Annons

Canon powershot S3 IS -närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

e1001

Medlem
Hej!

Funderar på att införskaffa en Canon powershot S3 IS, för jag tycker mycket om macrofotografering. Denna kamera ska ha en närgräns på "0 cm", men man kan även köpa till en närbildslins (canon 500D).

Vad gör linsen för bilderna? Blir det bättre närbilder? Det går ju knappast gå närmre än "0 cm"?

Är inte så superinsatt i detta, hoppas få svar från er lite mer kunniga :)

Hoppas på svar.

MVH/Elin Petersson

Om du köper en närbildslins kan du använda längre brännvidd på kameran och därför inte behöva gå så nära som 0cm för att nå samma förstoring.

Okej :)

Skulle du rekommendera mig att köpa en sån lins till kameran, eller är det överflödigt?

MVH/Elin Petersson

Jag har inte använt sådana på en S3 IS, så jag vet ju inte hur den beter sig eller hur resultatet blir, även om jag tror att det kommer att bli bra med en sådan närbildslins.
Fördelen är ju, som sagt, att du kommer att kunna vara lite längre ifrån motivet och ändå få stor förstoring. En annan fördel är att man, tack vare det annorlunda perspektivet man får, för att man är längre ifrån, kan få en lugnare bakgrund. Det är alltså lättare att isolera motivet från bakgrunden.
Nackdelen är ju att man inte kan fokusera på längre avstånd med den monterad på kameran, så när man vill ta "vanliga" bilder så måste man skruva bort den.

Jag kan ju inte veta vad du skulle tycka om en dylik, men jag skulle tycka att det var användbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar