ANNONS
Annons

Canon SpeedLite 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Hej
Kan någon förklara vad som menas med "trådlös masterfunktion" resp "trådlös slavfunktion"? Kan jag använda blixten remote eller måste jag skaffa en sändare för det? Svårt det här med prylar...

Väldigt tacksam för svar

japp har du en till SpeedLite 580EX elr 430EX kan den slav till blixten.

alltså en blixt på kameran å en vid sidan.
master på den blixt på kameran å slav på den andara så slår båda blixtarna av.

japp har du en till SpeedLite 580EX elr 430EX kan den slav till blixten.

alltså en blixt på kameran å en vid sidan.
master på den blixt på kameran å slav på den andara så slår båda blixtarna av.

hej och tack för ditt svar. Här är en följdfråga:
Om jag bara använder en blixt - vad har jag för nytta av "trådlös masterfunktion" då? Kan jag ställa blixten någon annanstans och trigga den med min Canon 40D eller behöver jag något annat tillbehör till det?

Mvh,
Fredric

Det finns en Speedlite-sändare som man sätter på kameran för att utlösa t.ex. en 580EX med. Den kostar dock en del, nästan lika mycket som en 430EX blixt. Jag skulle satsat på en sån i stället.

Det finns en Speedlite-sändare som man sätter på kameran för att utlösa t.ex. en 580EX med. Den kostar dock en del, nästan lika mycket som en 430EX blixt. Jag skulle satsat på en sån i stället.

Hej Sven,
När du säger att jag borde satsa på en "sån". Vilken menar du att jag ska satsa på? 430:n i kombination med radiosändaren eller 580:i i kombination med sändaren. Såvitt jag förstått är det väl nästan bara ledtalet som skiljer modellerna åt?

Tack för hjälpen

Hej Sven,
När du säger att jag borde satsa på en "sån". Vilken menar du att jag ska satsa på? 430:n i kombination med radiosändaren eller 580:i i kombination med sändaren. Såvitt jag förstått är det väl nästan bara ledtalet som skiljer modellerna åt?

Tack för hjälpen

Om man får låna tråden lite då jag tänkte ställa den här frågan i en ny tråd annars.
Är det bara ledtal som skiljer? Vad för funktioner är det annar mera som man går miste om genom att snåla lite? :)
/M

Om man får låna tråden lite då jag tänkte ställa den här frågan i en ny tråd annars.
Är det bara ledtal som skiljer? Vad för funktioner är det annar mera som man går miste om genom att snåla lite? :)
/M

580 kan gå lägre i effekt i manuellt läge och 430 kan inte aggera Master i ett trådlös uppställning, dvs med 2 st 430 kan inte den som sitter på kameran trigga den som du ställt som slav vid sidan om.

580 (iallafall EXII:an) är tillviss del vädertätad.

finns säkert fler skillnader

Trådlös sändare

Hej,

Pocket wizzard har kommit ut med en ny produkt som heter MiniTT1 (radiosändare på kameran) och FlexTT5 (mottagare på blixten) som möjliggör TTL styrning trots radio tex high speed sync. Canons ST-E2 fungerar ganska dåligt i solljus och när IR signalen är skymd. Just nu finns den bara i USA men i april skall det komma en variant med godkända radiosignaler för europa. Denna kommer jag satsa på då jag är rätt besviken på canons variant. YFO är återförsäljare.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9884-9903

Markus

580EX-II har sensor och PC uttag så du kan köra den med alla kameror som har PC synk, ex Bladare.

Edit: Kollade upp vad PW:s nya TTL system kostar... 418USD + tax...

Hej,

Pocket wizzard har kommit ut med en ny produkt som heter MiniTT1 (radiosändare på kameran) och FlexTT5 (mottagare på blixten) som möjliggör TTL styrning trots radio tex high speed sync. Canons ST-E2 fungerar ganska dåligt i solljus och när IR signalen är skymd. Just nu finns den bara i USA men i april skall det komma en variant med godkända radiosignaler för europa. Denna kommer jag satsa på då jag är rätt besviken på canons variant. YFO är återförsäljare.

Markus

TUr att man inte köpt!e en ST-E2 det här är ju precis vad jag vill ha !! Tack för tipset

Hej,

Markus

Jag blev så glad när jag läste detta, för det är precis vad jag behöver... Så tack för tipset Markus.

Så jag rusade direkt till YFO och frågade när dom förväntas komma till sverige. Till min STORA besvikelse fick jag svaret att dom troligtvis inte kommer till sverige alls. Han viste inte varför men trodde att det hade med frekvensen på sändarna att göra. Låter inte helt otroligt, PTS brukar vara lite kinkiga med sådant :(

Så hör ni några nyheter angående detta, eller beställer produkterna från nogot annan EU-land så är jag nyfiken på att höra hur det går.

/Ivo

Tusan om det är så - det här är ju pricis vad jag vill ha - jag har ogillar vanliga radiolösningar för att man missar ETTL och ogillar IR--lösningar för att de är oplitliga och har dålig räckvidd. Nu finns det en lösning som faktist löser problmen och då kommer den inte hit!!! *suck*

Tusan om det är så - det här är ju pricis vad jag vill ha - jag har ogillar vanliga radiolösningar för att man missar ETTL och ogillar IR--lösningar för att de är oplitliga och har dålig räckvidd. Nu finns det en lösning som faktist löser problmen och då kommer den inte hit!!! *suck*

Ja eller hur... Jag är SXXXXXXT sur.
Delar precis dina erfarenheter.

/Ivo

Annars kan du köra TTL med 580EX-II och PW eller Skyport. Det är bara att aktivera M läge- manuell i CF funktionerna och koppla den via PC uttaget. Då ställer du in bländare och ISO på blixten och den inbyggda sensorn tar hand om TTL mätningen.

Hej igen, ursäkta att jag ingav falskt hopp! Jag är själv lite småsur. Det här med april har jag fått från DP review där någon mailat Pocket Wizzard och frågat om europeiska standard och fått svaret att de kommer i april. Däremot upplever jag att YFO inte alltid är blixt:) snabba när det gäller nya prylar på marknaden.
Det är profoto som tar in pocketwizzard och levererar till YFO. Övriga butiker tex AIFO vänder sig i sin tur till YFO. En spekulation är att det inte ligger i profotos intresse att ta in denna produkt då de hellre ser att vi alla köper deras Acute B600r än att köra strobist varinaten (stor fan av joe mcnally http://www.strobist.blogspot.com/).

Jag hoppas på att skapa lite tryck på YFO - profoto så att de tar in den. Så ring!!

Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar