Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon WC-DC58N vidvinkelkonverter 0,7x

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm. Vidvikelkonverter till en systemkamera - det var något nytt. Nej på systemare byter du hela linsen, man monterar inte på en extra. Jag tror att "expert" (som knappast är vad dom heter, oavsett vad de påstår) har blandat ihop sakerna lite. Om jag inte missminner mig är detta en konverter som passar till G3 & G5 som ju har fast optik.

//

Tja, alltså kan man montera konverter på en G3 så går det naturligtvis att montera en konverter på en 18-55 lins. Men det är väl inte direkt så man brukar göra. Och vilken bildkvalitet man kan vänta sig tål ju att diskuteras. Mitt råd är nog ändå att hålla sig till "riktiga" linser. Dessutom brukar konverters av denna typ vara rätt dyra, så det är ju inte ens säkert att det lönar sig. Snåla aldrig med optiken, det är ju en av kamerans viktigaste delar!

//

Jag har provat den, men det såg inte speciellt bra ut och det var i det närmaste omöjligt att fokusera. Iofs var det inomhus med normalbelysning men inget jag skulle lägga över tusen spänn på.

Köp en riktig vidvinkel istället! (finns en del på e-bay har jag sett)

En sådan här konverter är konstruerad för objektiv med en viss maximal bildvinkel, en viss maximal ingångspupill samt (inte minst viktigt) för ett visst givet avstånd till objektivets ingångspupill.

I det här fallet har 18 mm till 300D betydligt större bildvinkel än G3/G5 (vi får zooma in till ca 22 mm för att få samma bildvinkel).

Att 300D-zoomen har lite större ingångspupill lär inte spela så stor roll i praktiken (den är så liten i alla fall), dess position är däremot desto viktigare. OM ingångspupillen i 300D-zoomen skulle råka befinna sig djupare in objektivet än konvertern klarar så måste vi zooma in ytterligare för att undvika vinjettering.

Men en riktig vidvinkel kostar många pengar, en tusenlapp känns ok initialt. men om det blir kasst är det ju bortkastade pengar...

Problemet är oxå att 18-55 från början inte är något vidare bra..att sen sätta en konverter som ytterligare försämrar bildkvaliten är knappast någon god ide.

ANNONS