ANNONS
Annons

Canons gamla asfäriska FD-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Som gammal Canonfotograf sedan mitten av 70-talet så suktade man i ungdomen efter deras asfäriska objektiv, var inte bara dyrast men sades även vara bäst av alla. För ungefär tio år sedan, när man började kunna använda dem med adapter på digitala kameror, lyckades jag få tag på 24/1,4 SSC, 55/1,2 SSC och ett 85/1,2L. De var inte billiga, men överkomliga. När jag kollade lite nu, tio år senare, ser jag att de är extremt dyra, även om de är slitna, på t ex ebay. Och jag kollar sålda, inte priserna de lägger ut dem för. Sägs vara videofilmare som är ute efter dem, objektiven såldes i filmversioner som användes för filmerna Barry Lyndon och Alien! lite galet, men verkat hypat kring dessa nu, skall man sälja eller behålla?

Intressant ämne :) Jag suktade också över de där asfäriska objektiven som ung. För några år sedan fick jag tag på ett FD 85 mm f/1,2 S.S.C i toppskick till ett bra pris. Han som sålde sitter även på ett FD 24 mm f/1,4 S.S.C, men vill inte sälja det av nostalgiska skäl.

24:an är knappt användbar idag, men 85:an funkar fint till porträtt.

Jag skulle gärna även ha en FD 55 mm f/1,2 S.S.C. – så säg till om du vill sälja något av dina objektiv :)

Bilagor

• eafbab69ac1c95beacf142366f761fc2.jpeg
    eafbab69ac1c95beacf142366f761fc2.jpeg
    179.2 KB · Visningar: 57
Media Division har en kul video om FD objektiven om man vill titta på varför de är åtråvärda för filmning.

Intressant ämne :) Jag suktade också över de där asfäriska objektiven som ung. För några år sedan fick jag tag på ett FD 85 mm f/1,2 S.S.C i toppskick till ett bra pris. Han som sålde sitter även på ett FD 24 mm f/1,4 S.S.C, men vill inte sälja det av nostalgiska skäl.

24:an är knappt användbar idag, men 85:an funkar fint till porträtt.

Jag skulle gärna även ha en FD 55 mm f/1,2 S.S.C. – så säg till om du vill sälja något av dina objektiv :)

haha Magnus, 24:an är mer än användbar, plåtade med en runt Kungsholmen ikväll, väldigt bra resultat, distortion, men skarp, även fullt öppet. Tänker inte sälja något, men du får gärna låna och testa, vi har faktiskt setts och snackat på någon fotomässa i Stockholm.

Jag har passat på att köpa fler av de gamla fina FD-objektiven de senaste tio åren pga nostalgi (har de flesta, men nämner de som är lite extra). Jag har utöver de asfäriska FD 20/2.8, FDn 24/2, FD 35/2 konvex och konkav, FD 55//1,2 vanliga, FDn 85/1,8, alla 135:eek:r inkl FDn 135/2, FDn 200/2,8 IF, FDn 300/4L, FDn 500/8 reflex m fl. Alla är väldigt bra, har även Nikkor, Pentax(t ex Super Takumar 50mm 8-linsig), Hexanon(t ex 57/1,2) m fl, men tycker ändå att Canons objektiv toppar generellt. Möjligen Olympus OM 50/1,2 är i närheten.

Senast ändrad:
Olympus 50/1.2 är ofta rätt dyr, tycker jag. Är det värt priset?

Jag har ett Canon FD 85/1.2 L i "mint"-skick som jag köpte för 4600 kr för sju år sen. Vad kostade era, Magnus och Håkan, och när köpte ni dem?

Vad får man betala för ett sådant objektiv numera, Håkan?
(Jag tror inte att jag säljer mitt även om jag kan få mer för det än jag betalade).

Måndagens uppsving på Tokyobörsen var på tisdagsförmiddagen förbytt i ett litet fall. Nikkei 225-index stängde på minus 0,9 procent. Det bredare Topixindex sjönk med 0,4 procent.

En stor anledning är enligt analytiker att investerare vill säkra sitt bokslut inför det att finansåret slutar den sista mars och vill hämta hem vinster från det senaste året, då Nikkei steg 87 procent.

– Nikkei kan nog komma att röra sig sidledes hela den här månaden precis före finansårets slut, säger Kiyoshi Ishigane vid Mitsubishi UFJ Kokusai Asset Management Co till Reuters.

I Hongkong rör sig Hang Seng i samma riktning, minus cirka 1 procent i eftermiddagens handel.

Kompostitindexen i Shangahai och Shenzhen är också nedåt med drygt en procent vardera.

🤓

Obs, svår humor!!

Fotosidan är en härlig smältdegel för allt som har med foto att göra. Bildkonst, teknik, samlarobjekt. Och även investeringstankar. Daytrading på objektiv. Vilken grej!!!

Olympus 50/1.2 är ofta rätt dyr, tycker jag. Är det värt priset?

Jag har ett Canon FD 85/1.2 L i "mint"-skick som jag köpte för 4600 kr för sju år sen. Vad kostade era, Magnus och Håkan, och när köpte ni dem?

Vad får man betala för ett sådant objektiv numera, Håkan?
(Jag tror inte att jag säljer mitt även om jag kan få mer för det än jag betalade).

Jag köpte mitt 85L av en äldre man i Uppsala som gav mig ett paketpris på bl a 24:an och 85:an samt 20/2.8 och något mer, utslaget blev det nog inte mer än en tusenlapp styck, men detta var 2012. Jag vet att 85:eek:rna såldes för ca 5 tusen på den tiden och idag lär de kosta mer. Men det är nog de äldre Asphericalobjektiven med den gamla FD-fattningen som nått astronomiska prisnivåer.

Senast ändrad:
FD känns mer "rejäla" än FDn, tycker jag. Jag har några av varje kvar i min arsenal, sen tiden före autofokus.

Tester av FD:

Översikt av objektiv (inte linser)

Senast ändrad:
Ja, jag har exempelvis ett FD 135 mm f/2,5 S.C. För sin storlek är det en stabil pjäs.

Min första helt egna fotoutrustning bestod av en Canon FTb med FDn 28/2,8, FD 50/1,2 S.C.C och ett FD 135 mm f/2,5 S.C. Nyligen köpte jag ett sådant igen på LP Foto av nostalgiska skäl. Minnet av objektivet är att det var rätt skarpt, men lite tungt och trögfokuserat.

Men åter till ämnet: FD 85 mm f/1,2 S.S.C och FDn 85 mm f/1,2L har jag använt en hel del för porträtt - de behöver ju inte vara tekniskt perfekta.

Här är en bild tagen med FD 85 mm f/1,2 S.S.C på en Sony A7S II.MF151127-DSC00517.jpg

Senast ändrad:
Kollade precis vad FD 24/1.4 Aspherical säljer för på ebay, uppåt 150 tusen, är ju galet, tur att jag behöll min! Något att ta med till Antikrundan. Trodde min Speedmaster var pensionsförsäkringen, men är tydligen detta objektiv.

Kul! 1977 bytte jag från Pentax med skruvgänga till Canon Ftb med FD 50 1.8, FD 28/2.8 och så småningom just ett FD 135 2.5 S.C. Bytte på 80-talet kamerahus till F1, och detta fotade jag med till 2003.
För en månad sen köpte jag en adapter från FD till R och har testat de här objektiven. 28:an är inget vidare, 135:an är svår att bemästra fokusen med focus peaking och, precis som Fröderberg säger, trögfokuserat. Men detta standard 50/1.8 är ju svinskarpt när man träffar rätt! Jättebra som porträttoptik! Ganska överraskande.

Min första helt egna fotoutrustning bestod av en Canon FTb med FDn 28/2,8, FD 50/1,2 S.C.C och ett FD 135 mm f/2,5 S.C. Nyligen köpte jag ett sådant igen på LP Foto av nostalgiska skäl. Minnet av objektivet är att det var rätt skarpt, men lite tungt och trögfokuserat.

Kollade precis vad FD 24/1.4 Aspherical säljer för på ebay, uppåt 150 tusen, är ju galet, tur att jag behöll min! Något att ta med till Antikrundan. Trodde min Speedmaster var pensionsförsäkringen, men är tydligen detta objektiv.

Pratade med ägaren för LP Foto idag och asfäriska FD-objektiv. Han sa att det var mer videobranschen än samlar som drev upp priset på objektiven. Många byggs om för videoproduktion för att de ge en speciell karaktär.

Själv köpte jag nyligen ett FD 50/1,2 L som presterar väldigt bra. Aspherical-versionen har jag tyvärr inte råd med. Skulle köpt en för 10 år sedan typ ...

Bilagor

• MF220203-0W3A4708_1.jpg
    MF220203-0W3A4708_1.jpg
    232.7 KB · Visningar: 14
  • MF220203-0W3A4753.jpg
    MF220203-0W3A4753.jpg
    147.9 KB · Visningar: 14
  • MF220203-0W3A4765.jpg
    MF220203-0W3A4765.jpg
    160.7 KB · Visningar: 13
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar