Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonobjektiv 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorsan

Medlem
Jag har idag ett 18-200 objektiv till min Canon 550D som inte kan ta en enda skarp bild. Jag har sneglat på Canons EF-S 18-200/3,5-5,6 IS. Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv? Är det ett bra allroundobjektiv?

Mvh
Andreas
 
Det framgår inte riktigt vad du har just nu. Är det ett 18-200 av annat fabrikat och du vill byta ev. till ett 18-200 från Canon? För det första så bör du i så fall bekräfta att det verkligen är objektivet som är bristen. Ett objektiv som spänner från vidvinkel till tele med en ljusstyrka på 5,6 är en kompromiss. Det funkar hyggligt till det mesta men inte riktigt bra till något (kraftigt förenklat).

Några skapliga bilder med skärpa borde du ändå få, även om du måste blända ner lite och hitta objektivets optimala inställningar samtidigt som du eliminerar andra faktorer som skakningsoskärpa m.m. Kan det behöva fokusjusteras eller är det något annat fel på det?

Har du däremot testat det mesta och konstaterat att ditt nuvarande objektiv fungerar som det ska men inte lever upp till dina krav, ja då lär inte ett annat 18-200 vara lösningen. Kanske ett Tamron/Sigma 17-50 2,8 samt ett Canon 55-250 4-5,6 IS? 55-250 har jag inte testat själv, men det får fina omdömen för sitt pris. Både Tamron och Sigma gör däremot mycket prisvärda normalzoomar till ditt format. Hoppas nu inte jag missförstod din fråga och skrev allt detta i onödan... ;)
 
Det vore bra om du berättade mer om ditt fotograferande, för även om det inte är ett toppobjektiv så ska det gå att ta tillräckligt skarpa bilder med det.
Vilken fokuspunkt använder du?
Vad fokuserar du på?
Bländare och tid?
 
Jag har använt (och använder fortfarande !) Canons EF-S 18-200 som universalobjektiv då jag åker ut med hojen för mer än nån kort tur då man kan välja "rätt" objektiv för just den turen / det målet.
Under alla våra resor över snart hela kontinenten så har det hängt med och jag får säga att jag är fullt nöjd, men för semesterbilderna ställer jag knappast samma krav som jag gör för de jag tar när den "konstnärliga ådran" pockar på uppmärksamhet !
 
Tack för svar. Jag har idag ett fast 50mm Canon 1.4 som jag använder så mycket jag kan, men det passar ju inte alltid. Därför behöver jag ett allroundobjektiv som klarar fler situationer men ändå ger bra bildkvalitet. Jag har Tamron 18-200 idag och är konstant missnöjd med resultatet. Ni som svarat antyder att det är ett ok objektiv. Vad är alternativet om man vill gå upp ett steg på kvalitetsstegen?
 
Till min 60d har jag såväl Canons 15-85 som 18-200 IS. Superzoomen ger mer distorsion och oskarpare hörn, men hänger med skärpemässigt riktigt bra i bildcentrum. Den är dessutom särskilt bra på 200mm, vilket är ovanligt. Mtp vad det är fråga om, en superzoom, är den riktigt bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.