Annons

Canon RF24-240

Produkter
(logga in för att koppla)

Johre

Ny medlem
Har länge fotat med en Canon 5DMk3, och haft AF24-105 4.0 som standard-zoom (första versionen). Varit sådär halvnöjd med den då jag inte tycker den är den skarpaste, men ändå helt ok.

Nu dränkte jag nyligen kamera+objektiv i ett vattenfall på Komorerna (lång historia), så nu måste jag hitta nåt nytt att fota med. Har verkligen funderat fram och tillbaka på alla alternativ mellan att bara fota med mobilen (Samsung S22), köpa nån avancerad kompaktkamera till att köpa en spegellös systemkamera. För tillfället lutar det åt en spegellös, och då t ex Canon EOS R8 eller R. Har en 4-5 EF-objektiv, så det känns som att bästa alternativet är att stanna med Canon.

Men objektiv då. Nån standard-zoom måste jag ha. Fotar mest när jag reser, så gärna en glugg som täcker det mesta. Sen tar jag med vidvinkel eller tele beroende på vart jag ska, men ofta bara standard-zoom. RF 24-70 2,8 är alldeles för dyrt för mig och även 24-105 4,0 ligger lite i överkant med tanke på att jag fotar rätt lite nuförtiden. Men hur bra/dålig är egentligen RF24-240? Hade ju varit sjukt nice att ha så mycket zoom i en glugg, men förstår ju att det är en kompromiss. Hur står den sig i intervallet 24-105 om man jämför med den AF24-105 4,0 som jag har idag? Att den är lite ljus-svagare kan jag leva med, men hur blir bild-kvalitén?

Canon har ju en billigare RF24-105, och den verkar ju inte vara det minsta bättre än 24-240 enligt de recensioner jag läst, så den verkar gå bort.

Kan säga att jag i princip bara fotar jpeg, så det är resultatet på de bilderna jag bryr mig om. Blir det dålig bild men kameran kompenserar för det så är det helt ok för mig.

Svår fråga, men tacksam för lite synpunkter.
 
Från cyberphoto:

"Slutsats
Canon RF 24-105/4-7,1 IS STM är ett lämpligt val för dig som prioriterar ett lägre pris, kompakt format och låg vikt. Jämfört med Canons två RF-zoomar med lite större omfång så presterar RF 24-240/4,0-6,3 IS USM aningen bättre optiskt sett, och RF 24-105/4 L IS USM mycket bättre på i stort sett allt, men då kostar de också betydligt mer.

Testad av Mats 2020-05-04."

"Slutsats
Canon RF 24-240/4,0-6,3 IS USM rekommenderar jag i första hand för hobbyfotografen som inte vill bära omkring på fler objektiv än ett. Tack vare 10x-zoom och effektiv stabilisering är det förstås ett mycket mångsidigt objektiv som gör att du kommer att klara av de flesta fotosituationer och motivområden. Om du filmar ofta och gärna med aktiverad autofokus, kommer du garanterat också uppskatta Nano USM AF-motorn.

Testad av Mats 2019-08-27."
 
Det låter lite konstigt i mina öron att du bara är halvnöjd med 24-105/4 på 5D3.
Vanligtvis får det väldigt goda omdömen. Mitt exemplar var väldigt bra och skarptecknande, både med 5D3 och R-hus med adaptern.
Om du väljer mellan RF24-105/4, 24-105/4-7,1 och 24-240mm så rekommenderar jag definitivt det bättre 24-105/4. Det är värt den extra kostnaden. Sedan beror det givetvis på vilka övriga EF-gluggar som du har och vilken kombination som passar just dig.
 
Svårt att ge någon man inte känner råd -det är för och nackdelar med allt - men här är mina 2 cent

Har själv tittat mycket på 24-240 för att ha som enda reseobjektiv och det kan nog vara ganska ok – bara du kan bedöma om du tror att du blir nöjd med detta.

Se t ex denna fältrapport från Scott Kelby om du inte redan har sett den


på minussidan är ju kantskärpan och skärpan på längre brännvidder – dessutom är ju 24-240 ett ganska stort objektiv.

Om du inte ”behöver” de längre brännvidderna så kan RF 24-105/4-7,1 IS STM vara något. Billigare mindre och lättare – igen, bara du kan bedöma vad som är bäst för dig.

Vill du ha bättre skärpa över större del av bilden är det 24-105/4 L som gäller – har själv ett sådant och är supernöjd.

På kamerasidan – om du väljer mellan en R och R8 skulle jag välja en R8 för att den är modernare, snabbare och har bättre autofocus. Har själv en R sedan länge och det är ingen dålig kamera. Tror att en R8 och RF 24-105/4-7,1 IS STM skulle vara en ganska fin resekombo.

Om du inte absolut måste ha fullformat så skulle jag fundera lite på Canon EOS R7 kamerahus + RF-S 18-150/3,5-6,3 IS STM ( Motsvarar ca 29-240mm för 35mm fullformat) som en väldigt fin resekombo. Nackdelen är väl att eventuella befintliga EF vidvinkelobjektiv inte blir så vidvinkliga längre på en cropsensor.
 
Tack för alla bra svar på en svår fråga.
Lutar åt EOS R8 + RF24-105 4,0.

Tror ändå att 105mm räcker för det mesta, men att jag inte riktigt skulle bli nöjd med bildkvalite på 24-240.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.