ANNONS
Annons

Canon TS-E 24mm f/3,5 L II

Produkter
(logga in för att koppla)

Tolvan©

Medlem
Jag kan mycket väl missförstått möjligheterna/begränsningarna med denna optik, men om man inte frågar får man inga svar. Jag har letat runt lite på nätet, utan framgång bör jag tillägga, efter information om hur denna lins skulle fungera för tex. produktfotografering. Jag skissfotar tex. mobiltelefoner i jobbet till och från. Möjligheten att vinkla/anpassa skärpeplanet skulle göra en enorm skillnad. Men alla exempel jag kan hitta på detta objektiv är hus, pelare och skojfriska miniatyr motiv.

Är det gångbart att använda för tex. produktfotografering också? Kan man i så fall använda en mellanring för att få upp storleken på "småsakerna" eller är jag ute och cyklar. Tacksam för alla tänkbara erfarenheter och exempelbilder.

Jag kan mycket väl missförstått möjligheterna/begränsningarna med denna optik, men om man inte frågar får man inga svar. Jag har letat runt lite på nätet, utan framgång bör jag tillägga, efter information om hur denna lins skulle fungera för tex. produktfotografering. Jag skissfotar tex. mobiltelefoner i jobbet till och från. Möjligheten att vinkla/anpassa skärpeplanet skulle göra en enorm skillnad. Men alla exempel jag kan hitta på detta objektiv är hus, pelare och skojfriska miniatyr motiv.

Är det gångbart att använda för tex. produktfotografering också? Kan man i så fall använda en mellanring för att få upp storleken på "småsakerna" eller är jag ute och cyklar. Tacksam för alla tänkbara erfarenheter och exempelbilder.

Jag tror att 24an är för vidvinklig för produktfotografering, TS-E 45 eller TS-E 90 brukar rekommenderas.

I en Canon-broschyr från mitten av 1990-talet beskrevs användning av TS-E 90 tillsammans med Life Size Adapter EF (som egentligen är avsedd att ge 1:1-avbildning tillsammans med EF 50/2.5 Macro).

Det finns mycket kul man kan göra vid närbildsfoto om man har ett Tilt/Skift-objektiv.

Jag förstår att brännvidden är lite för vidvinklig, men en x2 extender skulle ju få den till 48, vilket borde vara fullt gångbart. För den lifsize converter du nämner är väl x1.4 eller så. Då borde ju 1.6 och 2.0 oxå fungera, eller tappar man för mycket andra kvaliteter med mellanringar?

Jag trodde att de gamla TS objektiven var lite begränsade, men nu med dom nya, när man kan justera både tilt och shif oberoende av varandra, kunde det kanske vara med gångbart?

45:an

Jag förstår att brännvidden är lite för vidvinklig, men en x2 extender skulle ju få den till 48, vilket borde vara fullt gångbart. För den lifsize converter du nämner är väl x1.4 eller så. Då borde ju 1.6 och 2.0 oxå fungera, eller tappar man för mycket andra kvaliteter med mellanringar?

Jag trodde att de gamla TS objektiven var lite begränsade, men nu med dom nya, när man kan justera både tilt och shif oberoende av varandra, kunde det kanske vara med gångbart?

Tror nog att 45:an skulle passa bra som produktfotoobjektiv. Tillsammans med en tc 1,4 eller en mellanringssats. Du kan ställa in både tilt och shift samtidigt men med de nya objektiven har du lite fler möjligheter om du vill tilta i ett plan och shifta i ett annat. Detta är nog dock inte så aktuellt för din del om du ska avbilda enstaka föremål med skärpa hela vägen och eventuellt shifta för att ändra perspektivet på föremålet. Skippa 2x konvertern och kör på 1,4 - den är mycket bra och ger garanterat ypperlig skärpa med det objektivet.(nu pratar vi originalkonverter) Med 1,4 :an kommer du tillräckligt nära föremål som är mindre men inte jättesmå. Är det små föremål, typ smycken, kanske du ska köra på ett mellanringset från Kenko eller Soligor i stället. (Canons enstaka mellanringar är löjligt dyra).

Fast Canons teleförlängare passar väl inte TS-E objektiven, de sticker in en bit i objektivet och är bara tänkta att användas med Canons teleobjektiv från 135 mm och uppåt.

Kenkos piratförlängare går teoretiskt att använda, men frågan är hur kvaliteten blir när du försöker shifta objektivet.

"the 45mm with a 2x converter" skriver Ayola. Han skriver inte att det var en Canon 2x converter.

Nej, men jag har för mig att det var en Canon när jag läste hans blogginlägg första gången. Jag vet att de inte ska vara kompatibla med brännvidder under 135mm, men TS-E verkar vara ett undantag. Även Wikipedia listar dom som kompatibla, om man nu ska lita på den sidan.

För produktfoto så kan man komma billigt undan med en Arax 80/2,8. Välbyggd och skarp optik. Svagheten är motljus, men detta kan ju undvikas i studio.

Fast Canons teleförlängare passar väl inte TS-E objektiven, de sticker in en bit i objektivet och är bara tänkta att användas med Canons teleobjektiv från 135 mm och uppåt.

Kenkos piratförlängare går teoretiskt att använda, men frågan är hur kvaliteten blir när du försöker shifta objektivet.

Canons egna passar i TS-E objektiven. Visst sticker de in en bit men där är gott om utrymme i just TS-E objektiven

Jag tänkte låna tråden lite! Min fråga handlar om samma objektiv fast den tidigare versionen :)
Skulle ni kunna uppskatta andrahandsvärdet på ett bra begagnat Canon TS-E 24mm L I? Är det stora skillnader/begränsningar jämfört med den nya?

Värdet kan jag inte uppskatta, men skillnaderna består i att i den gamla versionen så går det bara att tilta 90° från shiftriktningen. I den nya så kan man rotera både tilten och shiften fritt, om jag har förstått det hela rätt. Den gamla ska dock gå att konvertera för att få samma funktion som den nya.

Sen skiljer det rent optiskt också, hur mycket vet jag dock ej.

Om jag minns rätt så kan man inte få den gamla ombyggd så att den fungerar som den nya. Den ombyggnad Canon kan göra är att byta riktning på tiltningen, om någon förstår vad jag menar.

Här finns en bra beskrivning av modifieringen, och hur man kan göra den själv.

Fick precis veta att objektivet är 18 gammalt .... låter som om objektivet kommer att rasa ihop så fort man sätter det på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar