Annons

Canons radioblixtar och 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

pitbullgeckos

Aktiv medlem
Hej!

Hade tänkt skaffa Canons nya blixtsystem, sändare ST-E3-RT och ett gäng 600 RT. Nu läser jag att synktiden med min kära 5D Mark II kanske bara är 100ms. Låter ju helt sjukt.

Ni som har kört systemet ett tag kan väl delge oss era erfarenheter. Har läst en del på utländska forum och det verka funka upp till 200ms-250ms för de flesta.

Kommer inte att uppgradera till Mark III, älskar min II-a. Helt sjukt bra kamera, har stått och bytt objektiv i allt från sandstorm till hällregn de senaste 5 veckorna, inte ett damkorn på sensorn. Den kameran levererar perfekt under de mest osannolika förhållanden, den bara går och går och går.
 
Men det är ju just high-speed synk, så det är något annat. Frågan gällde den "riktiga" synktiden, där high-speed synk inte behövs.
 
Ok
Det är inget jag reflekterat över då jag alltid har den i h/s mode och då kan jag fota från 1/60 sec och uppåt och det funkar utmärkt.
Tror den varnar vid 1/200 secl annars om man inte har den i rätt mode.
 
Enligt DPreview ska x-sync-tiden på din kamera vara 1/200s.

...och med Canon-pinaler rakt igenom stämmer det. I regel.

Blandar du in en tredjepartssändare etc är det inte ovanligt med ex av 5d II som inte når upp till 1/200s, utan stannar vid 1/160s.

http://strobist.blogspot.se/2010/01/know-your-sync.html

Tänker du bara köra med Canons egna pinaler bör det fungera fint. Du kan ju alltid ta med din kamera till butik/kompis och be att få prova där, innan du går vidare.
 
Provade och det är 1/200 på 5dmkII
På kul så kollade jag min gamla 1dmkIII med och där är det 1/300sec
På 50d 1/250 sec
på 400d och 350d var det 1/200 sec med.
Hoppas att det kan hjälpa någon.
 
Det låter ju kanon!
Stort tack för svar!
Ja 1/100 låter ju väldigt lite för ett nytt radiosystem.
1/200 är max jag kört på hittills med min skyport och det har räckt, om det går att köra snabbare är bara en bonus. Behöver ibland ner på 1/20-1/30 för att få med lite ambient ljus typ:
http://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=342183&ID=2831242

Jag har släpat runt på 2 Elinchrome Quadra aggregat på resande fot i 5 veckor, dom e skitbra på många sätt men ska man ha dom i ryggsäcken och gå en halvmil e det mindre roligt. Så jag har tänkt prova Canons radiosystem nu när dom äntligen har fått ett och få ett system som är lättare i fält. Vad jag förstår så ska systemet vara vädertätat (gärna kommentarer på det) och det är ett isf stort plus.
Jag bryr mig inte om alla finesser med ETTL och annat, har aldrig fått det att funka, både kamera och blixtar i manuellt. Hade ju varit kanon om man kan styra blixt-outputen på varje blixt direkt från styrenheten på kameran, det ser jag fram emot, en för alltså styrning av tex 3 st blixtar (Key, Fill och Rim) utan att springa runt och flytta stativ hit och dit.
 
Det låter ju kanon!
Stort tack för svar!
Ja 1/100 låter ju väldigt lite för ett nytt radiosystem.
1/200 är max jag kört på hittills med min skyport och det har räckt, om det går att köra snabbare är bara en bonus. Behöver ibland ner på 1/20-1/30 för att få med lite ambient ljus typ:
http://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=342183&ID=2831242

Jag har släpat runt på 2 Elinchrome Quadra aggregat på resande fot i 5 veckor, dom e skitbra på många sätt men ska man ha dom i ryggsäcken och gå en halvmil e det mindre roligt. Så jag har tänkt prova Canons radiosystem nu när dom äntligen har fått ett och få ett system som är lättare i fält. Vad jag förstår så ska systemet vara vädertätat (gärna kommentarer på det) och det är ett isf stort plus.
Jag bryr mig inte om alla finesser med ETTL och annat, har aldrig fått det att funka, både kamera och blixtar i manuellt. Hade ju varit kanon om man kan styra blixt-outputen på varje blixt direkt från styrenheten på kameran, det ser jag fram emot, en för alltså styrning av tex 3 st blixtar (Key, Fill och Rim) utan att springa runt och flytta stativ hit och dit.

Du kommer säkert bli nöjd.
Dock så är det en hel del att lära sig, boken är redigt tjock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.