Annons

Canon telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puh

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis skaffat mig en eos 30 med 24-85.
Nu behöver jag en telezoom och har tittat på Canon 100-300 4,5-5,6 USM. Är det någon som vet något om detta obj?
Vill inte lägga mycket mer än ett par tusen kronor och letar därför beg. Vad ska man tänka på om man köper obj beg?
Finns det något bättre telezoom för rimliga pengar?
Var hittar jag dessa obj beg?

Många frågor blev det...

MVH Martin

Jag var också inne på det objektivet och var mycket nära att köpa ett begagnat för några månader sedan.
Då fick jag syn på ett 70-210/ 3,5-4,5 USM, på www.ibazar.se , i bra skick för 1500:-.

Visst, man förlorar lite brännvidd på längden, men man tjänar också ett bländarsteg. Jag valde att prioritera större bländare.
Jag har även hört att den ska vara något skarpare än 100-300:an.

Jag tror du blir nöjd med vilket som iofs, det är ju en smaksak om man vill ha större brännvidd eller bländare.

Vissa av Canon's xx-200/300 zoomar är av tyvärr lite dålig kvalité. Studera Photodo's MTF-kurvor http://www.photodo.se eller http://www.photozone.de för en vägledning. Nu är inte en MTF-kurva allt, men den mäter skärpan/kontrasten med vilket objektivet förmår avbilda. Tror von Apfelstrudel hittade i alla fall ett litet russin i kakan i sitt val. Tyvärr finns inte 70-210/3.5-4.5 USM något mer, men det hade ett himla bra pris/prestandaförhållande. Jag tror att alla de nya som sälj idag är bra, men se upp om du tänker köpa begagnat eller modeller utan USM.

Ett annat alternativ kan naturligtvis vara Tokina eller Sigma. Jag brukar inte vara så pigg på att rekommendera tredjepartsobjektiv till Canon (särskilt Sigma) eftersom de kan krångla i Canon-kameror som är nyare än objektiven. Men är man medveten om problemet och har testat objektivet innan köpet är det ett sätt att minska bördan på plånboken

De flesta fotohandlare på nätet har ett beganat sortiment. Många auktionsbyråer på internet har en fotoavdelning, och i tidningen FOTO finns gott om företag som säljer begagnat. Ring och be dom hålla utkik efter de objektiv du vill ha.

/Ingo (Fick jag med svar på det mesta?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar