Annons

Canon Speedlite 580EX II tips och trix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Manick

Medlem
Hallå där!

Jag har efter många om och men bestämt mig för vilken blixt jag ville ha till min Canon EOS 600D, det vart en Canon Speedlite 580EX II.

Som jag förstått så är denna blixt väldigt kompatibel med kamerans automatiska blixtfunktion men jag har ändå mina misstankar om att det finns väldigt mycket man kan göra själv för att få ut det bästa av både blixt och kameran genom lite egna inställningar.

Finns det någon (jag vet iofs redan att svaret är ja... :) )här som har erfarenheter av denna blixt kanske tillsammans med just en 600D och har några tips och trix?

Tacksam för svar.

//Tommy
 
Hallå där!

Jag har efter många om och men bestämt mig för vilken blixt jag ville ha till min Canon EOS 600D, det vart en Canon Speedlite 580EX II.

Som jag förstått så är denna blixt väldigt kompatibel med kamerans automatiska blixtfunktion men jag har ändå mina misstankar om att det finns väldigt mycket man kan göra själv för att få ut det bästa av både blixt och kameran genom lite egna inställningar.

Finns det någon (jag vet iofs redan att svaret är ja... :) )här som har erfarenheter av denna blixt kanske tillsammans med just en 600D och har några tips och trix?

Tacksam för svar.

//Tommy

Nånstans på Canons hemsida finns det nån sorts "Tips & Trix" för blixtfotografering.
Har haft den länken men hittade den inte just nu.
Prova å sök på "using flashlight" eller nåt liknande.
 
Den länken var mycket användbar, tack så mycket!

För att summera filmen så verkar det som att kameran sköter det mesta förutsatt att man ställer in denna efter hur man vill ha bilden.

Vad bra att den kom till användning.

Stämmer bra, men tänk på att vissa funktioner som kan ställas in i både kamera och blixt där blixtens inställning överrider det som sätts i kameran.
 
Vad bra att den kom till användning.

Stämmer bra, men tänk på att vissa funktioner som kan ställas in i både kamera och blixt där blixtens inställning överrider det som sätts i kameran.

Jo, det hörde jag i videon med, ska sätta mig ikväll och laborera lite, hämtade blixten igår och hann inte med att testa så mycket på kvällen.
 
Det är bara en enda sak som man ställer in på blixten, och som då har prioritet över motsvarande inställning på kameran, och det är blixtexponeringskompensationen.

Att ställa en blixt till att vara slav i ett flerblixtsystem kan man bara göra på blixten själv, men den återställs till normalt läge så snart den hamnar på kameran igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.