Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S120 eller Sony RX100/RX100II

Produkter
(logga in för att koppla)

Swegoose

Ny medlem
Hej

Behöver lite råd från er mer erfarna, vill börja med att säga att jag läst en del om dem, klämt lite på dem men kan inte riktigt bestämma mig för vilken som är värd att satsa på.

Anledning att jag börjat kolla på en avancerad kompakt är att jag ibland känner att min 5d är för stor att släppa med sig, men ändå vill ha en kamera som levererar riktigt bra bilder, är hyfsat snabb så man kan ta ögonblicksbilder.

Jag gillar att S120 är mindre, men kommer den kännas för liten? vill ha ett bra grepp helst så man kan använda den med en hand. Bildkvalitet mellan dem? vilket får ses som det viktigaste ihop med bra egenskaper i svagt ljus. Sen mellan RX100 och RX100II, är det värt prissteget upp mot dem andra?

Tack på förhand.
 
Hejhej

Själv har jag en Canon S95. Man kan ta med sig den utan att det märks nästan. T ex om man ska ut på promenad och fånga något oplanerat ögonblick. Canon S95 känns inte för liten, den känns lagom. Man kan hålla den med en hand också, fast att ställa in ISO osv med en hand blir svårt. Zooma kan man göra med en hand om det behövs.

Själv har jag ju inte provat någon Sony RX100/RX100II eller liknande, men den verkar ju lite större och lite tyngre.


Har du haft någon kompaktare kamera förut?
 
Mja, RX100 väger 23 g mer än S120.
Den är 2 mm längre, 1 mm lägre och 7 mm tjockare.
Inga stora skillnader.

Men de har ändå lyckats med att stoppa in sensorer i RX100/RX100 II som är flera gånger större än vad som finns i några andra kvalitetskompaktzoomar.
Och DÄR blir det förstås stora skillnader. Dessa båda är f.n. unika i sin klass på marknaden.
 
---
Jag gillar att S120 är mindre, men kommer den kännas för liten? vill ha ett bra grepp helst så man kan använda den med en hand. Bildkvalitet mellan dem? vilket får ses som det viktigaste ihop med bra egenskaper i svagt ljus. Sen mellan RX100 och RX100II, är det värt prissteget upp mot dem andra?

Tack på förhand.
Du är förstås medveten om att du inte kan få ett grepp som liknar 5D med någon kamera som du kan få ner i en skjortficka. Ifall någon zoomkompaktkamera kommer att ge dig tillräckligt bra grepp för att just du ska tycka att det är "good enough", är så individuellt att bara du själv kan avgöra detta genom att prova. Ta med i beräkningen att det lär behövas en viss tillvänjning för att acceptera någon kompaktkamera överhuvudtaget, när man kommer från en fullformatskamera (och även från en APS-C kamera, ifall det är en Konica Minolta Dynax 5D du skulle råka ha)...

Du får en rätt bra uppfattning om bildkvalitetsskillnaden mellan S120 och RX100/II genom att jämföra deras sensorstorlekar. RX100-seriens sensorer är flera gånger större - skillnaden är större än den mellan APS-C och FF-kameror. Och den skillnaden är ju tydlig.

Bra egenskaper i svagt ljus?
S120 hamnar helt i "skuggan". :)


Pristillägget för RX100 II är värt det för vissa, men jag skulle säga att för de allra flesta så ger RX100 bäst prestanda/pris-förhållande.
De väsentlgaste skillnaderna (vilka jag förmodar att du redan känner till) är att RX100 II har bakbelyst sensor, vilket ger lite lägre brus än för RX100. Sedan har den blixtsko, inte bara inbyggd blixt. Men det som framförallt skulle få mig att överväga en RX100 II är den utvinklingsbara skärmen.

Plus för RX100 är att den är lite smidigare att få ner i fickan.
 
Bra grepp får du inte på någon av kamerorna (fast det finns grepp att klistra på som gör dem lite bättre). Jag valde RX100 II (som är den största av de tre) då jag tyckte den var tillräckligt fickvänlig och ändå har möjlighet till bra bildkvalitet. Du kan hitta en del exempelbilder på min flickr.

För mig var den vinklingsbara skärmen som gjorde att jag valde RX100 II i stället för den tidigare - det gör kameran mycket mer lättanvänd.

Canonkameran är också bra, men den större sensorn i Sonykamerorna gör skillnad tycker jag. Canon S120 är dock klart minst i sällskapet.
 
Tack för alla tips och ider. ska fundera lite till innan jag ev slår till. börjar tycka att 5d med fast glugg är tillräckligt smidig att nästan alltid ha med. Men hade så klart vart trevligt med en liten kamera oxå, lutar nog mot en RX100 jag börjar bli kräsen med bildkvaliteten och vill inte tumma på den för mycket, för då är risken att jag inte använder bilderna till nått mer en papperskorgen ;)
 
När min S95 gick sönder förra året ersatte jag den med en RX100. Det råder ingen som helst tvekan om att det rör sig om helt olika typer av kameror gällande bildkvalitet och jag tror att den skillnaden kvarstår med S100/110/120. Ändå saknar jag S95 för att den var så rolig och smidig att fotografera med. Ringen runt objektivet kunde t.ex. ställas in på vitbalans/färgton och det använde jag hela tiden. Så även om RX100 är "bättre på allt" förlorar den lite just på att den inte alltid genomtänkta gränsytan gör användaren lite fjärmad från fotograferandet. Tycker jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.