Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons svårigheter att leverera DSLR (10D)

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Som säkert alla känner till vid det är laget överstiger efterfrågan, på vissa Canon-dslr:er, vad Canon kan leverera.

Förra veckan såg jag att B&H i Usa har den i lager. Det sägs att de är prioriterade vad gäller leveranser från Canon. Känner inte till om det stämmer.

Men hur förhåller det sig med oss europeiska kunder? Finns det, likt B&H i Usa, prioriterade försäljare eller prioriterade länder här i Europa?

/Johan

Senast ändrad:
Canon delar upp handlare i tre kategorier, yrkesbutiker, butiker och internetbutiker. Beroende på vilken produkt det gäller så prioriteras dessa olika.

Som ett exempel frågade efter en 300D på en vanlig fotobutik i höstas och fick till svar att de inte skulle få högst något enstaka exemplar om en månad. Samtidigt hade Kameradoktorn flera i lager. Det kan dock vara så att vissa vanliga kamerabutiker prioriteras högre när det gäller konsumentprodukter än yrkesbutikerna.

Kameradoktorn fick 50 st Nikon D2H i första leveransen medan andra handlare inte fick några alls.

Stora handlare som B&H har dessutom möjligheter att importera själva förbi Canons egna nationella generalagenter.

Förra veckan beställde jag ett 10D-paket från technikdirekt.de i Tyskland. Inbillar mig att de är handlare av det större måttet. Men där vet man inte när nästa leverans kommer och jag hörde att de väntat på den sedan oktober förra året?

/Johan

Fler svårigheter........

Canon verkar ha svårigheter att leverera flertalet produkter.Har även sett andra trådar här angående leveranssvårigheter på L-glas. Ligger själv inne med en beställning på 500mm 4/IS sedan en tid hos Scandinavian Photo. Canon orderbekräftar med "leveransdatum okänt".
Sverige verkar vara ganska lågprioriterat hos
Canon i ett internationellt perspektiv och det
lär väl inte bli bättre med sjunkande volymer
pga att fler handlar med USA över nätet.

Jerry

Och jag har ett motljusskydd till min 135/2 på vänt sedan månader.

Det går väl helt enkelt för bra för Canon. Deras marknadsandlerar har växt liksom hela marknaden totalt. Produktionskapaciteten byggs ut men det räcker inte till.

Ibland handlar det dessutom om missbedömningar. Canon trodde att 10D inte skulle sälja så bra när 300D kom. Så blev det inte och det tog Canon ett tag att hämta igen den missen.

Det kanske sälja extra många 500/4 inför OS?

På sikt måste Canon få tillräckligt stor tillverkningskapacitet, annars tröttnar folk.

Canon säljer enkelt uttryckt "så in utav helvete" nbåde i Europas och sverige. Det är brist på det mesta som är modernt och poppis.

Beställde en 70-200 i vointras 3 veckors levtid
Beställde strax efter en 10D som det var obestämbar lev tid i sverige men ca 4 veckor i europa

300D Ixus 430 är också exemmpel på bristvaror i konsumentkategorin...

Maverick28 skrev:

Beställde strax efter en 10D som det var obestämbar lev tid i sverige men ca 4 veckor i europa

Hur lång tid tog det innan du fick den eller väntar du fortfarande?

Man är inte så villiga på att svara ang. leveranstider men av en nisse på Technikdirekt lyckades jag få ur "8-10 veckors leveranstid" *suck*

/Johan

Beställde 10D 16 mars, från NY-camera.de och har fått vänta sedan dess. De får INGEN info från Canon om leveranser. . . Samma med 100 - 400 4,5 L IS USM som jag planerar att skaffa med. Men har varit utan kamera i över två månader o våren rusar förbi utanför fönstret... Satan...

Har betalat o allt med...

Dave

hansen2 skrev:
Hur lång tid tog det innan du fick den eller väntar du fortfarande?

Man är inte så villiga på att svara ang. leveranstider men av en nisse på Technikdirekt lyckades jag få ur "8-10 veckors leveranstid" *suck*

/Johan

Kommer inte ihåg exakt. Men jag väntade typ 3-4 veckor.. Kan inte säga exakt.

MEn då jag "tradar" med bland annat kameror och jobbar som inköpare för detta på ett företag i branschen.

Pratade dock med min kontakt i Europa och han klan just nu inte säga när de kommer in merän att det kommer dröja...

Re: Fler svårigheter........

Jerry Gladh skrev:
Canon verkar ha svårigheter att leverera flertalet produkter.Har även sett andra trådar här angående leveranssvårigheter på L-glas. Ligger själv inne med en beställning på 500mm 4/IS sedan en tid hos Scandinavian Photo. Canon orderbekräftar med "leveransdatum okänt".
Sverige verkar vara ganska lågprioriterat hos Canon i ett internationellt perspektiv och det lär väl inte bli bättre med sjunkande volymer pga att fler handlar med USA över nätet.

Varför beställer man ett 500/4L IS i Sverige för runt 70 000 kronor? När du kan köpa ett 600/4L IS från USA för runt 55 000 kronor?

Sen är det väl ganska självklart att supergluggarna är svåra att få tag på, eller?

För att ta ett exempel på billigare gluggar: 17-40/4L är ju bara ett år gammalt så det är ju ganska så klart att det kan bli förseningar på den gluggen, fick själv vänta i tre månader. 70-200/4L fick jag vänta på i tre veckor.

hansen2 skrev:
Som säkert alla känner till vid det är laget överstiger efterfrågan, på vissa Canon-dslr:er, vad Canon kan leverera.

Idag kom min EOS-10D. 17-40/4L kom fort, nästan direkt efter beställning. Batterigreppet kom lite senare. Men kamerhuset fick jag vänta på... men som sagt idag ringde butiken och meddelade att de är bara att komma och hämta.

Re: Re: Fler svårigheter........

Glock skrev:
Varför beställer man ett 500/4L IS i Sverige för runt 70 000 kronor? När du kan köpa ett 600/4L IS från USA för runt 55 000 kronor?

1. Man köper ett 500 därför att ett 600 är åt skogen för stort och tungt och dessutom i mitt fall inte är värt de extra pengarna per mm brännvidd.

2. Med dagens dollarpris 7,71 blir priset i USA på ett 500:a hos ex.vis B&H 42,400 + diverse andra avgifter som tull etc.

3. Man får ett bra pris hos sin svenska leverantör och drar momsen i företaget.

4. Den marginella prisskillnad som då uppstår motiverar inte mig till att göra affären i USA angående garantier och annan service.

Jerry

Re: Re: Canons svårigheter att leverera DSLR (10D)

Asyvan skrev:
Idag kom min EOS-10D. 17-40/4L kom fort, nästan direkt efter beställning. Batterigreppet kom lite senare. Men kamerhuset fick jag vänta på... men som sagt idag ringde butiken och meddelade att de är bara att komma och hämta.

Var beställde du ifrån och hur länge fick du vänta?

/Johan

Re: Re: Re: Canons svårigheter att leverera DSLR (10D)

hansen2 skrev:
Var beställde du ifrån och hur länge fick du vänta?

Den lokala fotobutiken (Fotoaffärn) i Sundsvall. Jag har väntat 3-4 veckor tror jag. Men jag tror jag tog över en order på 10D som lagts redan i januari/februari.

Re: Re: Re: Fler svårigheter........

Jerry Gladh skrev:
Glock skrev:

1. Man köper ett 500 därför att ett 600 är åt skogen för stort och tungt och dessutom i mitt fall inte är värt de extra pengarna per mm brännvidd.

2. Med dagens dollarpris 7,71 blir priset i USA på ett 500:a hos ex.vis B&H 42,400 + diverse andra avgifter som tull etc.

3. Man får ett bra pris hos sin svenska leverantör och drar momsen i företaget.

4. Den marginella prisskillnad som då uppstår motiverar inte mig till att göra affären i USA angående garantier och annan service.

Jerry

1. Det skiljer 69mm i längd, 22mm i diameter, 1430 gram i vikt.

2. Det skulle iaf bli billgare att köpa ett 600:a från USA än ett 500:a från Sverige.

3. Du kan väl dra av moms på saker du köper från utlandet också?

4. Gluggar har världsgaranti, inga problem att lämna in ett 600:a från USA till IT Service i Hägersten.

Re: Re: Re: Re: Fler svårigheter........

Glock skrev:
3. Du kan väl dra av moms på saker du köper från utlandet också?

Du kan dra av moms om du betalt svensk moms. Köper du från B&H har du inte betalat svensk moms. Däremot kan du dra av den amerikanska momsen och lägga på den svenska, och sedan dra av den svenska.

Re: Re: Re: Re: Re: Fler svårigheter........

Asyvan skrev:
Du kan dra av moms om du betalt svensk moms. Köper du från B&H har du inte betalat svensk moms. Däremot kan du dra av den amerikanska momsen och lägga på den svenska, och sedan dra av den svenska.

Har en kompis i USA som för en tid sedan köpte ett nytt 300 2.8 IS. En vecka senare besökte han mig och var vänlig nog att sälja det för samma pris.
Kan bero på att han inte hade nån kamera att sätta det på...lol.
Den gången tyckte jag att prisskillnaden var klart bättre.

Jerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar