Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon30D Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

perhagstrom

Aktiv medlem
Hur lång tid brukar det ta till att Photoshop updaterar sin Raw converterare till att ta den nya 30D nu fungerar det inte
 
Ja, vi får nog vänta lite. Hacket som funkade från 10D till 20D fungerar inte för 30D :) (dvs att helt enkelt gå in i filen och ändra 20D till 30D för att använda 20D's konvertering)
 
Vadå? Nu hänger jag inte med? Kan man fota med 30D men inte efterbehandlabilderna? Eller kan man göra det i något annat program än PS?
 
Gör så här (så länge)

Så här kan du patcha Camera Raw så länge.

- Skaffa en hexeditor (jag använder XVI32 som är gratis och utmärkt).
- Se till att photoshop (och bridge) är avstängda
- Leta reda på "Camera Raw.8bi" (sök efter filen bara)
- Kopiera filen. Jag kallar den bara "Camera Raw.8bi.backup)
- Öppna filen (inte backupfilen alltså) med hexeditorn och sök efter textsträngen "Canon EOS 1D Mark II"
- Ändra till "Canon EOS 30D". Det här är lite trickigt men helt hanterbart. Mellanslagen i strängen skall vara just mellanslag men resten av "Mark II" skall du skriva över med hex-noll. Dvs, i hex skriver du 00.
- Stäng, spara och nu skall det fungera. Du kan behöva rensa cashen i bridge för att preview skall se vettigt ut.

Lycka till!
 
Vad med gamla hederliga (hm..) Canon Digital Photo Professional? Uppdaterad med 30D enligt annan tråd jag läste häromdan. Medans man väntar alltså...
MvH. Garbis
 
Re: Gör så här (så länge)

bamnehagen skrev:
Så här kan du patcha Camera Raw så länge.

- Skaffa en hexeditor (jag använder XVI32 som är gratis och utmärkt).
- Se till att photoshop (och bridge) är avstängda
- Leta reda på "Camera Raw.8bi" (sök efter filen bara)
- Kopiera filen. Jag kallar den bara "Camera Raw.8bi.backup)
- Öppna filen (inte backupfilen alltså) med hexeditorn och sök efter textsträngen "Canon EOS 1D Mark II"
- Ändra till "Canon EOS 30D". Det här är lite trickigt men helt hanterbart. Mellanslagen i strängen skall vara just mellanslag men resten av "Mark II" skall du skriva över med hex-noll. Dvs, i hex skriver du 00.
- Stäng, spara och nu skall det fungera. Du kan behöva rensa cashen i bridge för att preview skall se vettigt ut.

Lycka till!


Bengt kan du vara vänlig skicka en kopia på din ändrade Camera raw 8bi fil. Alltså den som fungerar med 30D
Lägg den på [email protected]
Vore mycket tacksam då jag har flertal rawfiler som jag vill utvärdera.
Mikael
 
Det finns säkert jättemånga sätt som man kan göra. Canon DPP eller Rawshooter, SilkyPix eller vad som helst. Men OM man nu vill använda photoshop därför att man är van vid det, gillar det eller av vilken annan anledning som helst egentligen - DÅ kanske man vill ha en lösning på att photoshop inte stödjer 30D än, och DÅ kanske man vill ha ett hack och DÅ kanske man har endiskussion under titeln "Canon 30D Photoshop"

Men det är också bara en tanke :)
 
bamnehagen skrev:
Det finns säkert jättemånga sätt som man kan göra. Canon DPP eller Rawshooter, SilkyPix eller vad som helst. Men OM man nu vill använda photoshop därför att man är van vid det, gillar det eller av vilken annan anledning som helst egentligen - DÅ kanske man vill ha en lösning på att photoshop inte stödjer 30D än, och DÅ kanske man vill ha ett hack och DÅ kanske man har endiskussion under titeln "Canon 30D Photoshop"

Men det är också bara en tanke :)

Instämmer med dig till fullo, jag hörde mest för egen del då jag förmodligen kommer köpa en 30D nu i April och vill inte fota JPG ;) Tackar !
 
De funka inte för mig att fixa det där i hexeditorn. Den säger bara att det är fel sorts dokument när jag försöker öppna raw filen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.