Hej,
Med att vara mer "kreativ" menar jag att i vissa situationer kanske inte ljuset från dina Speedlights räcker till. Kanske måste du använda det befintliga ljuset mer, jobba med en annan bländare, använda fler speedlights i din uppsättning. Med en Elinchrom kommer du aldrig/sällan i en sådan situation. Den ger dig så mycket ljus du behöver plus lite till.
Självklart kan du använda en kombination av speedlights och Elinchrom ranger.
Jag använde min Elinchrom Skyport RX för att styra min Elinchrom ranger samt mina Speedlights.
Med denna kombination kunde jag avfyra blixtarna men inte styra ljusstyrkan på speedlights:en. Detta fick jag göra manuellt. Elinchrom Ranger styrdes via en Skyport RX som satt på kameran och som styrde ljusstyrkan till Elinchrom Ranger via en mottagare som satt på batteriet. Men speedlightsen fick du springa fram och justera manuellt
Kanske kan man använda både en RX sändare till Elinchrom ranger OCH en SU 800 för Speedlights:en. Då kan man styra alla blixtarna från kameran. Detta har jag inte testat. Jag vet inte riktigt vad du menar med "mini ttl, flex, och ac3" . Men med Elinchrom Skyport funkar det perfekt.
Att få kommunikationen mellan Elinchrom ranger och dina speedlights att synka är inga problem. Problemet kommer när du kanske måste springa och manuellt justera blixtnivåerna manuellt.
Har du satt upp kanske 3 blixtar och har en otålig modell som väntar så skapar detta irritation.
Jag skulle rekomendera dig en lösning där du kontrollerar ljusstyrkan direkt från kameran.
Köp en SU 800 och vänta med din Elinchrom Ranger så länge.
När eller rättare sagt OM du märker att ljuset från dina Speedlights inte räcker till, då kan du börja fundera på en Elinchrom Ranger.
Man ska inte använda älgstudsare för att skjuta myggor, var det en vis man som sa en gång
Men och andra sidan, en SU - 800 och 2 eller 3 speedlights kostar ungefär som en Elinchrom ranger. Så valet kanske inte är så självklart.
Jag valde SU-800 och speedlights. Med denna kombination är jag riktigt flexibel och förflyttar mig lättare än att släppa runt på ett Elinchrom ranger paket
//Ola
Vad menar du att det tvingar dig till mer kreativitet?
Jag undrar oxå om jag kan kombinera mina speedlights med elinchrome ifall jag köper det senare.
Duger min mini ttl , flex och ac3 från pocket wizard till det? Eller funkar dem bara för canon.
Hur kombinerar jag bäst kommunikation från speedlights och elinchromes blixtar?