Annons

Canon tlb: ljusläckage eller problem vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

theobelzons

Medlem
Hej!
Har en Canon tlb som jag skjutit två rullar film med, och under båda framkallningarna (lämnade in hos Japan photo gbg) så fick jag enstaka bilder som var lyckade, undrar om någon erfaren vet huruvida detta är någon sorts ljusläckage i kameran eller eventuella fel vid framkallning (låter konstigt eftersom att det hänt två gånger).
Finns även risk för eventuell felanvändning eftersom det var första gångerna jag använde film. Vill bara veta om den ska stå kvar som prydnad eller bör satsas på för användning.

Den bifogade bilden är ett exempel på hur vissa bilder blivit, rulle ett fick fler lyckade bilder

/theo
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    72.4 KB · Visningar: 72
Canon TLb har horisontellt löpande slutare, tror jag (jag är faktiskt ganska säker).

Det kanske går att se om slutaren trilskas genom att utlösa den med bakstycket öppet och objektivet bortmonterat.
 
Detta är inte ett framkallningfel.

Vad jag kan se är att den ena slutarridån inte hänger med.

Ditt förslag till bokhylleprydnad är en god ide, inte lönt med någon renovering. Du vet säkert att du kan köpa en annan begagnad analog kamera för bråkdelen av reparationskostnaden.
 
Detta är inte ett framkallningfel.

Vad jag kan se är att den ena slutarridån inte hänger med.

Ditt förslag till bokhylleprydnad är en god ide, inte lönt med någon renovering. Du vet säkert att du kan köpa en annan begagnad analog kamera för bråkdelen av reparationskostnaden.

Hej !

Ha inte för brottom, sätt dej en stund och knäpp med kameran,
börja med de kortare tiderna, sedan de längre.

//MW
 
När Canon TLb fanns till försäljning (mitten på 70-talet) hade nästan alla Canon i F-serien (som TLb tillhörde, ologiskt nog) horisontellt gående slutare. Undantaget var modellen EF.
 
tack för hjälpen allihopa, uppskattas mycket!


När Canon TLb fanns till försäljning (mitten på 70-talet) hade nästan alla Canon i F-serien (som TLb tillhörde, ologiskt nog) horisontellt gående slutare. Undantaget var modellen EF.

Fullt möjligt, ser ut som att ridån löper horisontellt. känns dock lite konstigt att ridåns eventuella trilskande skulle leda till överexponering på just högersidan (som det ser ut som).
 
Den vänstra ridåhalvan kanske inte dras hela vägen när man spänner slutaren?

Har du provat att spänna och utlösa slutaren med backstycket öppet?
 
Den vänstra ridåhalvan kanske inte dras hela vägen när man spänner slutaren?

Har du provat att spänna och utlösa slutaren med backstycket öppet?

japp har provat, och inga konstigheter vad ögat ser. ridån går hela vägen upp. tror du det är möjligt att mekaniken på något sätt har blivit osynkad?
 
Upp? Ridån går väl horisontellt?

På bilderna ser det onekligen ut som att ridån går extremt ojämnt, dvs att den står öppen över halva bildytan bra länge.
 
Han höll kameran på högkant! :)
Nä, men det är ju inte tvunget så att det är när du spänner slutaren som den trilskas. Den kan ju kärva när bilden tas. Att det blir vid just högersidan spelar väl ingen roll? Antingen den ena eller den andra, beroende på vilken ridå som kärvar.

Fyra av några hundra gånger på olika tider och gör ett försök till. Kanske den slutar kärva. Hjälper inte det heller, leta upp en annan gammal kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.