Advertisement

Annons

Canon Speedlite 430EX alt.och Sigma EF-500 DG Super II

Produkter
(logga in för att koppla)

leffeb

Medlem
Jag funderar på att införkaffa en blixt till min Canon 20D och har lite beslutsångest om vilken blixt jag ska köpa. Valet står mellan Canon Speedlite 430EX och Sigma EF-500 DG Super II. Skulle uppskatta mycket om jag fick råd och tips på vilken blixt jag ska köpa!
Mvh
Leffe
 
Båda funkar, själv har jag Sigman men skulle nog välja 430EX av dina alternativ om jag skulle köpa idag. Den fanns inte när jag köpte och jag ville ha dom manuella möjligheterna. Det är sällan jag drar på för fullt med Sigman så ledtalet hos 430EX skulle nog räcka bra.
 
Har beställt en 430EX till min kamera och skall hämta den i morgon. Skall bli spännande å se. Jag hade oxå samma beslutsångest men eftersom jag har cashback checkar på 430:n så fick det bli den. Det största argumentet för mej var att det var en Cannon, altså kompabilliteten.

Nu när jag köpte min 20D så fungerade inte mina gamla Sigma objektiv. Så det blev till att köpa nya. Däremot fungerade de gamla Cannon objektiven utmärkt.

Om fem år kanske man får samma problem igen när men köper tex nytt kamerahus. Så därför håller jag mej till Cannon nu. Får ju iof betala en liten slant extra men jag tror det är värt det.
 
430 EX!

Har precis stått inför samma val, men efter att läst lite om olika problem med oregelbunden över/underexponering med Sigman när man har den i system, samt sämre byggkvalitet hos Sigman, så blev det Canon som fick dra det längsta strået.

Fick hem blixten för 2 dgr sen och den har allt man kan önska sig. Handhavandet är mycket enkelt och byggkvaliteten verkar vara mycket bra. Valde Canon mycket på grund av kompabilitet, nu och i framtiden.
 
Valde också mellan dom här två för några veckor sen. Det blev Canon 430Ex blixten. Har funkat hur bra som helst hittils. Har fotat ute i regn i en och en halv timme med den oskyddad (hade påse över kamera/objektiv) och det tog den ingen skada av.
Jag rekommenderar alltså helt klart Canon blixten.
Har också hört att foten på Sigma blixten ska vara riktigt klen och gå av hur lätt som helst.
 
Funderar själv på blixt och då mellan 430ex och 580ex.

Håller med om Canon för kompabilitet i framtiden.

Vad är de huvudsakliga skillnaderna som gör att 580EX kostar ca 2000 kr mer.

Jag inbillar mig att 430ex räcker bra.
 
cbr1000 skrev:
Funderar själv på blixt och då mellan 430ex och 580ex.

Håller med om Canon för kompabilitet i framtiden.

Vad är de huvudsakliga skillnaderna som gör att 580EX kostar ca 2000 kr mer.

Jag inbillar mig att 430ex räcker bra.

Det är väl det kraftigare ledtalet och möjligen snabbheten. 580 har också stroboskopeffekt, vilket får betecknas ha ett smalt användningsområde... Sen kan även 580 användas som master i ett system.
 
mange78 skrev:
Det är väl det kraftigare ledtalet och möjligen snabbheten. 580 har också stroboskopeffekt, vilket får betecknas ha ett smalt användningsområde... Sen kan även 580 användas som master i ett system.

- Ledtalet känner jag till och tror också att 43 räcker bra för mig.
- Stroboskop är som du säger väldigt smalt och inget jag prioriterar.
-Master blir ju intressant först när flera blixtar skall synkas. Inte något direkt behov för mig.
- Snabbhet. I uppladdning mellan avfyrningar eller? Är inte 430 lika snabb här?

Låter som att 430ex räcker bra...
 
cbr1000 skrev:
- Ledtalet känner jag till och tror också att 43 räcker bra för mig.
- Stroboskop är som du säger väldigt smalt och inget jag prioriterar.
-Master blir ju intressant först när flera blixtar skall synkas. Inte något direkt behov för mig.
- Snabbhet. I uppladdning mellan avfyrningar eller? Är inte 430 lika snabb här?

Låter som att 430ex räcker bra...

Tror 580 laddar aningen snabbare. Men jag har fotat med 430 i alla möjliga situationer och aldrig behövt vänta på den så jag tror att det räcker bra.
 
I länken står det att 430 EX skall ha något som kallas Modeling Flash, vad är det? Hittar inte nån sådan inställning på min, hur kommer man åt den?
 
mange78 skrev:
I länken står det att 430 EX skall ha något som kallas Modeling Flash, vad är det? Hittar inte nån sådan inställning på min, hur kommer man åt den?
Det betyder att du kan lösa ut blixten utan att ta en bild genom att trycka på en knapp märkt "test" eller liknande. Då får du under någon tusendels sekund chansen att bilda dig en uppfattning om hur blixten målar upp bilden. Det hjälper ibland när man vill veta om man riktat in den rätt.
 
Tryck in knappen för kontroll av skärpedjupet på kameran så aktiverar du denna funktion. Fungerar som Björn beskrev det hela men du har något längre tid än någon 1/1000-dels sekund att avgöra det hela på.

--jalle

mange78 skrev:
I länken står det att 430 EX skall ha något som kallas Modeling Flash, vad är det? Hittar inte nån sådan inställning på min, hur kommer man åt den?
 
Hur stor var cash-backen på 430EX

Jag slängde bort mitt häfte eftersom jag trodde att jag inte skulle använda det... Nu så undrar jag bara hur mycket jag slängde i papperskorgen:)
 
Sigman fungerar bra. Den nackdel jag har sett är att huvudet inte kan svängas uppåt/bakåt när kameran står på högkant. Hur detta är på Canon vet jag inte. Hur som helst gör Sigmablixten det den ska. Beroende på hur frekvent blixt kommer att brukas skulle jag låta priset avgöra.
 
är det kvittots datum som gäller när man ska få tillbaka pengar?

mina checkar är på tyska
är det 31dec eller 31 jan. som gäller?

någon som har länken kvar till formuläret
 
Senast ändrad:
Inköpsdatum måste vara inom periden 2005-03-15 till 2005-12-31.

Brevet till Canon måste vara poststämplat senast 2006-01-31 och inga anmälningar mottagna efter 2006-02-15 kommer att hanteras.
 
hrm spande oxå lite i denna tråden med flera.... ett 430ex blir det även här... införskaffat idag =)

checkar hit och dit ... någon som vet vilken check som man ska använda för "cashback" den som är till 580:in lr den till 420:en? (står att häftet även gäller 430:in nämligen)

anyone?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.