Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Speedlite 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)

243Racing

Ny medlem
tjo!

har en Canon EOS 350D med Canon Ultrasonic 28-135mm objektiv. Ska köpa en extern blixt och fastnade för en Canon Speedlite 430EX. Jag har aldirg använt mig av extern blixt förut, men vill gärna prova på det. Har lite frågor och uppskattar om någon vill svara på dem.

Vill kunna hålla blixten i ena tassen och kameran i andra för att få ljuset från sidan tex.. så här står det om blixten:

Slavfunktion Ja, trådlös. Kan styras från 580EX, Macro Ring Lite MR-14EX,Macro Twin Lite MT-24EX, eller styrenhet ST-E2


Betyder det att man bara kan ha blixten monterad på kameran eller kan man hålla kamera och blixt separat så "håller dem kontakt" på något trådlöst finurligt sätt?
 
Nej ! Du behöver adaptrar och kabel, nämda 580 (gamla 550 funkar också) eller irsändare. Kameran har ingen irsändare.

Äger själv 300D och speedlight 420 EX (föregångaren till 430 EX) fungerar väldigt bra på kameran eftersom jag kan vinkla och vrida på den som jag vill. Funderar på att köpa en ny 580 att kompletera med.

/Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.