Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowersShot G10 eller någon systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Hej fotovänner!

Jag skall köpa mig en ny digitalkamera, funderar bara på vad.

I dagsläget har jag kollat olika kompaktkameror och fastnat för Canon PowerShot G10, känns ju som ett bra val tills min andra hjärnhalva började fundera på en billigare systemkamera...

Jag har satt en budget på runt 6000-6500 kronor och kommer mestadels använda kameran till att fota mina barn, miljö- och produktbilder.

Snälla, finns det någon som kan räta ut min hjärna... är det bättre att satsa på en enklare (prismässigt) systemkamera eller skall jag satsa på en PowerShot G10?

Jag är inte märkesfixerad... så, Canon, Nikon, Fujifilm m.fl. funkar bra... vill ju ha bäst bild för pengarna :)

Tack på förhand!
Nicklas - en förvirrad amatörfotograf i Stenungsund
 
Barn är snabba rackare och den erfarenhet jag har av att fotografera barn är den att systemkameran snabbare hittar fokus och är snabbare på att ta bilden. Komapktkameran är lättare att ha med sig ut.
 
Om du inte är intresserad av att storleken är kompakt-liten så tycker jag alla dagar i veckan att du ska köpa en Nikon D40 med orginal-objektiv och en SB-400 blixt.

(Ställ in kameran på auto-iso 200-1600 och slå blixten i taket eller i väggen inomhus)

6 megapixel är hur tillräckligt som helst (optiken är skarp så du har 6 effektiva megapixlar) och kameran säljs ibland för 2990 ny. Blixten kostar 1000 till.


Kommer du sen på att du vill ha tele, fota macro eller ta vidvinkelbilder så köper du senare ett begagnat sådant objektiv.



Finns självklart andra kameror med häftigare specifikationer med d40+sb400 ger dig verkligen jättebra bilder.
 
Det kan du själv bara svara på.

Kompaktkameran är liten, och sköter allt automatiskt.

Systemkameran är stor, men lämnar lite mer till dig. Både i form av kontroll och i form av lite mer efterarbete.


Barn är som sagt krävande att fotografera, och en kompaktkamera hinner ofta inte med.

6000-6500kr. Varför inte en begagnad 350D eller 400D, och sedan en fin normalzoom.
Eller motsvarande från Sony/Pentax/Nikon.

Är personligen inte insatt i annat än canon, men jag kan säga att 350D fortfarande står sig mycket bra. Dom går från 2000kr beroende på skick, och det tycker jag är fruktansvärt billigt för en så kompetent kamera. Löjligt billigt.
Finns säkert lika prisvärda "gamlingar" från de andra tillverkarna också, men det får någon annan ta.
 
Hej fotovänner!

Jag skall köpa mig en ny digitalkamera, funderar bara på vad.

I dagsläget har jag kollat olika kompaktkameror och fastnat för Canon PowerShot G10, känns ju som ett bra val tills min andra hjärnhalva började fundera på en billigare systemkamera...

Jag har satt en budget på runt 6000-6500 kronor och kommer mestadels använda kameran till att fota mina barn, miljö- och produktbilder.

Snälla, finns det någon som kan räta ut min hjärna... är det bättre att satsa på en enklare (prismässigt) systemkamera eller skall jag satsa på en PowerShot G10?

Jag är inte märkesfixerad... så, Canon, Nikon, Fujifilm m.fl. funkar bra... vill ju ha bäst bild för pengarna :)

Tack på förhand!
Nicklas - en förvirrad amatörfotograf i Stenungsund

Det är alltid ett personligt val eftersom flertal faktorer ska vägas in. Själv gjorde jag mig av med systemkameran, till förmån för en G10, för att den var för bökig att släpa runt på. Jag förlorar då brusegenskaperna på den större sensorn, samt det dynamiska omfånget av samma anledning. Till en viss del förlorar jag också snabbheten vid zoom o focus. Jag tjänar på att jag alltid kan ha med kameran. I normalt hobbymässigt fotograferande med normala ljusförhållande förlorar jag ingenting värt att nämna. Jag kan sluta flämta efter nya häftiga dyra objektiv o tillbehör.
Jag anser att G10 är skarp, snabb(vid dagsljus) och har föredömligt bra placerade knappar o vettiga funktioner. Jag helt enkelt älskar den. Men det gäller ju mig, förståss...
 
Storleken på kameran har ingen betydelse, det är mer kvalitén på bilderna och priset.

Då är det inget snack om saken enligt mig.

En kompakt har inget att erbjuda som slår en systemkamera, förutom att den är liten då =)

Nu talar jag fortsättningsvis endast canon, för det är det enda jag kan.
Det finns dock liknande saker från andra tillverkare,

Behöver du ett "rejält" hus som är lite större och stryktåligare, eller duger det med en lite modell som är lite plastigare byggd?

Vill du ha det förstnämnda är det 30D, 40D, eller 50D som gäller, om du inte vill gå upp till proffshusen.

Annars är det 350D, 400D, eller 450D.
 
Jag har fotograferat med en digital systemkamera i drygt tre år och har nyligen köpt mig en Canon G10 som komplettering. Och jag tycker det känns helt deppigt att fotografera med den! Särskilt barn, som ju många påpekat här i tråden att de är svårfångade. Det är inte kul, helt enkelt. Sen är det ju fiffigt att den är lättare att ha med sig och så vidare, men har man inte kul när man tar bilderna och blir frusterad över långsamhet och just den där känslan av att det är jag som tar fotot, att den är försvunnen - svårt förklara... ja då är ju inte mycket vunnet. Jag hoppas jag vänjer mig, och är du inte van vid en systemkamera så vet du ju heller inte vad du missar. Men jag skulle nog ändå skaffa en systemkamera! G10 är bra för att vara en kompakt. Men det är just det, "för att vara"...
Alltså, du kan få en jättebra systemkamera för mindre än vad G10 kostar.



Hej fotovänner!

Jag skall köpa mig en ny digitalkamera, funderar bara på vad.

I dagsläget har jag kollat olika kompaktkameror och fastnat för Canon PowerShot G10, känns ju som ett bra val tills min andra hjärnhalva började fundera på en billigare systemkamera...

Jag har satt en budget på runt 6000-6500 kronor och kommer mestadels använda kameran till att fota mina barn, miljö- och produktbilder.

Snälla, finns det någon som kan räta ut min hjärna... är det bättre att satsa på en enklare (prismässigt) systemkamera eller skall jag satsa på en PowerShot G10?

Jag är inte märkesfixerad... så, Canon, Nikon, Fujifilm m.fl. funkar bra... vill ju ha bäst bild för pengarna :)

Tack på förhand!
Nicklas - en förvirrad amatörfotograf i Stenungsund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.