ANNONS
Annons

Canon- vs. Sigma-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hejsan!

Det här här mitt första inlägg i forumet och jag hoppas att jag hamnat rätt... :)

Det är så här att jag är inne på banorna att köpa en ny glugg till min Canon EOS 20D. Macro. Men jag har lite beslutsångest här och skulle gärna vilja ha lite experthjälp då jag själv inte är särskilt kunnig i ämnet.

Objektiven jag är inne på är:
Canon EF-S 60/2,8 Macro
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro

Det ena är lite dyrare än det andra. Canon har ju även sin pengarna-tillbaka-kampanj fram till årsskiftet vilket skulle resultera i 450 kr tillbaka vid köp av ovanstående Canon-glugg.

Vad vill jag då ha hjälp med? Jo.
- Jag undrar vilket av dessa två ni tycker är mest prisvärda.
- Hur begränsad blir jag till macro-fotografering vid köp av något av ovanstående?
- Fungerar något av dem som bra all-round? Kanske båda?

Att döma av recensionerna jag läst här på sidan om de båda gluggarna så tycks de båda vara toppenbra, men man måste ju bestämma sig för ETT av dem också...

Jag gillar att fota närbilder och porträtt. Men samtidigt så är det riktigt skoj att zooma in på grejer... Men eftersom de båda ovannämnda gluggarna är "fasta" så antar jag att zoom-funktionen är borta?

Jag kommer säkert med fler frågor under tidens lopp, men ni kan väl säga vad ni tycker så länge?

Tack på förhand!
- Daniel

Senast ändrad:
Hej Daniel.

Jo,båda objektiven har ju fasta brännvidder så den ändå zoomfunktinen är den du har i benen när du flyttar dej...=)

De är nog ganska prisvärda och bra båda två.
Begränsad till bara macro-fotografering blir du ju inte med något av dem,det är ju lite beroende på vad du du fotograferar.Du gillar närbild och porträtt ser jag,fördelen med Canon's 60mm är ju att det funkar bra till porträtt och även om det inte direkt är ett normalobjektiv på en 20D så är det nog mest allround.Sigmat funkar ju bra om du vill komma nära småkryp t.ex. då det har längre brännvidd än det andra och risken är inte så stor att du skrämmer bort insekter m.m.
Sigmat är ju ett tele och visst funkar det säkert bra till porträtt men du måste vara ganska så långt bort från den du ska fotografera,å andra sidan är det kanske inte alltid en nackdel.

Canon-objektivet är ju ett EF-S så det fungerar än så länge enbart på EOS 300D,350D och 20D så att du tänker på det.Jag känner de som har Canon-objektivet och de är jättenöjda med det,Sigmat vet jag egentligen inte så mycket om.

Jag har en 350D och kör ofta m mitt 60 mm macro på den. Trevligt objektiv både till porträtt o macro. Till enbart macro kan den dock vara något kort i vissa lägen men storleken/vikten till en 350D o att det är mer allround än t ex ett 100 mm gjorde att jag tog detta ist för ett Canon 100 mm macro. Gillar det skarpt!

Sigman har jag inga erfarenheter av men jag vill helst ha Canon original av nån kanske löjlig anledning.

Enda nackdelen m 60 mm macrot är väl om du i framtiden kommer att köpa ett fullformatskamerahus. Alla EF-S objektiv passar bara vissa kameror t ex 20D, 300D och 350D. Men den dagen den sorgen känner jag som ev snart köper ett till EF-S objektiv. De är mindre o lättare vilket är ett viktigt argument för mig.

Uttryck skrev:
Enda nackdelen m 60 mm macrot är väl om du i framtiden kommer att köpa ett fullformatskamerahus. Alla EF-S objektiv passar bara vissa kameror t ex 20D, 300D och 350D. Men den dagen den sorgen känner jag som ev snart köper ett till EF-S objektiv. De är mindre o lättare vilket är ett viktigt argument för mig.
Vad menar du med fullformatskamerahus? :)

Hittills verkar det som att Canon är det märke man borde välja alltså... Ingen som har erfarenhet av Sigma-gluggen? Vore skoj att höra nåt från er också. :)

150 mm på en dslr är rätt mycket för porträttfoto vilket talar för Canons 60 mm. Tamron 90 kan också vara ett alternativ värt att titta på.

Det stämmer bra att "zoomfunktionen" inte finns med dessa objektiv.

silfver skrev:
Vad menar du med fullformatskamerahus? :)

Hittills verkar det som att Canon är det märke man borde välja alltså... Ingen som har erfarenhet av Sigma-gluggen? Vore skoj att höra nåt från er också. :)

Inte fasen vet jag om det är exakt så det kallas. Det har väl eg att göra m sensorn eller nåt? :)

Men jag menar ett kamerahus som INTE har 1.6 cropfaktor som 350D/20D har. EF-S objektiv passar ju inte alla kamerahus. Kan ju vara ett argument MOT 60 mm macrot då på lång sikt kanske...

Jag tror jag bestämmer mig för Canon-gluggen.

Det är väl ingen som har någon invändning på det? :)

r\ Just det. Om jag vill fota en solnedgång, t.ex., kommer man se någon negativ effekt då p.g.a. macro-objektivet?

Senast ändrad:
Du blir säkert nöjd med det objektivet.Jag har som sagt bara hört goda saker om det.

Nej,det bör du inte göra.Macro-objektivet funkar lika bra till en solnedgång som vilket annat objektiv.

Tack alla för era svar. Jag får återkomma i slutet av månaden när jag har fått mitt nya objektiv så får vi se vad jag tycker då. :)

På återseende.

Nu, ett tag efter mitt köp av Canons macro-lins så har jag hunnit testa det ordentligt. Och jag måste säga att jag är jättenöjd med bilderna som jag får.

Kvalitén är genomgående skarp och bra. Jag har lite problem med att få till fokuseringen när jag är riktigt nära dock, det blir bara fokuserat som i ett streck, men det är kanske bara en inställning.

Tack för era tips!

silfver skrev:
Nu, ett tag efter mitt köp av Canons macro-lins så har jag hunnit testa det ordentligt. Och jag måste säga att jag är jättenöjd med bilderna som jag får.

Kvalitén är genomgående skarp och bra. Jag har lite problem med att få till fokuseringen när jag är riktigt nära dock, det blir bara fokuserat som i ett streck, men det är kanske bara en inställning.

Tack för era tips!

Välkommen till macrovärlden, streckfokusering är macrovärldens gissel/fröjd, det enda du kan göra åt det är att minska bländaröppningen dvs, välja större bländartal.
Skärpedjupet är direkt kopplat till bländaren som är direkt kopplat till ljusinsläppet som är direkt kopplat till slutartiden. Vill du har längre område skarpt så måste du blända ner och då får du acceptera längre slutartider(om du inte går upp i "iso").

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar