Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons EF-S 18-55/3,5-5,6 IS eller Sigmas EX 18-50/2,8 DC Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
IS är trevligt, bländare 2.8 är mycket trevligt. Vad du vill ha är ju svårt för oss att sia om, men som sagt - har du råd så kan du ju köra på en Canon EF-S 17-55 2.8 IS så slipper du göra avkall på varken bländare eller stabilisering. Den är ju dessutom Canon orginal-optik om det spelar någon roll för dig.

Det är inte alls säkert att du blir nöjd med kit-zoomen, men det är heller inte säkert att du blir nöjd med Sigma-linsen. Ska du välja utan att veta vad du egentligen vill ha så skulle jag kört på kitzoomen. Det är som imajica säger, nästan ett riskfritt köp då du i stort sett får tillbaka pengarna på begagnatmarknaden om du senare vill byta ut den.

Själv funderar jag på att köpa en begagnad kitzoom medan min 17-55 2.8 IS är inne på lagning. ;)

Mitt råd, som andra redan givit är att börja med kitobjektivet. Många som har åsikter om kitobjektivet har testat det gamla 18-55 utan IS som inte var någon höjdare, men det nya med IS (Jag äger det nya, och har haft det gamla) är riktigt bra i sin klass. Det enda som du KANSKE saknar är ju ljusstyrkan hos Sigmat. Men priset för kitobjektivet när du köper det som set är såpass lågt att det är värt att börja med det.
/Håkan

Nej, vi pratar inte gamla 18-55, utan det nya med IS, och det är ok, men inte alls i klass med Sigmat, går inte att jämföra. Däremot stöder jag idén att börja med denna kitzoom och sen se vart det bär hän, det gjorde jag för ett år sen. Tyvärr bar det hän till 16 andra objektiv, lite sjukligt

Om man nu är osäker på att köpa en systemkamera och bl.a. utnyttja dess fördelar med skärpedjup så rekommenderar jag istället att köpa en ny 450D som är på extrapriser just nu eller 400D som går att köpa för 4000 kr med BG + objektiv eller ännu bättre 40D + kitobjektiv.
Alla dessa alternativen är billigare än en ny 500D med kitobjektiv!

Vet du vad du vill göra med kameran?
Ska du ha det till porträtt och kreativ skärpedjup så köp Sigmat annars köp kitobjektivet om du vill ha systemkamerans alla inställningsmöjligheter och förstås alla andra fördelar jämfört med kompakt.

/Stefan

Oj, vilken aktivitet=) det tackar jag för. Kommer vara ett väldigt brett användare område eftersom jag inte riktigt hittat något jag intresserat mig för speciellt, tror att kit objektivet är en bra start o utgå från, för att med tiden byta upp mig till något bättre.
Är helt införstådd med att det kan vara mer ekonomiskt att välja en billigare kamera men jag känner att jag har råd o att video funktionen ibland kan komma till användning (dock inte ofta). Jag tror jag kör med kitet nu och återkommer senare till detta eminenta forum när jag är redo att vandra vidare i denna djungel. (Har stor intresse för astronomi så tips för det kan jag komma att frågas efter senare)

Vänliga hälsningar
Jonathan Forslund

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto