Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Zoombrowser vs Imagebrowser

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har under snart 10 åt använt Canons Zoombrowswer Ex för att sortera mina bilder samt använt rutan "Comment" för att göra bildbeskrivningar. Ser att Canon har nu fasat ut Zoombrowser och ersatt den med Imagebrowser Ex.

Men jag har inte lyckats hitta mina bildbeskrivningar i det nya verktyget, går det överhuvudtaget ?? Står inget om det i manualen. Om Inte, några tips vad jag kan göra. För jag kan inte manuellt flytta beskrivningar för flera tusen bilder. Finns det något annat verktyg där beskrivningarna syns ??

Kan tyvärr inte svar på min fråga, men jag är mycket besviken på Imagebrowser. Installerade den när jag bytte PC i höstas, men avinstallerade den ganska snart och installerade gamla Zoombrowser i stället. Fungerar utmärkt även med win8.

Håller med, installerade Imagebrowser idag, inte imponerad. Jag har också en PC med Zoombrowser och Windows 8 nu, men jag vill gärna kunna läsa mina kommentarer/bildbeskrivningar även om 10- 20 år. Och kanske om någon ärver mina bilder skall denne kunna läsa lite om bilden.

Har en ny laptop på jobbet utan CD/DVD läsare och på den går det inte att installera Zoombrowsern längre då den har jag bara på en CD-skiva.

Hoppas någon klok person här på Fotosidan har förslag till en bra lösning.

Håller med, installerade Imagebrowser idag, inte imponerad. Jag har också en PC med Zoombrowser och Windows 8 nu, men jag vill gärna kunna läsa mina kommentarer/bildbeskrivningar även om 10- 20 år. Och kanske om någon ärver mina bilder skall denne kunna läsa lite om bilden.

Har en ny laptop på jobbet utan CD/DVD läsare och på den går det inte att installera Zoombrowsern längre då den har jag bara på en CD-skiva.

Hoppas någon klok person här på Fotosidan har förslag till en bra lösning.

Med en extern CD-läsare kan du ju installera skivan även på jobbdatorn men det kanske inte löser ditt problem på längre sikt?

Men hur

Ja, men hur ska man kunna läsa in ett program som bara finns på skiva med hjälp av ett datorprogram om man inte har någon skivläsare? Extern skivläsare är väl det enklaste svaret om man har skivan kvar men ingen inbyggd läsare i datorn! (ursäkta om jag har missuppfattat det hela (vilket händer ganska ofta;) )

Med en extern CD-läsare kan du ju installera skivan även på jobbdatorn men det kanske inte löser ditt problem på längre sikt?

Som du skriver, det löser inte problemet med va 10 000 bilder med kommentarer som inte kommer att gå att läsa. Undras om det är någon ide att maila Canon och be dem göra kommentarerna läsbara i Imagebrowser; alt att ta fram något program som konverterar kommentarsfältet mellan Zoombrowserformatet och Imagebrowserformatet.

Men jag undrar hur Canon tänker, om de överhuvudtaget sysslar med sånt ?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto