Annons

Canon speedlights eller elinchromes ranger

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Jag äger redan 3 st canon speedlights 2 st 430 ex II och en 580 ex II.

Jag vill satsa lite mer seriöst med blixtar och att fota utomhus. Jag är väl medveten om att elinchromes är typ 4 gånger starkare än canons. Men jag äger redan tre, och behöver man verkligen så mycket mer kraft.
Jag förstår att det finns massor av tillfällen då det är bra men jag tar som exempel joe mcnally och massor andra som bara kör speedlights.

Borde jag satsa på elinchromes ranger eller köra på med mina speedlights?

3 st 580 lär vara ungefär som en Ranger. Det finns en speciell "sko" där du kan sätta fast blixtarna så att de är samlade om du vill slå genom ett paraply. Använder själv denna lösningen och du är verkligen portabel. Du bör komplettera med externa batteriaggregat för att få rimliga laddtider. Tillåter budgeten så kan du dessutom klämma på PW Mini TTL o Flex TTL med AC3 som styrning. Då har du från manuellt till E-TTL om du så önskar.

Prisbild......Det blev lite dyrare än en Ranger :-(

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2432555.htm

2 st 580 genom ett paraply. Kommer inte ihåg effekten.

behöver jag verkligen köra 3 st 580 då förlorar jag ju 2 st placeringar.

Kan man inte fuska lite och dra upp isot till 200 och öppna bländaren.

Kan man inte köra en speedlight på full kraft i dagsljus menar du?

Förstår inte riktigt med att förlora en plats. Du kan sätta 3 st blixtar i ett samlingsfäste. Du får köra blixtarna manuellt såvida inte du använder dig av t.ex.. PW:s styrning Mini TTL + Flex + AC3.

Visst kan du köra fullt blås på blixten. Dock så måste du ha ett externt batteripack för att få en rimlig återuppladdningstid.

Det handlar ofta om att balansera bort en kraftig skugga. Att labba med ISO kommer inte att hjälpa.

Hej,
NcNally kör inte enbart speedlights, han har elinchromblixtar ibland oxå. Bara så ni vet.

Beträffande speedlights vs Ranger är det en avsevärd skillnad som oxå nämns. Att använda speedlights i strålande solsken går, men det frestar på. Blixtarna måste gå på hög effekt och iso måste skruvas upp. Trots att jag gör detta upplever jag ibland att bländren blir väl stor, och skärpedjupet därefter.

Allt är en avvägning. Testa dig fram och känner du att det inte räcker så får du väl punga ut för Ranger (eller varför inte Quadra). Det går ju oxå att kombinera speedlights med Ranger så du behöver inte köpa många nya.
//Anders

Tack för alla svar.

kan jag kombinera pw ttl, flex och ac3 som jag har på mina canon blixtar med elinchromes?

Jah har ägt ett Elinchrom ranger paket med två blixthuvuden. Har kört mycket modellfotografering utomhus med starkt blixtljus.
Jag har sålt det och gått över till 3 st speedlights SB 900.

Jag saknar inte min Elinchrom alls. Visserligen var det starkare ljus och snabbare uppladdning. Men samtidigt tyngre att bära på.
Det jag kan sakna däremot är att ljuskällan blir större från rangerhuvudena. Dessutom finns det fler ljusmodifierare till Elinchrom ranger.

Men personligen tycker jag det är mer "sport" att fotografera med speedlights. Det tvingar en till mer kreativitet.

Som någon skrev innan så kan du köpa en hållare för 3 blixtar. Detta ljus räcker mer än väl!
Ett portabelt batteri kan du också köpa så snabbar du upp upplsddningstiden. Jag har tittat på ett på EBAY som verkar intressant

Men 9 fall av 10 så räcker en blixt med ljusstyrka under 1/2

MVH

Ola

Vad menar du att det tvingar dig till mer kreativitet?

Jag undrar oxå om jag kan kombinera mina speedlights med elinchrome ifall jag köper det senare.

Duger min mini ttl , flex och ac3 från pocket wizard till det? Eller funkar dem bara för canon.

Hur kombinerar jag bäst kommunikation från speedlights och elinchromes blixtar?

Hej,

Med att vara mer "kreativ" menar jag att i vissa situationer kanske inte ljuset från dina Speedlights räcker till. Kanske måste du använda det befintliga ljuset mer, jobba med en annan bländare, använda fler speedlights i din uppsättning. Med en Elinchrom kommer du aldrig/sällan i en sådan situation. Den ger dig så mycket ljus du behöver plus lite till.

Självklart kan du använda en kombination av speedlights och Elinchrom ranger.
Jag använde min Elinchrom Skyport RX för att styra min Elinchrom ranger samt mina Speedlights.

Med denna kombination kunde jag avfyra blixtarna men inte styra ljusstyrkan på speedlights:en. Detta fick jag göra manuellt. Elinchrom Ranger styrdes via en Skyport RX som satt på kameran och som styrde ljusstyrkan till Elinchrom Ranger via en mottagare som satt på batteriet. Men speedlightsen fick du springa fram och justera manuellt

Kanske kan man använda både en RX sändare till Elinchrom ranger OCH en SU 800 för Speedlights:en. Då kan man styra alla blixtarna från kameran. Detta har jag inte testat. Jag vet inte riktigt vad du menar med "mini ttl, flex, och ac3" . Men med Elinchrom Skyport funkar det perfekt.

Att få kommunikationen mellan Elinchrom ranger och dina speedlights att synka är inga problem. Problemet kommer när du kanske måste springa och manuellt justera blixtnivåerna manuellt.
Har du satt upp kanske 3 blixtar och har en otålig modell som väntar så skapar detta irritation.

Jag skulle rekomendera dig en lösning där du kontrollerar ljusstyrkan direkt från kameran.

Köp en SU 800 och vänta med din Elinchrom Ranger så länge.
När eller rättare sagt OM du märker att ljuset från dina Speedlights inte räcker till, då kan du börja fundera på en Elinchrom Ranger.

Man ska inte använda älgstudsare för att skjuta myggor, var det en vis man som sa en gång :)

Men och andra sidan, en SU - 800 och 2 eller 3 speedlights kostar ungefär som en Elinchrom ranger. Så valet kanske inte är så självklart.

Jag valde SU-800 och speedlights. Med denna kombination är jag riktigt flexibel och förflyttar mig lättare än att släppa runt på ett Elinchrom ranger paket

//Ola

Vad menar du att det tvingar dig till mer kreativitet?

Jag undrar oxå om jag kan kombinera mina speedlights med elinchrome ifall jag köper det senare.

Duger min mini ttl , flex och ac3 från pocket wizard till det? Eller funkar dem bara för canon.

Hur kombinerar jag bäst kommunikation från speedlights och elinchromes blixtar?

Okej än en gång tack för dina svar det hjälper.

Så du kör med infrarött ljus för att sätta av dina blixtar. Jag har det oxå just nu. Jag tänkte gå över till radio det är det jag menar med ac3 osv. Det är pocketwizards till mina canon blixtar.

Räcker det med su 800 eller önskar du ibland att du hade radio istället när du är utomhus?

Jag har både Skyport och SU-800.
Med SU-800 kan du styra blixtarna från kameran och det är ju smidigt. Men visst, ibland i dagsljus så fungerar det infraröda ljuset inte så bra. Det är då jag byter till Skyport.
Men med Skyport kan jag inte fjärrstyra mina speedlights :(

Det är att välja mellan pest eller kolera :)

Men så långt det är möjligt kör jag med SU-800.
Du kommer att tröttna på att springa fram och tillbaka för att justera ljusstyrkan på dina speedlights.
Tro mig, en SU-800 spar dig mycket besvär

Lycka till

/Ola

Okej än en gång tack för dina svar det hjälper.

Så du kör med infrarött ljus för att sätta av dina blixtar. Jag har det oxå just nu. Jag tänkte gå över till radio det är det jag menar med ac3 osv. Det är pocketwizards till mina canon blixtar.

Räcker det med su 800 eller önskar du ibland att du hade radio istället när du är utomhus?

Nikon SU800 + Canon = VARNING!!!

Tro mig, en SU-800 spar dig mycket besvär

Lycka till

/Ola

Nja, jag tror att en Nikon SU-800 på en Canon kamera för att styra Canon 430 och 580 är om möjligt ännu mer besvär. Rätta mig gärna om jag har fel, men Canon och Nikon har helt olika sätt att styra blixtarna. Se bara på PocketWizards som finns för antingen Canon eller Nikon, inte båds samtidigt.

Tack för alla svar.

kan jag kombinera pw ttl, flex och ac3 som jag har på mina canon blixtar med elinchromes?

Om du använder en Flex för att skicka en radiosignal så kan du hänga på en PWplus på Elinchrom för att utlösa den. Däremot så saknar du möjlighet att styra Elinchrom med TTL mha AC3.

Vill du styra Elinchrom är det nog bättre att använda Skyport.

Det är sant som du säger. Glömde att speedlight:en var canon och inte Nikon.
Med Canon är inte resultatet så bra :)

Bra påpekat

//Ola

Nja, jag tror att en Nikon SU-800 på en Canon kamera för att styra Canon 430 och 580 är om möjligt ännu mer besvär. Rätta mig gärna om jag har fel, men Canon och Nikon har helt olika sätt att styra blixtarna. Se bara på PocketWizards som finns för antingen Canon eller Nikon, inte båds samtidigt.

I helgen gjorde jag en plåtning där jag kombinerade Canon speedlights och en Elinchrom Ranger-blixt (minns inte vilken modell – fick låna den av en kompis).
På kameran satt en PW Mini TT1 + AC3
På speedlightsen satt PW TT5
Och på Elinchromen satt en Pocket Wizard Plus II (som jag också lånade av samma ägare)

Det lirade ihop bra tycker jag. Styrkan på speedlightsen styrde jag från AC3 på kameran och styrkan på Elinchromen styrde jag manuellt från batteriaggregatet.

Jag har sett på Pocket Wizards hemsida att det finns ett tillbehör till just Elinchrom-blixtar, tror att den gör så att du kan styra blixtstyrkan från en AC3. Rätta mig gärna om jag har fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar