Annons

Canon XL1 med 600/4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, själva standardkitet.

Hus,objektiv,batteri och standardmikrofon.

Vad jag menade med divers tillbehör var egentligen extra batterier, bättre mikrofoner och sedan kanske XLR-boxen och kanske fler objektiv.
 
Jag har kikat efter bara huset men inte hittat ngt, det mesta säljs som väntat i mer eller mindre kompletta kit.

De nya säljs ju även som enbart hus men det var inte de 20000 jag hade tänkt att lägga.

Jag har nog lagt det på is just nu. Får se om det dyker upp ngt senare en gång.

Mvh Niclas,
 
Varför inte en XL1 H1? Den var riktigt najs att leka med... :) 20 gångers zoom. Canon 100x-zoom var inte heller dum... Lite dyr bara..

/M
 
Ja, den är ju fin den också!

Det är så att jag sitter med en lite udda idé där jag hade tänkt DV,hudet hade passat till mitt eget teleobjektiv. Men frågan är hur mycket pengar jag har möjlighet att lägga på ett såpass snävt projekt..

Kanske blir det att hyra först för att testa konceptet och sedan värdera vidare...

En spännande idé har jag allt!!

Mvh Niclas,
 
Robin Gyllander skrev:
Går det att handhålla?

Vikten ligger runt sju kilo ungefär med objektiv, kamera, EOS-adapter och extender. Bara 600:at ligger ju på dryga fem kilo. Jag skulle inte handhålla detta. Med den brännvidden blir det svårt att stå helt stilla för att få en bra bild.

Som jämförelse kan jag säga att en millimeters rörelse i sidled på 25m blir en decimeters förflyttning av centrum i bilden. Vad blir då en millimeter på 500m? Vi snackar väldigt skakig bild.
 
Man skulle kunna göra häftiga macro filmer med ett 100mm macro monterat på en xl-2:a
 
Robin Gyllander skrev:
Snygg film trodde inte att månen åkte sådär snabbt.

Jo men..den rör sig snabbt på den brännvidden.

Xl H1 fungerar bra med samtliga Eos objektiv.

Kräver dock kraftigt stativ och rätt blans när man sätter på tele.

IS fungerar bra upp till 300mm men sen blir rörelserna för stora och det blir lite svajigt.

Jerry
 
Jag kan säga som så,, jag har tusen idéer om hur jag skulle kunna uttrycka mig med en xl1 på vanliga teleobj. Hade jag inte haft prylskräck så hade jag nog utforskat mina idéer för länge sedan!!
Superfin månsekvens!!
MVH Niclas,
 
Robin Gyllander skrev:
Har du prövat att göra macrofilmer?

Inte mer än att jag testade att sätta på Sigma 150 macro med grym förstoring som resultat.
Tyvärr har tiden inte räckt till för ingående analys men det ska bli spännande att testa.



Jerry
 
Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Snygg film trodde inte att månen åkte sådär snabbt.

Riktigt grym film Jerry! Stämningsfullt med musiken också. :)

Jorden snurrar ca 30 gånger snabbare kring sin egen axel än vad månen snurrar runt Jorden. Så visst rör månen på sig snabbt förbi en fast punkt.

Skulle vara grymt att filma en total solförmörkelse.
 
Kommer ihåg att det var en del CANONreklam om denna kombo runt början-mitten av -90talet. Spännande läsning kommer jag ihåg.. I reklamen visades ett landskapsfoto från typ grand canyon men med kombinationen videohuset & 600 f/4L USM (tror det var det objktivet) så såg man en klättrare i närbild på en av väggarna i en av dalarna.... kul.. snacka om telefotoPorr!

MVH Niclas,

Ps, tror inte att reklamen nådde våra länder...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.