Annons

Canon S95 vs SX230

Produkter
(logga in för att koppla)

Palledaman

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett komplement att ha i fickan till min D90. Jag hade nästan bestämt mig för en S95 när jag såg att Canon släpper en ny Powershot nu, nämligen SX230. Nu har ju den visserligen inte släpps än så det kanske är svårt att göra en bedömning vilken som är bäst.

Lite info om kamerorna då:
Canon PowerShot S95:

# HS System och f/2-objektiv
# 10,0 MP CCD med hög känslighet
# 28 mm vidvinkelobjektiv med 3,8x zoom, hybridbildstabilisator
# Objektivring, helt manuell kontroll och RAW
# 7,5 cm (3 tum) PureColor II G LCD-skärm
# HD-filmer, HDMI
# Läge för högt dynamiskt omfång
# Smart Auto
# Multiaspektfotografering

Canon PowerShot SX230 HS

# HS System (12,1 MP)
# 28 mm, 14x zoom. Optisk bildstabilisator
# GPS
# Full HD med optisk zoom. Dynamisk IS
# Bred 7,5 cm (3,0") PureColor II G LCD
# Smart Auto (32 motiv)
# Höghastighetstagning och Super slow motion-film
# Filmsammandrag och iFrame-film
# Manuell kontroll

Vad fotar jag då? Jo, framförallt rörelser, dvs skidåknig och wakeboard. Men till det har jag ju min D90 så det är en kamera till dom mer oväntade tillfällena. Tex fest, "sitta i solen och slappa-bilder", golfbanan, ja, alla tillfällen där man inte kan släpa runt på fetklumpen.

Vad ser jag då för några skillnader? Jo, det verkar vara bättre filming på SX230, dels så kan man köra 240 fps, vilket är coolt om man filma sitt golfslag och köra det i slow motion. Sen så har SX230 CMOS-sensor medans S95 har CCD. SX230 har 14x zoom medans S95 har 3.8x. Å andra sidan har G95 större bildsensor och har mycket snabbare serietagning (1.9 FPS vs 0.8 FPS). Minsta bländare på S95 är 2 och på SX230 så är det 3.1, vilket ger S95 en fördel på fester där belysningen inte brukar vara jätteoptimal.

Priset verkar hamna på ungefär samma, någon hundralapp billigare blir SX230, så det spelar ingen större roll. (Sen är det coolt med GPS-positionering, det gillar jag med iPhonen, är lite roligt och se i datorn sen)

Så: Vad tycker ni? Personligen ju mer jag skrev på detta inlägget väger det åt SX230 när den släpps nu i 24 mars. Men det är på pappret, frågan är hur den presterar, vilken som ger bäst bilder.

(Tips även om någon annan kamera i samma kategori om jag missat någon, dock ej G12, vill kunna ha den i fickan.)

Mvh!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.