ANNONS
Annons

Canon vs Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Här hittar du mer info kring Tamron o Canon objektiven. Har själv bara provat Canon objektivet och valde att istället att spara pengar o satsa på Canon 70-300 L versionen, det är dock i en annan prisklass.
 

Canon verkar vara den bättre.
http://www.lenstip.com/8.11-Lens_review-Canon_EF_70-300_mm_f_4-5.6_IS_USM_Summary.html

Kan vara värt extrapengarna. Jag tror dessutom att det är enklare att sälja Canon senare om du skulle vilja byta.

Eller alternativt en beg 70-200 f/4 L is kanske?
Skillnaden mellan 4 & 5.6 låter kanske inte så mycket, men är dubbelt så mycket ljus.
Det gör rätt stor skillnad!
 
Canon verkar vara den bättre.
http://www.lenstip.com/8.11-Lens_review-Canon_EF_70-300_mm_f_4-5.6_IS_USM_Summary.html

Kan vara värt extrapengarna. Jag tror dessutom att det är enklare att sälja Canon senare om du skulle vilja byta.

Eller alternativt en beg 70-200 f/4 L is kanske?
Skillnaden mellan 4 & 5.6 låter kanske inte så mycket, men är dubbelt så mycket ljus.
Det gör rätt stor skillnad!

Vill man ha ett objektiv där autofokus beskrivs så här:
"Cons:
the image resolution for 300 mm could be better
weak against bright light
autofocus, which could be described with one word - disaster"

Tittar man på Photozones MTF diagram så skiljer det inte mycket. Inget du kan se i en bild.
Köp Tamron, du spar en tusing och jag tror inte du vinner så mycket i andrahandsvärde när det gäller de här prisklasserna.

Micke.
 
Jag har Tamron objektivet. Lite kortfattat kan säga följande

Bra bildstabilisering
Långsam autofokus, inget för sport
Dålig ljusstyrka, funkar bra i dagsljus, men så fort det skymmer drar ISO iväg.
Ok skärpa upp till kanske 200, sedan inget vidare.

Sammanfattning, en ok glugg under goda förhållanden men jag borde nog satsat på Canons 70-200 istället. Speciellt avsaknaden av riktigt bra skärpa tycker jag är svårt att leva utan.
 
En parentes. Som canonägare vrider man på fel håll när man zoomar ett tamronobjektiv. Grymt störande och gjorde så att jag nästan vred itu ett objektiv efter att ha växlat mellan canon/tamron.
 
Jag va i liknande sits för några år sedan och det slutade med Canon 70-200 4L, inte ångrat mig en sekund.
 
Plåtar du mest action ska du definitivt gå på Canon 70-200/4L USM som föregående inlägget säget. Ngt bättre ljusstyrka än de andra som avhandlats, grym skärpa och riktigt snabb AF. Har du råd satsa på ett med IS, annars utan. Begagnat 70-200/4L USM finns här på FS för runt 3500kr och med IS för runt 6000kr. Du kommer garanterat inte ångra dig en sekund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.