Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon VS Tamron till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nembra

Medlem
Så jag har nu kommit över en 5D till bra pris, dock funkar inte mina EF-S gluggar till det :(

Så frågan ligger om jag ska köpa ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di eller Canon EF 24-70/2,8 L USM..

I min uppfattnign vad jag har läst just nu så har båda fått välldigt bra kritik, tamronen sägs ha lite segare AF än canon, och jag är lite osäker just nu på den ekonomiska biten.
Men vi lägger förutsättningen i diskutionen på att jag har råd med ett Canon.

Tack på förhand.
 
Tamron är en sk konsumentglugg och väldigt bra i förhållande till priset. Canons 24-70 är en proffsglugg och som sådan överlägsen, om man bortser från priset.

Så jag har nu kommit över en 5D till bra pris, dock funkar inte mina EF-S gluggar till det :(

Så frågan ligger om jag ska köpa ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di eller Canon EF 24-70/2,8 L USM..

I min uppfattnign vad jag har läst just nu så har båda fått välldigt bra kritik, tamronen sägs ha lite segare AF än canon, och jag är lite osäker just nu på den ekonomiska biten.
Men vi lägger förutsättningen i diskutionen på att jag har råd med ett Canon.

Tack på förhand.
 
Tamron är en sk konsumentglugg och väldigt bra i förhållande till priset. Canons 24-70 är en proffsglugg och som sådan överlägsen, om man bortser från priset.

Har du möjlighet att peka på något test som styrker det påståendet? Vad jag förstått är Tamron 28-75 riktigt bra även om man bortser från pris och jämför med originalgluggar. Däremot kan jag tänka mig att byggkvalitén är klart sämre.
 
Jag har 24-70 och har haft 28-75 för ett par år sedan. Det jag störde mig på med Tamron gluggen var att af-ringen snurrade när den fokuserade och att den lät mycket. 24-70 är nästintill ljudlös och fokuserar blixtsnabbt.
 
Så här tycker "Photozone" om Tamron 28-75/2,8 på 5D.

Verdict

The Tamron AF 28-75mm f/2.8 SP XR may shine with glory on APS-C DSLRs but it has found its master within the full format scope. The border resolution is generally soft at f/2.8 and you need stop down a bit in order to get a decent image quality across the frame. The lens produces very hefty vignetting figures at f/2.8 but the situation improves rapidly when stopping down a bit. The distortion characteristic is pretty good for a standard zoom lens - same goes for lateral CAs (color shadows). Bokeh fringing (LoCA) is basically a non-issue. The quality of the bokeh (out-of-focus blur) is quite good with smooth contrast transitions and circular although somewhat onion-like highlights. The build quality of the lens is Ok but nothing to rave about either. Despite its flaws it is still an interesting lens when taking the very affordable price into account.


http://www.photozone.de/canon_eos_ff/418-tamron_2875_28_5d

/K
 
Om du vill komma "billigt" undan med bra skärpa osv, så köp en Canon 28-70/2,8 L USM. Den äldre versionen av 24-70/2,8 ..

Jag använder knappt aldrig brännvidder mellan 30 å 70, men när man väl måste ha en glugg till det, då var ett 28-70/2,8 en prisvärd/billig lösning. (ca 6000kr begagnad)
 
ANNONS