Annons

canon vs. canon

Produkter
(logga in för att koppla)

briggs

Medlem
Nu har jag bestämt att jag vill ha en mindre kamera som komplement till min systemkamera.
Kikar på mindre digitalkameror, och det är en djungel.

Det jag vill ha är en relativt liten modell, den behöver inte var pytteliten, men iaf mindre än min systemkamera.
Kameran kommer i första hand användas för utomhusfotografering, och av rörliga motiv (djur), den ska vara lätt att ta med och inte alltför ömtålig (har inga krav på att den ska vara vattentät osv)

Har kikat på dessa två, men känner mig jätteosäker.

http://www.dpreview.com/reviews/com...yside&cameras=canon_a620,canon_sd550&show=all

Canon PowerShot SD550 heter i europa ixus 750.
Den är mindre och har laddbart batteri, men sen då, den är liten, frågan är hur användarvänlig??
Ixusen har sämre optisk zoom, men nästan obegränsad seriiebildstagning.
620:n känns lite mer greppvänlig, sen gillar jag den svängbara skärmen.

Andra idéer.

/tack på förhand

Canon Ixus 750 har en bra sensor som ger riktigt hög bildkvalitet. Tyvärr är kameran i övrigt primärt inte inriktad på fotoentusiaster som Canon G6 eller S70 (med samma sensor).

A620 är liksom Ixus 750 en kamera för "vanligt folk" och har därmed begränsade inställningsmöjligheter. Men det är ändå bra kameror och räcker långt.

Jag har inte testat A620, men jag tror att den inte riktigt når upp till Ixus 750.

En Canon S70 är annars ett alternativ som är lite mer att växa med.

Tack för ditt svar.
Då jag har en (för mig) helt ok systemdigital, så söker jag nåt att ha med "i fickan" när eos stannar hemma.

Har kikat på S70, men den blir lite väl dyr.
Var nästan på väg att köpa en 620, men gahh,,, att det ska vara så svårt!

Ska fundera vidare.

edit; såg nu att det inte skillde så många kr, men då blir det manual på tyska eller franska.

Jag har en Canon A70 som "komplement" till min D70. Jag skaffade visserligen A70:n först. :)

Den har ju några år på nacken och börjar, jämfört med dagens kompakter, kännas lite långsam och omodern, men den funkar fortfarande rätt bra som "ersättare" när jag inte vill släpa med D70:n.

I A620 har man ju bakat in betydligt mer funktioner än A-serien haft innan och jämfört med tidigare kameror i S-serien så är det väl eg bara RAW som saknas (hur just S70 och S80 är har jag inte riktigt koll på).
Största fördelen, som jag ser det, med S-serien, är väl att den har mer vidvinkel.

Skulle jag köpa en ny kamera idag, för att komplettera skulle jag nog välja A610 eller A620. Sen skulle jag vilja ha en "alltidhamed"-kamera åxå, typ IXUS 40.

Powershot 620/Ixus 750

Har ägt 2 st 620 som jag returnerat pga mycket "flare". I övrigt tyckte jag mycket om kameran mad alla möjliga inställningar och den vikbara skärmen. Dessutom fungerar makrot mycket bra och effekten på blixten kan ställas in.Kontaktade canon om dom röda fälten kring stark belysning,men fick ingen riktig förklaring vad det kunde bero på. Dom ville jag skulle sända in den,men jag returnerade den istället,canon verkade inte intresserade av problemet.Kommer dock att köpa en senare i vår ialla fall.(Hoppas dom åtgärdat problemen.)
Vill du kan jag skicka bild till dig. I övrigt en mycket kompetent kamera med bra skärpa och fin färgåtergivning.Utomhus i bra ljus är den härlig.
På jobbet har vi en ixus 750 som vi är hyfsat nöjd med.Har lite svårt med fokus i i vissa situationer.Den saknar dessutom en del av inställnings möjligheterna som 620 har.En kompis är missnöjd med den vid mörkare förhållanden. Han påstår att Ixus 50 ger bättre bilder.

Jag hade samma problem för ett tag sedan. Det slutade med att jag Köpte Canon S70. Jag tyckte egentligen det var väldigt mycket pengar (ca 4 papp) för en kamera som trots allts hade så många svagheter, men eftersom behovet fanns så var det bara att bita i det sura äpplet. När jag nu kört kameran ett knappt halvår så har jag å ena sidan upplevt svagheterna mer tydligt men också lärt mig jobba runt dem och definititv också upplevt fördelarna med en kompakt som går att köra manuellt eller semimanuellt på ett användarvänligt sätt.

Svagheterna med S70 är, lksom på alla kompakter är mycket brus vid hög ISO och (givetvsi) inte samma skärpa som en systemkamera med L-optik. S70 har lite dålig autofokus, speciellt i teleläget, men som sagt kan man jobba runt det och klara sig. Vitbalansen är inte lika bra som min 10D, men inte sämre än att lite justeringar i efterhand fixar det hela. Jag gillar inte riktigt 4:3-formatet, men oftast kan man beskära till 3:2 i efterhand om man vill, det finns ju pixlar så det räcker (7MP).

Fördelar är bra vidvinkel (motsvarande 28mm, rätt ovanligt på digitalkompakter och extremt användbart), bra macro (grymma "amatörmacrobilder" som skulle kräva ett rätt extremt macroobjektiv för att överträffas på systemkameran), bra helmanuell inställning, samt exponerinskompensation, exp kompensation av blixtljuset, Tv, Av, etc, etc som fungerar rätt likt min Canon systemkamera (10D). Givetvis är också litenheten jämfört med systemkameran med klumpig L-optik en stor fördel (även om S70 är stor jämfört med Ixus och dylika kameror). Överlag så tycker jag denna kamera mycket väl lämpar sig om komplement till en (speciellt Canon) systemare eftersom handhavandet är så pass likt att man kan använda de erfarenheter man fått från systemkamerafotograferandet.

(S70 är numera ersatt av S80 - liknande, och förbättrad men också "försämrad", t ex inte länge CF kort och ingen möjlighet till RAW)

Hej, du skriver att du skall använda den lilla kameran för djur. Då behöver du mer zoom än de kameror som nämnts. Även husdjur mår bra av att hålla avstånd.
Jag föreslår Canon S2 IS med 12 gångers zoom och bra
IS. Det är en fantastisk kamera med de begränsningar som alla kompaktmodeller har. Varje gång jag använder den så imponeras jag hur bra den är.

hornavan skrev:
Hej, du skriver att du skall använda den lilla kameran för djur. Då behöver du mer zoom än de kameror som nämnts. Även husdjur mår bra av att hålla avstånd.
Jag föreslår Canon S2 IS med 12 gångers zoom och bra
IS. Det är en fantastisk kamera med de begränsningar som alla kompaktmodeller har. Varje gång jag använder den så imponeras jag hur bra den är.

dock inte kompakt alls...

Hade en IXUS 500...

...men bytte snabbt ut den mot just en Canon S2 IS för att IXUS'en var alldeles för begränsad för mej.
Gick inte att styra tider och blädare. Många bilder blev oskarpa pga långa tider som kameran visserligen varnade för men ej angav.

Försökte att plåta tre rådjur en gång med IXUS men det blev inte mycket till bilder...

Bildstabiliseringen hos Canon S2 IS är "guld värd" och i kombination med det långa tele (jmfbart med 420mm i småbild) klart användbart vid djurfotografering.

Canon S2 IS har en mycket dålig sökare - där är den optiska hos IXUS helt överlägsen men istort sett i allt annat är S2:an ett bättre val.

Det är rätt stor skillnad mellan Ixus 500 och de nya modellerna 50/55 resp 700/750 som har nya Digic II-processorn. Men visst är det lite lite tele för foto på långt avstånd.

hailstorm skrev:
dock inte kompakt alls...

Tack. *ler*
Håller dock med, den är lite större än vad jag är ute efter.

Självklart vet jag att dessa mindre kompaktkameror har sina begränsningar, men känner att många kort blir inte ens tagna pga av eos storlek.

Tack för alla tips och idéer.

/Towe

Nu bestämde jag mig tillslut.
Har beställt en powershot A620.
Ixusen gick bort då den inte var speciellt "greppvänlig" samt att powershoten hade 4x zoom, mot 3x.

Hoppas jag blir nöjd med den som "ha i fickan kamera".

Tack alla för bra idéer och att ni tar er tid.

GOD JUL!!!

/Towe

hornavan skrev:
Det kan väl Towe avgöra.

Ja... det har du faktiskt rätt i. Nu när jag sitter här och läser vad jag skrev en gång till inser jag att det inte var riktigt ok...

Det jag skrev var helt enkelt den första tanken som slog mig... no hard feelings?

/Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar