Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon Speedlite 550EX med 50D
- Trådstartare Rippas
- Start datum
sarnor
Avslutat medlemskap
För 550EX måste du göra inställningarna i blixten inte i kameran (bara nyare blixtar kan ställas in direkt i kameran), sedan har 550D "bara" E-TTL (inte E-TTL II) så det är helt korrekt att du inte kan ändra detta i kameran.
Skillnaden mellan E-TTL och E-TTL II är ganska små, II:an tar även hänsyn till fokusavståndet i sina beräkningar.
Skillnaden mellan E-TTL och E-TTL II är ganska små, II:an tar även hänsyn till fokusavståndet i sina beräkningar.
Rippas
Ny medlem
För 550EX måste du göra inställningarna i blixten inte i kameran (bara nyare blixtar kan ställas in direkt i kameran), sedan har 550D "bara" E-TTL (inte E-TTL II) så det är helt korrekt att du inte kan ändra detta i kameran.
Hej
Tack för snabbt svar. Jag som hade hoppats på att jag hade missat något..
Jag såg att du skrev 550D utan E-TTL II, jag har en 50D och den har E-TTL II, ändrar det något?
//R
and30ers
Aktiv medlem
Jag har ingen 550EX men jag förmodar den funkar perfekt tillsammans med en 50D utan att göra något speciellt. Eller? Testa!
Ställ in blixten på ETTL (använd MODE-knappen), sätt den på kameran och plåta.
Automatiskt blixtljuszoom borde funka direkt från kameran, zomma och se om blixten rör sig.
AF-Assist med IR-ljus borde funkar hur bra som helst. Testa!
E-TTL blixtdosering med pre-flash funkar utan att göra något alls.
FEC (flash exposure compensation +/-) borde funka valt från kameran. Testa!
High Speed Sync och Sync med ridå2 ställer du med ett knapptryck på blixten, kan det bli enklare?
Wireless master/slave borde funka utan problem.
Ställ in blixten på ETTL (använd MODE-knappen), sätt den på kameran och plåta.
Automatiskt blixtljuszoom borde funka direkt från kameran, zomma och se om blixten rör sig.
AF-Assist med IR-ljus borde funkar hur bra som helst. Testa!
E-TTL blixtdosering med pre-flash funkar utan att göra något alls.
FEC (flash exposure compensation +/-) borde funka valt från kameran. Testa!
High Speed Sync och Sync med ridå2 ställer du med ett knapptryck på blixten, kan det bli enklare?
Wireless master/slave borde funka utan problem.
Bilagor
sarnor
Avslutat medlemskap
Hej
Tack för snabbt svar. Jag som hade hoppats på att jag hade missat något..
Jag såg att du skrev 550D utan E-TTL II, jag har en 50D och den har E-TTL II, ändrar det något?
//R
Det skulle stå 550EX (inte 550D), det är alltså blixten som saknar stöd för E-TTL II inte din kamera (både 50D och 550D för den delen har stöd för E-TTL II). Så nej, det ändrar inget.
apersson850
Aktiv medlem
Dessutom har det ingen betydelse alls, för skillnaden mellan E-TTL och E-TTL II ligger enbart i kameran. Om blixten har stöd för E-TTL alls, vilket 550 EX har, blir det E-TTL II med alla hus som har stöd för det. Något de haft sedan 2004, i och med introduktionen av 1D Mark II och 30V (jo, på den tiden kom det fortfarande nya kameror som man satte film i).