Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon vs Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

elvis_p

Ny medlem
Canon vs Olympus?

Förr i världen levde jag dag och natt med min gamla Omlympus Camedia-nånting-kamera. Tills den dag jag köpte min första systemkamera, en Canon EOS 400D.
Såklart kan jag ta mycket bättre bilder med den, men trots det har den mest blivit liggande hemma oanvänd. Den är för stor och tung för att jag ska orka ta med den och dessutom saknar jag live view litegrann.

Så. Nu har jag spanat in Olympus E-420 som verkar vara liten och käck och prisvärd. Men jag undrar om jag gör ett nerköp? Är det något som blir sämre än med Canon? Något som blir bättre? Har läst att den saknar bildstabilisator - är det något jag kommer märka av tydligt?

Tar tacksamt emot råd!

Senast ändrad:
Om du kommer ha med dig Olympusen kommer det absolut bli bättre bilder, än om du alltid har en 400D som ligger i garderoben.

Om man är i en välsorterad kamera affär är det bara att välja kamera å känna efter vad som känns rätt, sen om den den har ngt sämre bildkvalité kanske inte det spelar någon roll, det är viktigare att man trivs med kameran. Inte sagt att det inte finns det som trivs bra med 400D, min rullade på bra den tiden jag hade använde den, och just då låg Canon rätt långt fram i bildkvalité iallafall, när det gäller 350D och till viss del 400D, dock hade konkurrenterna märkbart skärpt till sig.

Men javisst, Olympus minsta kameror är små smidiga å snygga...

Hej!

Jag har en Olympus 410 (modellen innan 420) och jag tycker också den är "för stor" att ständigt släpa rundt på. Jag har också en liten glugg till den, 25mm pancake, som bara väger 90 g. Jag har även en Nikon D300 och Olympusen är klart lättare; men -men.. Tror inte det skiljer så mycket mellan din Canon o E420an. Kanske köp en liten fast glugg till den? Tex en 50/1,8 eller en 35/2 om du inte redan har det.

Lycka till!
//Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar