Annons

Canon Pro9500 Mark II och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag startar den här tråden för att kolla om det finns någon/några som skriver ut sina bilder via Lightroom.

Jag är nyfiken på hur ni ställt in Lightroom och hur ni hanterar profiler och färghantering.

Hittills har jag fått mycket bra utskrifter när jag använder Canons egen programvara. Däremot har jag inte lyckats få ut någon bild överhuvudtaget via Lightroom. Papperet matas igenom skrivaren väldigt snabbt, men inget skrivs på det.

Jag har Pro 9000 första generationen och skriver ut från LR med OK resultat.

Det verkar ju mycket märkligt att du inte får ut något alls!

Jag slår av färghanteringen i skrivardrivrutinen och väljer profil inne i LR. Det är lite klurigt för Canons profiler är ju inte direkt lätta att tyda vilken profil som hör till vilket papper.

Det här är vad jag tror vi kom fram till sist saken diskuterades:

GL = Glossy Photo Paper

MP = Matte Photo Paper

PR = Photo Paper Pro

SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss

SP = Photo Paper Plus Glossy

Siffran därefter anger kvalité där 1 är högsta kvalitén. Lustigt nog är det oerhört svårt att se någon skillnad mellan utskrift i kvalité 1 eller 3.

Jag har Pro 9000 första generationen och skriver ut från LR med OK resultat.

Det verkar ju mycket märkligt att du inte får ut något alls!

Jag slår av färghanteringen i skrivardrivrutinen och väljer profil inne i LR. Det är lite klurigt för Canons profiler är ju inte direkt lätta att tyda vilken profil som hör till vilket papper.

Det här är vad jag tror vi kom fram till sist saken diskuterades:

GL = Glossy Photo Paper

MP = Matte Photo Paper

PR = Photo Paper Pro

SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss

SP = Photo Paper Plus Glossy

Siffran därefter anger kvalité där 1 är högsta kvalitén. Lustigt nog är det oerhört svårt att se någon skillnad mellan utskrift i kvalité 1 eller 3.

Det är en bra början. :)

Jag vet inte vad som hände - eller inte hände - när Lightroom och skrivaren inte pratade fullständigt med varandra. Papperet drogs in som det skulle, men istället för att skrivas på åkte det ut med en väldig fart. Jag fick inget meddelande om att utskriften gått bra eller dåligt. Nytt försök ska göras och jag återkommer. Det jag kunnat konstatera efter rejäl googling är att det är svårt att få till utskrifter till Pro9500 från Lightroom. Jag har inte hittat en enda tråd där någon skriver "Så här gör du". Däremot finns väldigt många trådar som handlar om att det funkar dåligt.

Det där med att papperet dras rakt igenom har nog hänt mig någon enstaka gång då och då, men sedan har det alltid funkat som det skall. Jag skriver i prinicp bara från Lightroom så jag vet inte om detta är LR specifikt eller generellt. Det verkar ju dock märkligt att du aldrig får ut något. Har du preview påslaget i skrivardrivrutinen? Ser du då något eller är det vitt där också?

Färgerna i min preview är helt förvridna men jag har den ändå påslagen, det ger en extra koll på att man ställ in marginaler, stående/liggande rätt osv.

Ja, utskrifter är inte lätt. Jag är mycket nöjd med min skrivare. Jag har väl inte lyckats få 100%-ig överensstämmelse mellan skärm och utskrift men jag tycker det blir "tillräckligt" bra för mina amatörkrav. Jag har en kalibrator till skrivaren men har ännu inte orkat ge mig på det. Eftersom jag är nyfiken av mig har jag gjort otaliga testutsrkifter med olika inställningar, profiler, olika papper etc. Det är dock enormt svårt att få entydiga resultat, antalet parametrar gör att antalet möjliga kombinationer är i princip oändliga.

Ju mer man lär sig om utskrifter desto svårare blir det... ;)

Jag skriver enbart ut från LR när det gäller foton. Använder HP och EPSON skrivare och har aldrig haft några problem.
Kör med egna inställningar och profiler för skrivare, bläck och papper.

Jag skriver enbart ut från LR när det gäller foton. Använder HP och EPSON skrivare och har aldrig haft några problem.
Kör med egna inställningar och profiler för skrivare, bläck och papper.

Ja, helt klart har HP- och Epson-användare mindre problem. Det har jag konstaterat när jag googlat.

Kanske var jag lite otydlig i mitt första inlägg. Jag startade den här tråden för att hitta dem som använder kombinationen Lightroom och Canon Pro9500 Mark II. Just den kombinationen mjukvara/hårdvara har visat sig vara svår att nå bra resultat med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar