ANNONS
Annons

Canons Powershot IS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle Penna

Avslutat medlemskap
Nu har jag äntligen fått en ny digitalkamera. Jag sålde ju min Konica Minolta A2 under hösten då den tog i mitt tycke dåliga bilder. Överexponerade och utan "klipp".

Därefter har jag varit utan kamera, utan att riktigt veta vad jag ska köpa. Jag ville ju inte ha en systemkamera, då jag tycker att det blir för stort och mycket att släpa på.
Velade mellan Samsung 815 pro, Canons Powershot och någon mer, men bestämde mig för Canon. Sedan har jag väntat på att S3 ska komma från fabriken,och igår dök den upp.
Jag har bara hunnit knäppa några testbilder ännu, men det ser mycket lovande ut. Testade med handhållen maxzoom (12ggr) och tog en bild på grannens hus och resultatet var knivskarp. Det var annat än den förra Minolta A2.

Det enda som är lite frustrerade är hurvida det går att sätta på något filter för att skydda linsen. Har inte hittat något om detta ännu. Finns det någon S2 ägare som vet hur man gör??

Det finns en filteradapter LAH-DC20 som kostar ca 400 kr, har motsvarande till min S1. Lycka till med ditt köp hoppas att du blir lika nöjd som jag är med min kamera fastän det bara är en S1 som jag har.
Sven-Åke

Inressant, jag har ju bestämt mig för en S3:a men inte hunnit beställa den än, tar ett par veckkor till innan jag gör det (födelsedag + lön = hurra) :eek:)

Jag återkommer...

...med en liten utförlig rapport när jag har testat kameran mera.
Än så länge verkar allt bra, och bildstabiliseringen är suveränt bra.
Jag provade med handhållen kamera att använda den digitala zoomen och det såg mycket bra ut i kameran. Vi får se hur resultatet blev när jag har tankat ur bilderna.

utvärdering

Nu har jag kört med kameran ett tag, och tagit ca 500 bilder.
Jag är helt fantastiskt nöjd med kameran. Visst finns det några småsaker som retar mig lite, ex avsaknaden av filtergänga. Den filteradapter som fordras för att kunna montera har jag ännu inte fått levererad från Webbhallen. 1 månad sedan jag beställde.

Batterierna i kameran verkar räcka till ca 300 bilder, inkl lite videofilmande, men jag har bara bytt batterier en gång. Fn testar jag med billiga IKEA-batterier och det funkar utmärkt. Har med dessa tagit ca 150 kort och en del längre videosnuttar.

Kameran tar mycket bra bilder med kanonfin skärpa och exponering. Jag har i princip nästan aldrig försökt att justera exponeringarna ännu. Supermacroläget funkar kanonfint och det går alldeles utmärkt att ta utmärkta bilder med handhållen kamera, även i detta macroläge, trots att det även blåser ute. Vete tusan hur det går till och ska egentligen inte gå.
Hoppas bara att kvalitet och funktionerna håller.

Re: utvärdering

Pelle Penna skrev:
Nu har jag kört med kameran ett tag, och tagit ca 500 bilder.
Jag är helt fantastiskt nöjd med kameran. Visst finns det några småsaker som retar mig lite, ex avsaknaden av filtergänga. Den filteradapter som fordras för att kunna montera har jag ännu inte fått levererad från Webbhallen. 1 månad sedan jag beställde.

Batterierna i kameran verkar räcka till ca 300 bilder, inkl lite videofilmande, men jag har bara bytt batterier en gång. Fn testar jag med billiga IKEA-batterier och det funkar utmärkt. Har med dessa tagit ca 150 kort och en del längre videosnuttar.

Kameran tar mycket bra bilder med kanonfin skärpa och exponering. Jag har i princip nästan aldrig försökt att justera exponeringarna ännu. Supermacroläget funkar kanonfint och det går alldeles utmärkt att ta utmärkta bilder med handhållen kamera, även i detta macroläge, trots att det även blåser ute. Vete tusan hur det går till och ska egentligen inte gå.
Hoppas bara att kvalitet och funktionerna håller.
Hej,

tack - låter mycket intressant. Har själv beställt kameran idag och det räknas med cirka 2-3 veckors leverstid.

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar