Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Vs Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

stjernglans

Ny medlem
Behöver lite råd.

jag har nu en Canon ixus50, och älskar den. Den är väl använd o börjar sacka efter lite. Är därför på jakt efter en ny digital kompakt kamera.

Jag funderar på Canon ixus 860is, just för att den har ett vidvinkelobjektiv. Men så har jag kollat lite på Sony's kameror oxå.

Ngn som har några tips o råd att ge mig?

Vad ska jag köpa?

Jag använder min kamera dagligen, men inte till ngt avancerat. Vill ha bra bilder på så enkelt sätt som möjligt, men även kunna mixtra lite själv med olika motivprogram.

Hjälp mig!

Ska även åka till USA och kanske ska köpa där. Men verkatr inte som att ixus-serien finns där, ngn som vet?

Mja, ifall man vill kunna mixtra själv, så är nog Ixus-serien knappast något man tittar på i första hand. Canons inriktning för dessa är ju att det skall finnas få inställningar, och att det som inte är fast ska kameran själv ställa in automatiskt. Har själv en Ixus, och den största begränsningen med den tycker jag är just detta, att det i stort sett inte går att ställa in någonting själv.

Den heter inte Ixus i USA. Detta är något som också talar emot att du ska köpa den där. Har inte kollat Sonys kompakter, men ifall de heter likadant i USA som här, så är det ju bättre att satsa på någon av dessa.

Senast ändrad:
Ixus-serien finns även i USA, men den heter Digital Elph over there. Bra bilder på ett enkelt sätt är väl precis vad IXUS är bra på. Motivprogran finns det gott om, däremot inga manuella exponeringsinställningar

Tack för svaret. Lutar åt att jag köper en ixus i USA, bra pris=)

Har du ngt förslag på bra canon digital kamera? Såg att du oxå gärna fotar digitalt.

Jag har aldrig testat Canon, men jag kan starkt rekommendera Fujifilm när det gäller kompakta digitalkameror. Otrolig färgåtergivning och mycket bra bilder vid utomhusfoto. Har själv en F420, ingen ny modell men en bra resekamera.

Fd40 ska vara mycket bra...

/J

Jag vill gärna avråda dig till att köpa Canon 860. Jag köpte den här om dagen och blev grovt besviiken. Redan från start brusade skärmen, och korten blev väldigt gryniga dom också, på skärmen så som på datorn. Hade också problem med att få till zoomen, dock vill jag påstå att utomhuskorten är otroligt fina, vilket är det ända bra med kameran. Jag haft bättre kameror, helt klart. Visserligen kan det ha varit fel på just mitt ex, men i vilket fall lämnade jag tilbaka den dagen efter.

Köpte mig en Fujifilm Finepix F50fd, som är en helt okej kamera. Dock har jag redan från början velat köpa Sony T200, vilket jag troligtvis också kommer att göra i dagarna. Testade T100, och även den verkar vara väldigt bra, dock har den ingen mauell fokus vilket jag föredrar.

Jag avråder dig därför till att köpa canon-kameran. Sony's kamera tar mycket bättre rörelsekort, skakfunktionen är bättre och skärmen/korten är mindre gryniga.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto