ANNONS
Annons

Canonet QL 17 blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockos

Aktiv medlem
Jag har problem med att få min Canonet avfyra blixtar.

Blixten löser ut när jag sätter i den i skon. Om jag öppnat och stänger locket till blixtsynkkontakten så fyrar blixten av när locket stängs.
På min minoltablixt (118x) kan finns en röd testknapp, trycker man på den lyser även batterilampan på kameran, så jag antar att de får kontakt.
Jag har även en modern ttl-blixt som beter sig likadant med kameran.

Hur ska jag få kameran att fyra av blixten när jag trycker på avtryckaren? Eller är jag tvungen att köra bulb och manuellt fyra av via locket till blixtsynkkontakten?

Locket till blixtsynkkontakten? Vad avser du med detta?

Visserligen är det länge sedan jag ägde en QL19 senast, men att man kunde tända en batterilampa på kameran genom att trycka på en testknapp på ett blixtaggregat som placerats i tillbehörsskon har jag inget minne av. Däremot minns jag att kameran ifråga inte var kinkig när det gällde vilka blixtar som anslöts, så något är inte som det skall. Antingen är kameran defekt eller så är Minoltablixten av en typ som inte fungerar ihop med QL-kameran med anledning av det extra kontaktstift som blixten har i foten. Har du kollat om det räcker med att isolera extrastiftet med lite eltejp?

Locket är en liten plastbit som sitter över kontakten där man kan koppla in en blixtsynkkabel på sidan av kameran. Den sidan där snurran man spolar tillbaka filmen med sitter åt.

Jag har läst att andra skjutit med en likadan Minoltablixt, och blixten fungerar mot en annan kamera, så det är väl förmodligen att Canoneten är trasig.

Vilken extrapinne är det du menar att jag borde tejpa? Jag är helt grön på analoga kameror :)

Kan det vara så att din kamera har en äldre typ av blixtsko utan mittkontakt? I så fall kortsluts blixten så fort du sätter den i blixtskon. När man har såna blixtskor är det meningen att man skall ansluta blixten med en kabel i blixtkontakten. En sån saknar tyvärr din Minoltablixt.

Jag förstår inte vad du menar med att blixten utlöses när du öppnar och stänger locket. Blixten hade ju löst ut redan när du monterade den. Kan du förklara lite närmare vad du menar?

Olle

Locket är en liten plastbit som sitter över kontakten där man kan koppla in en blixtsynkkabel på sidan av kameran. Den sidan där snurran man spolar tillbaka filmen med sitter åt.

Jag har läst att andra skjutit med en likadan Minoltablixt, och blixten fungerar mot en annan kamera, så det är väl förmodligen att Canoneten är trasig.

Vilken extrapinne är det du menar att jag borde tejpa? Jag är helt grön på analoga kameror :)

OK, du menar med andra ord skyddslocket som sitter över uttaget för synksladd.

Det stift som jag syftar på är det extra styrstiftet på blixtfotens undersida. Blixtar som är avsedda för speciella kameror har ofta extra kontaktstift för att koppla samman blixten med olika funktioner i kameran.

QL19 har ju 2 extra kontakter i bakkant av tillbehörsskon som hör ihop med det speciella blixtsystem, Canolite D, som togs fram för Canonet QL-serien.

Vad som får mig att fundera är detta att du kan tända en batterilampa genom att trycka på blixtens testknapp. Har absolut inget minne av att något sådant var möjligt på någon av de dussintals Canonet-kameror som har passerat mellan mina fingrar genom åren. Kameran var mekanisk och batteriets enda funktion var att förse exponeringsmätaren med el. Om det är knappen till vänster om sökarokularet du åsyftar så är det en knapp för att kolla om exponeringsmätarbatteriet lämnar tillräckligt med ström eller om det behöver bytas.

Antingen trivs inte Minoltablixtarna ihop med Canonetkameran eller så är det något strul med kameran. Vilket är svårt att utröna på distans med oklara uppgifter att gå på. Försök att prova med något annat blixtaggregat som inte är märkes-/modellspecifikt. Fungerar det då kan orsaken ligga på blixtsidan.

Canonet QL17 (som funnits i ett antal olika varianter) har både mittkontakt och ytterligare en kontakt, avsedd för den dedicerade blixten Canolite D.

Kan det vara så att din kamera har en äldre typ av blixtsko utan mittkontakt? I så fall kortsluts blixten så fort du sätter den i blixtskon. När man har såna blixtskor är det meningen att man skall ansluta blixten med en kabel i blixtkontakten. En sån saknar tyvärr din Minoltablixt.

Jag förstår inte vad du menar med att blixten utlöses när du öppnar och stänger locket. Blixten hade ju löst ut redan när du monterade den. Kan du förklara lite närmare vad du menar?

Olle

Han sa ju vilken modell. Den har mittkontakt. Jag har två st från förr. Aldrig problem med blixtar och en minoltablixt kan naturligtvis inte ge någon signal till kameran

Skon har kontakt i mitten. Jag vet att blixten saknar uttag för kabel, men jag har läst på nätet att andra fått kombinationen att fungera.

Om jag låter blixten ladda, sedan lyfter locket och därefter släpper det, så skjuter blixten när locket faller tillbaka. Jag har öppnat överdelen och mycket riktigt är locket riggat med kablar!

OK, du menar med andra ord skyddslocket som sitter över uttaget för synksladd.
Korrekt!

Det stift som jag syftar på är det extra styrstiftet på blixtfotens undersida. Blixtar som är avsedda för speciella kameror har ofta extra kontaktstift för att koppla samman blixten med olika funktioner i kameran.
Där är bara två stift under blixten, antar att dessa är + och -?

QL19 har ju 2 extra kontakter i bakkant av tillbehörsskon som hör ihop med det speciella blixtsystem, Canolite D, som togs fram för Canonet QL-serien.
Min har två runda öar; en stor en och mindre diagonalt bakom, vilket matchar minoltan.

Vad som får mig att fundera är detta att du kan tända en batterilampa genom att trycka på blixtens testknapp. Har absolut inget minne av att något sådant var möjligt på någon av de dussintals Canonet-kameror som har passerat mellan mina fingrar genom åren. Kameran var mekanisk och batteriets enda funktion var att förse exponeringsmätaren med el. Om det är knappen till vänster om sökarokularet du åsyftar så är det en knapp för att kolla om exponeringsmätarbatteriet lämnar tillräckligt med ström eller om det behöver bytas.
Det är battericheck-lampan som tänds när jag trycker på knappen på minoltablixten, hur galet det än låter.

Där är bara två stift under blixten, antar att dessa är + och -?

Min har två runda öar; en stor en och mindre diagonalt bakom, vilket matchar minoltan.
Stiftet i mitten och den fjädrande kontakten på sidan under plattan är plus och minus (eller om det är tvärtom). Den andra piggen är till för att informera kameran att blixten är uppladdad (då blinkar det i sökaren) och så sätter den kortaste synktid.
Jag Googlade lite och hittade en bild på din blixtkontakt. Den ser faktiskt ut exakt som den på min Minolta som din blixt är avsedd för. Om sedan den extra kontakten har exakt samma funktion på din kamera som på min vet jag inte. Det här förklarar förstås inte ditt problem.

Kanske har jag fortfarande inte förstått det där med locket, men om du monterar blixten när den är avstängd och låter bli att lyfta på locket, fungerar det inte då?

Olle

Stiftet i mitten och den fjädrande kontakten på sidan under plattan är plus och minus (eller om det är tvärtom). Den andra piggen är till för att informera kameran att blixten är uppladdad (då blinkar det i sökaren) och så sätter den kortaste synktid.
Fjädrande kontakt på sidan? Min blixt har två piggar och ett hål, ska det vara en fjädrande kontakt i hålet som vilar mot blixtskons bas?

Kanske har jag fortfarande inte förstått det där med locket, men om du monterar blixten när den är avstängd och låter bli att lyfta på locket, fungerar det inte då?
Nej.
Blixten avfyrar inte i något läge (jag har testat *alla*) med avtryckaren. Det fjädrande locket däremot skjuter när det stängs, men påverkar inte slutaren.

Bilagor

• FOTOSIDANCANONETLOL.jpg
    FOTOSIDANCANONETLOL.jpg
    37.9 KB · Visningar: 95
Fjädrande kontakt på sidan? Min blixt har två piggar och ett hål, ska det vara en fjädrande kontakt i hålet som vilar mot blixtskons bas?
Om du tittar på andra sidan plattan där hålet finns, så hittar du kontakten.
Fast den kunskapen hjälper dig förstås inte.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar