Annons

Canon RF 100-400mm f5.6-8 IS STM invaderar nu riket.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Nu börjar den spännande lilla, kompakta och lätta telezoomen att levereras till Sverige.
Den presterar som förväntat och är framförallt väldigt hanterbar och får gärna följa med ut i spenaten och andra ställen.
Om du har fejsboken så har jag lagt upp några bilder här:

Lina. Brännvidd 300mm 1/125s f8 ISO 5000. EOS R5:
_V6A3585.jpg

Senast ändrad:
Jag lyckades som du vet hitta ett hos Mattsons i Lund utan att ha bokat upp mig, men ser fortfarande lite tomt ut i nätaffärerna här i Sverige. E infinity däremot verkar alltid ha tillgång.
R3 förväntas inte finnas på hyllorna inom de närmaste 6 månaderna men även den finns hos E infinity. De verkar prioriterade före många andra.

Gällande optiken så misstänkte jag du skulle bli nöjd. Den gör precis det som kan förväntas. Hoppas på lite roligare väder i helgen för mer testande. Hängde AF med även om Lina var i full sprint?

Jag beställde mitt ex. hos Cyber i september i samband med inbyte av optik så min placering på väntelistan var nog högt upp.
Den som eventuellt är orolig för den optiska prestandan hos objektivet behöver inte vara orolig. Men givetvis så är ljusstyrkan begränsande. Dels för att skärpedjupet blir relativt stort och att ISO måste höjas när man behöver snabba exponeringstider i svagt ljus.

Den lilla storleken och minimala vikten är en riktig bonus.

Idag tittade solen fram med andra förutsättningar mot gårdagens grådask.
Det blev några bilder på Lina när hon springer mot kameran, inte full rulle men hon rör på sig. AF hänger med väldigt bra och skall vara något förbättrad med senaste firmware 1.5.0 för EOS R5.
_V6A3688.jpg_V6A3702.jpgRF24-105 vs 100-400.jpg

Jag måste säga att vikt, storlek och pris på detta objektiv gör mig lite avundsjuk på er canonister. Jag har en beställning på motsvarande glugg för Nikon Z, men det är betydligt tyngre, större och dyrare. Förmodligen aningen skarpare, lite bättre ljusstyrka, men det vete fan om det är ”bättre”.

Oj redan i september. Jag ska nog vara glad för att ett ex dök upp. Troligen en avbokning. Fina bilder på Lina i varmt ljus. Ofta räcker det med bakgrundsoskärpa som i första bilden där det framgår i vilken miljö hon befinner sig.

Hade gärna haft lite extra utrymme gällande lågljusegenskaper som i R6/R5 när bländaren är på f/8 men primärt tänker jag använda mitt objektiv för landskapsbilder och då löser det sig ändå. Det lär väl bli någon brusig ekorre också😃

Jo. Det där med skärpedjup beror ju främst på avstånd relaterat till kamera, motiv och bakgrund. Men helt klart så blir det skillnad med t.ex 300/2,8 och TC 1,4X som ger 420mm f4 mot zoomens 400mm f8. Särskilt om spenaten i bakgrunden finns nära motivet.
Att objektivet är lätt, kompakt och smidigt att hantera visste jag innan. Bara det gör att man får många fler keepers med sig hem gentemot när man måste kånka på och svänga upp Tjocka Berta (om man ens hinner med) när tillfället ges.
Att skärpan och färger var godkända visste jag också men blev faktiskt lite positivt förvånad ändå. Det är lite bättre klipp och stuns i bilderna än förväntat.

Ikväll har jag hårdvarukalibrerat min sprillans nya BenQ bildskärm.
Det gick smidigt, mycket tack vare en fin tutorial av SweClockers på youtube om skärmen.

ANNONS