Annons

Canon: superzoom i lågprisklass

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Så här ligger det till. Min bror har en Canon 1000D med kitzoomen 18-55 IS (och den billigabraiga 50/1,8). Han fyller snart år och har pratat om att han vill ha en superzoom, storleksordningen 18-200. Själv är jag inte riktigt med på noterna, den zoom han har är väl inte så pjåkig as kitzoomar go och vill han titta längre finns tex 55-200. Men men, det är han som fyller år och han som önskar sig - inte jag - och det kan väl finnas en poäng med superzoom på resa.

Superzoomar tenderar att kosta en del pengar. Den enda jag hittar som egentligen känns som om den kommer inom ekonomisk räckhåll är Tamrons 18-200. Det jag läser om den är dock... inte så bra.

Därför undrar jag: är det någon här som använt den, som också testat andra superzoomar, och som inte tycker att Tamrons billiga är skräp? Att det inte är teknisk toppklass, det vet jag. Men för de pengarna och som reseglugg kan det kanske räcka om den är okej. Det skulle dock kännas trist att köpa skräp. Så billig är den inte.

Jag kan tyvärr inte ge svaret du kanske helst vill ha: d.v.s. att Tamronen är något att ha. Personligen tycker jag att den är för dålig på att leverera acceptabelt skarpa bilder. De jag har testat (2st Tamron 18-200) var OK i området 18-70 och sedan går det utför... Detta är dock enligt mitt sätt att bedöma de bilder jag vill ha.

Jag testade (helt oproffesionellt) en radda superzoomar, då jag själv ville ha möjligheten att bara ta med mig ett objektiv på resor, och här är vad jag fann gällande "ranking" av de jag provade (sedan köpte jag inget, utan bestämde mig till slut för att köra på Canons 15-85 och 70-300 med IS, men det blev dyrare...).
- Tamron 18-270 VC PZD (ca. 5400kr): dyrast men levererade "bäst" bilder i mina ögon.
- Canon 18-200 IS (ca. 4500kr): Näst dyrast men också "näst bäst".
- Sigma 18-250 OS (ca. 4000kr): precis efter Canon gällande skärpa och kvalité.
- Sigma 18-200 OS (ca. 3100kr): nästan likvärdig med Sigmas 18-250, men en bra bit billigare.
- Sigma (ca. 2500kr) och Tamron 18-200 (ca. 1700kr): faller en bit bakom de andra, hög bländare och ej OK skärpa för mig (men kanske OK med tanke på pris och kvalité).

Om du tittar på denna länk till the-digital-picture.com så kan du se dessa objektiv testade på en EOS 50D:
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=491&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Om jag hade tajt budget men ville ha/behövde en superzoom skulle jag nog försöka spara till Sigmas 18-200 med bildstabilisering (OS). Detta då den gav minst kompromiss mellan pris och kvalité för mig. Jag anser att man kan behöva bildstabilisering om objektivet har ljusstyrka 6,3 över en stor del av omfånget, och det är värt att försöka spara till lite mer.

Dock är du själv inne på kanske den "bästa" lösningen, att skaffa ett Canon 55-250 IS (ca. 2200kr). Har du möjlighet att ta med födelsedagsbarnet och testa lite olika objektiv i butik, för att han själv ska kunna jämföra skillnaderna och se om han vill kompromissa och hur mycket han vill kompromissa med bildkvalitén?

Tack för mycket bra svar! Och att Tamron 18-200 är dålig är ett önskat svar... ja, givet att den som skriver det verkligen tycker att det är så förstås :)

Jag hade också identifierat Sigma 18-200 OS som möjlig kompromiss på tajt budget, men möjligen är även den utanför budget. Jag köper nog inget utan att prata med födelsedagsbarnet i alla fall. Det kan mycket väl tänkas att han bara tänkt "superzoom vore najs" och sedan inte undersökt saken närmare.

Låter som bästa planen ja, att prata med födelsedagsbarnet och se över vad som blir "bäst". Kanske också fråga om det går bra att vänta lite på presenten för att spara ihop till det "bättre valet"? Och som sagt, finns det möjlighet att låta honom prova de olika i butik så är det nog det absolut bästa alternativet!

Tanken om att en Superzoom "vore najs" är väldigt vanlig! Fördelen är som sagt att det kanske blir lättare att ha med kameran överallt, och inte behöva tänka på att byta objektiv, vilket kanske skulle göra att han använder kameran mer. Nackdelen är som sagt att det är en stor kompromiss gällande optik/kvalité...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto