Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Speedlite 600EX-RT

Produkter
(logga in för att koppla)

gtk80

Avslutat medlemskap
Nu har Canons nya blixtar börjat nå ut till konsumenter här i Sverige och jag fick idag möjligheten att testa ett par stycken blixtar! Som tidigare ägare av både 430EX II & 580EX II tar det inte många minuter innan man känner sig hemma med den nya modellen..

Några bilder och lite info:
http://rust.se/canon-speedlite-600ex-rt/

Bara att hoppas priserna går ned lite närmsta året, tror detta kommer bli en succé på sikt! En allt i ett lösning som kommer ge PocketWizard en rejäl omgång :)

Enligt Canon skall styrenheten ST-E3-RT komma i slutet av april. Hoppas dom kan hålla detta...

Jodå, du kan använda high speed synk även när blixten sitter på en 7D.

När jag läser länken du har med tror jag dock att du egentligen frågar om du kan använda high-speed synk tillsammans med en 7D och en konfiguration med en eller flera 600 EX-RT som slavblixtar och dessutom använder radiostyrning (inte optisk), eller?

Det har jag inte provat - jag har bara skaffat en 600 EX-RT för att kolla om den verkar vara nåt att ha.

Jodå, du kan använda high speed synk även när blixten sitter på en 7D.

När jag läser länken du har med tror jag dock att du egentligen frågar om du kan använda high-speed synk tillsammans med en 7D och en konfiguration med en eller flera 600 EX-RT som slavblixtar och dessutom använder radiostyrning (inte optisk), eller?

Det har jag inte provat - jag har bara skaffat en 600 EX-RT för att kolla om den verkar vara nåt att ha.
Har läst till mig att 7D trots avsaknad av stöd fungerar, utom grupper inom trådlös radiostyrning. Kvar återstår gamla 5D. Att ha 1/100 sek i synk är inte kul och IR har jag redan.

Hehe, när jag köpte min första Canon var det en sensation att den synkade på 1/125 s. En F-1 klarade bara 1/60 s...
Men det var då, det. Jag kan bekräfta att grupperna fungerar inte med en 7D. Man kan ställa in det på blixten, men så snart man trycker på avtryckaren ställs det tillbaka igen. Man får samma funktionalitet som med optisk styrning, även via radio.

Hehe, när jag köpte min första Canon var det en sensation att den synkade på 1/125 s. En F-1 klarade bara 1/60 s...
Men det var då, det. Jag kan bekräfta att grupperna fungerar inte med en 7D. Man kan ställa in det på blixten, men så snart man trycker på avtryckaren ställs det tillbaka igen. Man får samma funktionalitet som med optisk styrning, även via radio.
Så det fungerar med det vanliga A:B och C, precis som med IR-styrningen utan att detta återställs?

Japp. Det som skiljer är att grupperna kan vara fem stycken, inte bara tre, och inom varje grupp kan man individuellt välja om man vill köra E-TTL, manuellt, med extern mätsensor eller på nåt annat sätt. Med A:B C måste alla stå i E-TTL eller alla i manuellt läge (bortsett från individuella slavar, som kan stå i M även om de övriga är i E-TTL). Fast sådana individuella slavar kan man inte ändra styrkan på från kameran - man måste knalla bort till blixten och göra det. Använder man de nya grupperna görs fortfarande alla inställningar från kameran/masterblixten.

Japp. Det som skiljer är att grupperna kan vara fem stycken, inte bara tre, och inom varje grupp kan man individuellt välja om man vill köra E-TTL, manuellt, med extern mätsensor eller på nåt annat sätt. Med A:B C måste alla stå i E-TTL eller alla i manuellt läge (bortsett från individuella slavar, som kan stå i M även om de övriga är i E-TTL). Fast sådana individuella slavar kan man inte ändra styrkan på från kameran - man måste knalla bort till blixten och göra det. Använder man de nya grupperna görs fortfarande alla inställningar från kameran/masterblixten.
Med min 580EXII kan jag styra styrkan manuellt, inte från kameran, men från masterblixten utan att behöva gå fram till mina andra blixtar. Jag kan välja att min masterblixt A ska ha styrka 1/4 och att B ska ha 1/1.

Det kan du göra från kameran också, om den inte är äldre än 40D/1D Mark III. Men bara om masterblixten står i manuellt läge, vilket då automatiskt alla blixtar i grupperna A, B och C också ställs i.
Om du däremot vill ha en slavblixt i manuellt läge, för att den exempelvis belyser en bakgrund, varför avståndet blixt-motiv där inte ändras, men du vill köra blixtar i grupperna A och B med E-TTL, då går det inte att ställa styrkan för den manuella blixten från kameran/masterblixten. Med det gamla systemet kan mastern inte vara i E-TTL och dessutom styra blixtar som ska ställa manuellt. Däremot kan man tvinga över en slav i manuellt läge. Den kommer då att utlösas samtidigt som de blixtar som kör med E-TTL, men den kommer att ha sin egen styrkeinställning och den måste du ändra på själva slavblixten. Den kommer inte att tillhöra någon speciell grupp, utan hänger med när det blixtras i största allmänhet. Dock är den fortfarande inte någon dum slav, utan det krävs en Canonmasterblixt för att lösa ut den.

Med nya 600 EX-RT, och en kamera som är ny nog (exempelvis 1DX), kan du däremot dela upp blixtarna i fem olika grupper, där du inom varje grupp kan ha olika exponeringsmetoder, alltså exempelvis E-TTL i A och B, men köra manuellt i grupp C. Då kan du ställa den manuella styrkan i grupp C från blixten/kameran, trots att den samtidigt reglerar belysningen automatiskt från grupperna A och B.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar