ANNONS
Annons

Canon Powershot SX30 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Norax

Medlem
Hej!
Är det någon som har en canon powershot SX30 IS? Är den någotning du skulle rekomendera för mig att ha?

Jag är på valet och kvalet mellan en sådan och en Nikon P500.

Mest inne är jag på en Canon.
Älskar att fota macro bilder på växter. Jag vill ha bra zoom på den och det skulle vara najs med en vridbar skärm. Jag har en Canon Powershot A590 IS och den är jättebra. Men jag känner att jag måste köpa en bättre kamera för att kunna utveckla min fotografering. Vill ha bättre närgräns.

Jag vill veta hur bra canon sx30 is är. Är den att att hålla i? Med tanke på att jag är handikappad så behöver jag en kamera med rätt så bra grepp.
Är den bra att fota macro med? Är den bra att filma med? Blir det lätt brusiga bilder? Hur är batteritiden? Är den bra att bära med sig på långa fotopromenader? Tål den mycket?

Ja, allt vill jag veta!

Tack för svar på förhand.

Hej, Igen...

Nu har jag vart i affären och kollat på båda kamerorna... Jag är fortfarande i valet ock kvalet...
Canon PowerShot SX30 IS känns egentligen för tung för mig för att jag ska kunna använda den fullt ut. Nikon P500 känns däremot perfekt. Men frågan är vilken som tar bäst bilder...??

Ska jag köpa Canonen och lita på att jag vänjer mig vid den och listar ut hur jag kan använda den på mitt egna sätt, eller ska jag ta Nikon som jag kan använda bättre men som kanske inte ger jättebra bilder?

Skulle bli tacksam om någon kunde ge mig ett råd!! :)

MVH
Nora

Av dom testbilder jag sett så verkar de billigare sx 130 och sx 230 ge minst lika bra bilder som den dyrare sx 30 du tittar på...
mvh jens

När jag tittar på kameror och precis som du just nu är i valet och kvalet brukar jag titta på vilka recensioner kamerorna har fått. En av de sidor som jag brukar läsa är Photographyblog.com.
Jag kollade upp de två modeller du skriver om och läste lite om dem. Enligt sidan är de ganska likvärdiga, de får t.ex. samma betyg vad gäller bildkvalitet.

Här är testet av SX30IS:an.

Och här är testet av Nikons P500

Spontant är min tanke när jag läser det du skriver att du skall välja Nikon. Du skriver att den känns perfekt redan nu och du tvekar om Canon blir för tung. Jag vill att en kamera skall kännas rätt från första början. Visst är det säker så att du skulle "vänja" dig vid en Canon, men en kame skall ju egentligen vara en förlängning av din arm och om du gillar en av modellerna redan nu är det mycket vunnet. Någon nämnbar skillnad i bildkvalitet verkar det ju enligt testerna ovan inte vara...

Så tänker jag.

Jens, Hm... Jag vill ha en kamera med bra zoom och med bra grepp så att jag kan hålla i kameran utan att den glider iväg. Men tack för tipsen endå! :)

Janne, Kollade på testerna som du lade upp. Och nej, skillnaden är inte mycket. Men däremot så har jag läst att inställningarna är fler på Canon. Man kan t. ex. fota i miniatyr... Sedan så vet jag inte säkert om Nikon funkar i Windows 7...?
Men jag förstår hur du tänker. Jag ska kolla upp lite mer, jämnföra bilder. Och så. Men det konstiga är att om man kollar på produkter här på fotosidan, så finns det ingen recension om Nikon P500...
Men tack så jättemycket för hjälpen! Jag ska verkligen tänka efter!

Canon PowerShot SX30 IS känns egentligen för tung för mig för att jag ska kunna använda den fullt ut. Nikon P500 känns däremot perfekt. Men frågan är vilken som tar bäst bilder...??

Ska jag köpa Canonen och lita på att jag vänjer mig vid den och listar ut hur jag kan använda den på mitt egna sätt, eller ska jag ta Nikon som jag kan använda bättre men som kanske inte ger jättebra bilder?
Köp inte en kamera du inte gillar. Även om det är möjligt (jag vet inte) att den har lite högre bildkvalité så spelar det ju ingen roll om du lämnar kameran hemma för att du tycker den är klumpig. Om du tycker att P500 "känns perfekt" tycker jag inte att det är mycket att fundera över.

Jag kan bara instämma med Erland här ovan!

När det gäller Nikonen och Win7 har jag MYCKET svårt att tro att Nikon släpper en modell som INTE är kompatibel med den senaste versionen av det vanligaste operativsystemet. Om du hade suttit med en udda distribution av Linux eller så hade jag förstått din tvekan, men jag tror nog du kn vara lugn när det gäller Windows...

Vad gäller macro anger www.cyberphoto.se närgränsen på Nikon till 1 cm och på Canon till 0 cm. (Hur det nu går till!) Canon är alltså teoretiskt bättre, men jag har svårt att se när 1 cm inte räcker...
Vidare hittade jag detta när jag sökte.

Här finns även en bra jämförelse mellan modellerna.

Erland. Jo, jag förstår hur du tänker. Det jag tvekar på är om jag verkligen inte kommer att vänja mig. För det jag vill ha, som Nikon P500, saknar är miniatyr och affisheffekten... Jag tror att canon har fler effekter och fler inställningsmöjligheter än Nikon. Men sammtidigt är det ju dumt, som du säger, att jag köper en kamera som jag endå inte kan ha med mig.
Jag ska verkligen fundera, ska åka till affären igen och prova. Innan jag bestämmer mig.
Tack!

För det jag vill ha, som Nikon P500, saknar är miniatyr och affisheffekten... Jag tror att canon har fler effekter och fler inställningsmöjligheter än Nikon.
Jag vet inte riktigt vad det där är för något, men konstiga effekter av olika slag brukar de flesta tröttna på ganska snabbt. Och vill man ha något åt det hållet som inte finns i kamerans mjukvara så kan man nog fixa det ganska enkelt i nåt redigeringsprogram i datorn.

Jag vet inte riktigt vad det där är för något, men konstiga effekter av olika slag brukar de flesta tröttna på ganska snabbt. Och vill man ha något åt det hållet som inte finns i kamerans mjukvara så kan man nog fixa det ganska enkelt i nåt redigeringsprogram i datorn.

Det heter någonting med tilt... Ah, okej. Vi får se. Jag ska verkligen, verkligen fundera, åka och prova igen och tänka. Det jag vill ha i min nya kamera är ju just fler effekter, fler megapixlar och bättre zoom. Jag har nu Canon PowerShot A590 IS. Och detta är min första riktiga kamera. Jag är mest van vid Canon, har en viss kärlek till dem (i och med att de blivit mer miljövänliga), men det skulle ju absolut vara kul att prova något nytt. Vissa säger ju att Nikon inte har uppgraderat sin menyskärm på P500. Men jag ska åka till affären och kolla lite på det. ;)

Tack så mycket för hjälpen!
MVH
Nora

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar