objektiv i lager samt att priserna var lite förmånligare än de svenska. Verkar dock helt klart som att vissa butiker är prioriterde.

Jag är riktigt nyfiken på om motsvarande finns i något europeiskt land med priser liknande dem i Tyskland.

/Johan

Björn Jansson skrev:

Återkom gärna sen med leveranstid och vad du fick betala för tull, om det blev något påslag överhuvudtaget? B&H brukar vanligtvis skicka med UPS eller FedEx har jag för mig, så det brukar ta max 72 timmar.

Jag lovar att återkomma, kan dock berätta det som jag luskat reda på om garantier osv. Lyckades inte hitta denna fakta svart på vitt på fotosidan men efter egna efterforskningar är det detta som gäller:

Enligt Canon:
Objektiv köpta i USA har garanti gällande i Europa, det är bara att kontakta exempelvis Canon Sverige om problem skulle uppstå med ett objektiv. "USA" eller "import" märkningen spelade enligt Canon ingen roll.

Enligt B&H
De svarade att man skall köpa de objektiv märkta "USA", i deras butik för att få Canons världsgaranti, antar att B&H har en egen garanti för varor märkta "import"

Så för säkerhets skull vid framtida beställningar borde en rekomendation vara att köpa objektiv märkta "USA" från B&H.

En rapport kommer så snart jag fått grejjerna, men min gissning är att det blir lite dyrare än Tyskland(500:) men billigare än Sverige(1500:)

För att stödja det svenska samhället så är det ju faktiskt bättre att köpa från USA, då man betalar svensk moms, bara en tanke.

Du kan dra av moms om du betalt svensk moms. Köper du från B&H har du inte betalat svensk moms. Däremot kan du dra av den amerikanska momsen och lägga på den svenska, och sedan dra av den svenska.
Då kan man ju undra varför jag slapp den amerikanska momsen men fick betala svensk moms på min beställning från B&H då... ;)

Den brukar allmänt betalas till av fraktbolaget till tullen vid införsel, svensk moms, och sedan till fraktbolaget av kunden.

17-40 L från B& H

Hej,
jag vill bara berätta att jag beställde min 17-40 L från B& H för 1 vecka sedan. Valde billigaste leveranssätt, dvs. posten. Hämtade ut paketet idag på Schenker i Göteborg. Fick betala 1380 moms och tull. Kollade mitt AMEX-konto idag: B& H debiterar 5585 SEK och som sagt 1380 tillkommer. inkl. frakt och alla avgifter kostar alltså min 17-40 L 6965,-. Leverans på en vecka! Enda nackdel var den dåliga förpackningen från B& H. Fick en kartong med 2 luftkuddar, originalförpackningen låg inklämd på en sida i kartongen, varken snyggt eller vettigt. Leveranserna från B&H brukar vara snabba även med "vanlig" post. mvh Werner

hansen2 skrev:
Det är möjligt men jag vill inte betala vad de vill ha för den.

Tyskland -> tysk moms -> ingen tull = billigt :)

Usa -> ev. svensk moms -> ev. tull = dyrt :(

Sverige -> definitivt svensk moms = dyrt :(

/Johan

Skillnaden är att hos Dustin får du kameran direkt och de andra leverantörerna kan inte berätta för dig när de kan leverera och de är billigare. Jag vet i alla fall var jag skulle beställa om jag behövde en 10D att fotografera med.

Re: 17-40 L från B& H

werner skrev:
Hej,
jag vill bara berätta att jag beställde min 17-40 L från B& H för 1 vecka sedan. Valde billigaste leveranssätt, dvs. posten. Hämtade ut paketet idag på Schenker i Göteborg. Fick betala 1380 moms och tull. Kollade mitt AMEX-konto idag: B& H debiterar 5585 SEK och som sagt 1380 tillkommer. inkl. frakt och alla avgifter kostar alltså min 17-40 L 6965,-. Leverans på en vecka! Enda nackdel var den dåliga förpackningen från B& H. Fick en kartong med 2 luftkuddar, originalförpackningen låg inklämd på en sida i kartongen, varken snyggt eller vettigt. Leveranserna från B&H brukar vara snabba även med "vanlig" post. mvh Werner

Tjenare jag beställde också mina grejjer förra veckan, men visste inte att de behövde ett verification med VISA kort fram och baksida. Detta skickade jag över till dem igår. Var du tidigare kund hos dem eller?

Nu har dom iaf dragit pengarna från mitt konto så då borde ju objektiven vara på ingång.

Billigaste betalningsättet förresten? menar du UPS eller? har för mig det var billigast då jag valde.

Mvh /Björn

leverans med post från B&H

Hej, jag valde "surface mail" från B&H som var billigast, kommer int exakt ihåg, tror det var 28 dollar för paketet med 17-40L. Då finns ingen möjlighet för "tracking", men jag hade testat det förut och även då tog de inte ens en vecka (jag beställde en EF 1.8/85.). kopia på kreditkortet behöver man ju bara maila första gången, så visst går det fort! bästa hälsningar, Werner

Re: 17-40 L från B& H

werner skrev:
Hej,

Du hade kunnat få samma objektiv för två hundralappar mindre rakt över disk i Sverige...

I FOTO är det alltid en man som annonserar om Canonprylar. Eftersom det var praktiskt taget omöjligt att få tag på en 10D i europa (för en månad sedan) beställde jag genom honom. Tog en vecka...

ANNONS