Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot SX40 HS??

Produkter
(logga in för att koppla)

Slow_shutter

Aktiv medlem
Jag var helt inne på att köpa en Canon 550D tills jag kom och tänka på att det är ganska "jobbigt" att släpa runt på sån stor kamera och alla objektiv man vill ha till.
I början gör jag det alltid med glädje, men ju längre tiden går desto mer får kameran stanna hemma.

Så nu sitter jag och kikar på en kompaktkamera med spegelreflex-feeling!
Typ Canon PowerShot SX40 HS...

Vad har ni för tips? Är canon rätt märke? Eller ska jag vidga mina vyer och testa ett annat märke??
Jag vill kunna ta porträtt, natur/djur och macro-bilder.
Kort skärpedjup är min grej. Zoomen får gärna vara super!

Tacksam för alla tips!!

// Jonna
 
svårt eller omöjligt?? Oj...det lät ju mindre bra!
Tycker det verkar konstigt då jag har sett bilder fotade med den kameran...
Och jag kan få till korta skärpedjup på närbilder med min gamla sony kompaktkamera!
Men då får jag väl ta och kika runt lite mer då! : )
 
Och jag kan få till korta skärpedjup på närbilder med min gamla sony kompaktkamera!

Ja, på riktigt kort avstånd (eller med riktigt lång brännvidd) blir det förstås en del oskarp bakgrund. Men det går inte att jämföra med en kamera med större sensor (och större bländaröppning). Jag menar inte alls att SX40 är en dålig kamera, hade du inte skrivit just det där om att kort skärpedjup är viktigt hade jag tyckt att du tänkte helt rätt.
 
Aaah, okej! Ja, det e ju bara på kort avstånd ja.
Men det e ju absolut en minus poäng! För jag vill gärna fota porträtt och då måste det, tycker jag, vara väldigt väldigt suddigt i bakgrunden.
Hmmm...tål att tänkas på.
Kanske det blir en 550D iaf då...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.