** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon Speedlite 430EX eller Sigma EF-530 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Ska köpa en blixt till min 5D och valet står (tror jag) mellan dessa två. Fördelar/nackdelar? De ligger ju ungefär i samma prisklass. Sigmat har högre ledtal (53 mot 43) så vad talar egentligen för Canon här? Finns det någon uppenbar fördel med att köra original? Är ganska oinsatt i blixtfotografering så jag är tacksam för synpunkter.

Skulle lätt köpa canonen. För den är automatiken superb på. + att den kan vara slav om du skaffar en 580ex.

430 EX! Har Sigma 500DG och Canon 580EX, dessa två spelar i två olika divisioner. Allt är så mycket bättre på originalet.

Står också inför samma val.

En sak som talar för Sigmablixten är den trådlösa funktionen utan att man behöver köpa till någon extra enhet för X antal tusen.

Är nybörjare med en (snart hemkommen) EOS 40D. Har också funderat på blixt till mitt nyförvärv. Och precis som frågeställaren har jag tittat lite på Sigma 530 DG Super. Den verkar ju (såvitt jag kan bedömma i alla fall) har bra specifikationr. Och ett pris som ligger en bra bit under Canons.

Exakt vad är det ni har varit missnöjda med Sigmas blixt?

Står man och väljer mellan dessa två så är det ingen tvekan att canon blixten är mycket bättre. Lyser ut bättre/jämnare, gedigen kvalitetskänsla, batterlock, blixtsko, menyer, display, bruksanvisning osv.
Däremot vet jag att det är ett lyft med Sigma'n kontra den inbyggda. Kan vara en bra första extern blixt, men har man pengarna så är min rekommendation att satsa på en Canon.
Läs recensionerna här på fotosidan så tror jag du förstår varför.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13966

Jag köpte 430 blixten som första blixt och har varit väldigt nöjd med den. Lite synd är att när du håller kameran i höjdled, så är du lite begränsad med att inte kunna vrida blixthuvudet så mycket som man skulle önska för att få en indirekt blixt (i vissa situationer).

När det blev dags för att köra blixten utomhus som upplättning, tyckte jag att det var svårt att få till det. Fick testa en 580 II och vilken skillnad det är. Redan efter 1 dags testande, köpte jag en egen 580.

Mitt råd är, att spara en extra månad eller två och köp 580 blixten. Den är en dröm att använda. TTL-automatiken är hur säker som helst att balansera blixtljuset vid upplättning. (Jag har liksom du en 5D och kör kameran manuellt.)

Nu är jag på väg in i nästa steg. Har köpt paraplyer och fästen till blixtarna för att kunna köra 430 blixten som slav till 580. De första försöken är verkligen lovande.

Som en parantes har jag bara klämt på en Sigma och det är verkligen skillnad på blixtarna.

//Micke

Fick hem mina prylar från Kaffebrus idag. Paraply + stativ + hållare för blixt med paraply. Nu öppnas en andra dimension för blixtfotografering! Och Sigma blixten kommer att få leva som slav/upplättningsblixt vilket fungerar utmärkt med 580EX II.

Det blev Canon Speedlite 430EX, skickade efter den idag. Möjligt att 580EX är vassare men blixtfotografering är inget jag sysslar jättemycket med så det känns som mycket pengar, Skulle intresset väckas kan man ju alltid uppgradera sig och behålla
denna som slav.

Ska på bröllop i augusti, vilka inställningar på blixten skulle ni rekommendera att jag har i kyrkan? Bländare, isotal etc...

Grattis, till ett klokt val som du inte kommer att ångra!
När det gäller tips till inställningar, så kör med full automatik, dvs ETTL-II. Och kolla vad som ev. kan bli fel i det ljuset du skall plåta, innan du plåtar bröllopet.
Min erfarenhet är att den kan överexponera 1 steg, justera då på blixten eller kameran.
Lycka till! Janne

P.S Om du inte köpte till en Omni Boucer, gör det direkt. Då slipper du det hårda "platta ljuset", utan får ett mjukare ljus.

gedjan skrev:
P.S Om du inte köpte till en Omni Boucer, gör det direkt. Då slipper du det hårda "platta ljuset", utan får ett mjukare ljus.

Köp e whale tail istället, mycket bättre och billigare.

Har ingen erfarenhet av denna, men det är säkert som Robin säger att detta är ett bättre köp än en Bouncer?!

gedjan skrev:
Har ingen erfarenhet av denna, men det är säkert som Robin säger att detta är ett bättre köp än en Bouncer?!

Orginalet för 1 000 spänn skulle jag aldrig köpa men kopior för 180 köpte jag lätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar