apersson850
Aktiv medlem
Ja, de nyaste RF-objektiven är konstruerade med IBIS i åtanke. Det är därför de har lite större bildcirklar, så IBIS ska kunna ta ut svängarna ordentligt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta bidrar sannolikt också till högre pris på RF. Större bildcirkel kostar.Ja, de nyaste RF-objektiven är konstruerade med IBIS i åtanke. Det är därför de har lite större bildcirklar, så IBIS ska kunna ta ut svängarna ordentligt.
ok känns ändå lite märkligt att linser utan IS kan ge lika många steg som linser med IS.Läste någonstans att bildcirkeln i tex 28-70 är tillräckligt stor för att ibis ska kunna stabilisera sensorn upp till 8 steg. I vissa av objektiven är bildcirkeln mindre och då blir stabiliseringen mindre effektiv med ibis och mer beroende av att optiken har is. I 24-105 uppnås 8 steg när ibis och is samverkar.
att de kostar är alldeles uppenbart! :-ODetta bidrar sannolikt också till högre pris på RF. Större bildcirkel kostar.
Marknadsavdelningen kanske inte alltid har full koll på vad konstruktionsavdelningen har gjort?ok känns ändå lite märkligt att linser utan IS kan ge lika många steg som linser med IS.
På RF 50/1,2 (utan IS) får man 7 steg vilket man även får för 35/1,8 Macro IS.
Fast det är väl inte då märkligt ifall förklaringen från @gamlej stämmer. Det känns som en logiskt förklaring.ok känns ändå lite märkligt att linser utan IS kan ge lika många steg som linser med IS.
ok känns ändå lite märkligt att linser utan IS kan ge lika många steg som linser med IS.
Det verkar alltså som som IBIS gör merparten av stabiliseringen och att IS stöttar upp med lite till.35:an har mindre bildcirkel än 50 1.2 och får istället hjälp till viss del genom stabilisering i objektivet. RF 24-240 har IS med 5 steg. Det objektivet har en förhållandevis liten bildcirkel så ibis bidrar endast med 1.5 steg extra på R6 osv. Förklaringen känns rimlig även om jag blev positivt överraskad av att objektiv utan IS kunde få maximal stabilisering. Jag äger RF 50 1.2 och kan som du skrev se fram mot 7 steg bara med ibis den dagen det blir en R5 eller R6.
Det är inte alls konstigt om man betänker att ibis i kameran kan ge det resultatet om objektivets bildcirkel är tillräckligt stor. Med ett objektiv med mindre bildcirkel behövs IS för att komma upp till samma stabiliseringsgrad.ok känns ändå lite märkligt att linser utan IS kan ge lika många steg som linser med IS.
Det är inte alls konstigt om man betänker att ibis i kameran kan ge det resultatet om objektivets bildcirkel är tillräckligt stor. Med ett objektiv med mindre bildcirkel behövs IS för att komma upp till samma stabiliseringsgrad.
Vi låter väl Canon svara på detNu har jag inte Canon men jag måste erkänna att jag inte fattar hur tillverkarna räknar steg o bildstabilisering.
...
Så hur räknar dem?
Eller är det bara marknadsavdelningarna som räknar reklampoäng efter ngn slags teologi?
RF-fattningen har exakt samma diameter som EF-fattningen, men det kan nog spela roll för IBIS att registeravståndet för RF är knappt hälften så långt som för EF.aha NU hänger jag med, det har att göra med Canons nya större fattning som gör detta möjligt
M4/3-fattningen har ett lite kortare registeravstånd jämfört med Canon RF, men mindre diameter. Relativt sensorstorleken är dock diametern på m4/3 ungefär samma som diametern på RF.om man ser till exv Olympus och Panasonic så har ju dem IBIS och i kombination med stabiliserade objektiv så uppnår man ett bättre resultat = fler steg stabilisering. Men deras kameror är vad dem är och objektiven likaså.
Rent fysikaliskt borde en mindre sensor vara lättare att skyffla runt, och därmed ha större förutsättningar för bättre stabilisering.M4/3-fattningen har ett lite kortare registeravstånd jämfört med Canon RF, men mindre diameter. Relativt sensorstorleken är dock diametern på m4/3 ungefär samma som diametern på RF.
Jag tror inte att förutsättningarna för IBIS skiljer sig jättemycket mellan m4/3 och Canon RF.
Du tänker kanske på Nikon?RF-fattningen har exakt samma diameter som EF-fattningen, men det kan nog spela roll för IBIS att registeravståndet för RF är knappt hälften så långt som för EF.
Hette det inte att dom hade gått upp i storlek på fattningen precis när den kom ? Vill absolut ha det till att jag läste de, ja eller så har jag drömt