Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot S3 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

emeliegranqvist

Ny medlem
Jag köpte för inte så längesedan en Canon Powershot s3 is för att få en billig men samtidigt bra digitalkamera.

Dagtid utomhus blir bilderna bra, men om det är lite mörkt, speciellt inomhus, så blir bilderna jättekorniga och mer korniga ju högre iso-inställningar man gör.

Jag undrar om det finns någon bra inställning för att göra detta problem mindre eller om jag helt enkelt är dömd att fota utomhus dagtid. Tacksam för svar.

Så det är med andra ord kört om jag vill ha snygga inomhusbilder eller fota när det är mörkt (bilderna blir ju korniga även vid låga iso-tal)?

Du får använda längre slutartider för att kunna använda låga ISO-tal, då blir det inte mer brus än på dina utomhusbilder, fast bruset kanske syns tydligare.

Om du orkat ladda upp en testbild på typ www.imageshack.us så kan någon med likadan kamera säga om det är normalt eller inte...

Kör du manuellt kan du ju underexponera lite, vad för bilder tar du? Är det omöjligt att fixa bättre ljus?

Om det är festbilder kan du ju använda längre slutartider och ha blixten på andra ridån, så ser dom lite småmysigt vimmelaktiga ut...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar