Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot S2 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mannela

Medlem
Hej har gått runt här i dagarna och funderar på en ersättare åt min kära Canon Powershot A40

Jag är ute efter en kamera med mycket zoom, bra bilder, snabb, funka till det mesta och gärna kunna filma lite. Kameran är tänkt att användas till allt mellan naturfotografering där långa avstånd kan förekomma men även obiektfotografering som bilar etc ..

Av dom kameror jag tittat på är Canon Powershot S2 IS den mest intressanta, men än finns inte så mycket att läsa om den? Vore trevligt om någon kunde göra en liten resension av sin kamera och bedömma om den kan passa in på mina önskemål? Föregångaren Canon Powershot S1 IS verkar i mitt anseende vara ypperlig och då borde Canon Powershot S2 IS vara det närmaste perfekt i fårhållande till pris?

Mycket tacksam för svar!

Läs nästa nummer av Allt om digitalfoto. Den innehåller en 3-sidig artikel om kameran.

Jag upplevde den som en riktigt trevlig kamera, trots att den "bara" har 5MP.

Upptäckte i nummer 6 på sista sidan att test kommer med i nästa nummer som du nämnde. Väntar ivrigt att få läsa om den! :D
Det verkar vara en ypperlig kamera att utveckla mitt fotointresse med.

En kompis köpte just en sådan. Verkar riktigt trevlig! Provade den en stund och skulle absolut kunna tänka mig en sådan.

12x zoom är ju inte helt fel. Ruggigt snabb är zoomen också. Kanske 1 sekund från ena ytterläget till andra. Zoomens hastighet beror på hur hårt man trycker på zoomreglaget. Skitcoolt.

Andra saker som är "coolt" är att man kan zooma medans man filmar. 0 cm macro är inte fel heller.

Tack vare de många programvalen och inställningsmöjligheterna så tycker jag att den duger bra för någon som vill utvecklas inom foto.

Det låter väldigt intressant, den verkar vara närmast perfekt för vad jag avser använda den.

Har någon provat på hur pass bra den fungerar att fota häftiga actionbilder på hoppande snöskotrar och liknande i relativt mörka förhållande?

Provade i vintras med min Canon Powershot A40 där blixten var en aning klen och det tog väldigt länge för den att knäppa av, fick hålla inne knappen halvt innan dom lättade och sen knäppa av för att hinna få bild..

Jag fick min S2 för några veckor sedan, har alltid varit fotointresserad men med mobilkamerorna så kom man igång och slog till.
S2:n är ju både bra och dålig jag har redan hittat lite begränsingar och har redan börjat snegla på andra (dyrare slr) kameror.
Vad som jag stör mig på är bruset iso 400 går knappt att använda enligt mig, nu har jag inte printat ut något så jag kan inte säga exakt. Kanske en 10x15 kopia ser bra ut oavsett iso men jag vill ju ha möjligheten kunna göra 20x30cm.
Sedan är det jobbigt att hitta motiv som rör sig och eller är långt bort i lcd:n. Sökaren är bara att glömma då den har så dålig upplösning.

Vad som är fantastiskt bra är den utvikbara skärmen den vrider och vänder man på hela tiden.
Makrobilder har man också möjligheten att göra väldigt bra.
Lite jobbigt kanske att man måste trycka på makroknappen hela tiden då det finns tre lägen när man fotar supemakro 0-10cm makro 10-50cm och det vanliga läget. Ibland står man en bit bort och fotar 12x förstoring (se sländan i mitt album) eller sätter man linsen på krypet man fotar ( gräshoppan).
Vad jag mer retar mig på är att man har bara 1 sek max slutartid i Av-läge. Sedan så att bländare f/8 är den minsta man skulle ju vilja ha 22 typ.
Även om det blev en del kritik så tycker jag att det är en riktigt bra kamera överlag.
Nu är jag som sagt tvärny på det här med foto så det är möjligt att man med bättre kunskaper kan uppväga allt jag tycker är dåligt med den här kameran.

/Patrik
Appropå action i highspeed läge så tickar det på bra 2-2.5 bild/sek till minnet är slut men om något rör sig mot dig så glider det ur fokus som du låste på första skottet.

pallep skrev:
Sedan så att bländare f/8 är den minsta man skulle ju vilja ha 22 typ.
Jag antar att det är för att du vill kunna få längre slutartider, då kan du använda gråfilter istället.

En bländare på f/22 skulle vara helt meninglös på S2 då bildkvaliten skulle bli alldeles för dålig.

Blir bildkvaliteten sämre med mindre bländare?
Jag trodde man bara kompenserade med längre slutartid. Om man tar typ en lådkamera så har ju den liten bländare, kanske lite dåligt exempel men ändå.
Det jag vill ibland med S2:an är att få lite större skärpedjup i vissa situationer.

Nu glider vi OT här men menar du att en systemkamera typ 350D har sämre skärpedjup vid f/8 samma värde på alla andra inställningar (slutare, iso och brännvidd osv)? Förutsätter en någorlunda hygglig "glugg" också.
Låter ologiskt i mina öron.
Det där med diffraktion känner jag igen från fysiken men inget som jag exakt kommer ihåg, får väl ta och öppna min "Introduktion to optics" av Pedrotti, suck jag som trodde man skulle slippa räkna på sånt här mer i livet. :D

Mycket förenklat: f/8 på S2 är ett oerhört mycket mindre hål än på en systemkamera, då bildytan (sensorn) är mycket mindre så krävs det heller inte lika mycket ljusinsläpp vid samma utsnitt.

De faktiska brännvidderna på S2 är 6-72mm.

Skärpedjupet avgörs av förstoringsgraden och bländartalet, med en större sensor så får man högre förstoringsgrad och därmed oxå kortare skärpedjup.

Du skrev sämre skärpedjup, det är mer korrekt att säga kortare skärpedjup ;-)

Senast ändrad:
Bockar o bugar, jag tänkte inte så långt men nu när du säger det så är det ju glasklart.
Man lär sig nåt nytt varenda dag.
Nåväl jag är fortfarande sugen på ny kamera, uppgraderingsjävulen du vet.
Så vilket är bäst D70 eller 350D?

Haha, bara skojar du behöver inte svara då jag inte är sugen på pajkastning.

S2:an ska jag givetvis behålla då det är en kanonkamera bara man vet dess begränsningar.

Ursäkta också för trådstöld.

Har kört S2:an en dryg vecka nu, jag vägde ganska länge mellan en kompakt och en uppgradering från min Minolta 700si till DSLR, men valet föll på S2:an då jag inte tyckte det var riktigt värt pengarna att köpa en DSLR för tillfället.

Är nöjd med S2:an, självklart är det inte samma sak som en (D)SLR kamera men den är liten och trevlig att ta med sig, går lätt ner i väskan och tar bilder som jag är nöjd med.
Har provat lite blandat med macro, konsertfoto etc och på det hela taget är jag nöjd med den.

Skärpedjup/Sensorstorlek?

Det här kanske inte är ritkigt rätt forum men jag hitter ingen lämpligare tråd.

Lite tidigare i denna tråd disskuterades möjligheten att få kort skärpedjup med en kompaktkamera.

Jag skulle vilja ha en kamera som det bl.a går att ta porträtt med och då vill jag ha kort skärpedjup.

Skärpedjupet blir alltså kortare på en kamera med större sensor. Hur litet skärpedjup kan man få med t.ex Powershot S2 eller Panasonic FZ5 som båda har en sensor på 1/2,5 tum. Är det någon större skillnad mot min nuvarande Canon Ixus 400?

Tyvärr så är det riktig systemkamera som gäller om man verkligen vill ha riktig oskärpa. Om sensorn är nån mm större hit eller dit räcker inte. tyvärr. Du kommer inte märka nån större skillnad från din nuvarande kamera.

Tur är att digitala systemkameror idag är nästan lika billiga som kompakter. Eller kolla in sonys nya semi-kompaktkamera med APS-storlek på sensorn.

//

Hej är ny här!

Jag står och väljer mellan Panasonic DMC FZ5 och Canon S2 IS.

För nackdelar?

Canon:
*Snabb start
*AA batterier
*Manuell fokus

Panasonic:
*Leica optik
*Pris

Vilken ska jag ta?

Är en jägare/fiskare som fotat massor med "vanlig" kamera.

Mannela skrev:
Det låter väldigt intressant, den verkar vara närmast perfekt för vad jag avser använda den.

Har någon provat på hur pass bra den fungerar att fota häftiga actionbilder på hoppande snöskotrar och liknande i relativt mörka förhållande?

Provade i vintras med min Canon Powershot A40 där blixten var en aning klen och det tog väldigt länge för den att knäppa av, fick hålla inne knappen halvt innan dom lättade och sen knäppa av för att hinna få bild..

För det mesta beror det mer på fotografen än på kameran. Vi har en S2 IS och det är en fantastiskt liten kamera, men utan övning blir det inga actionbilder. Det gäller alla kameror. Sorry.
När man lär sig använda den producerar den mycket bra bilder. Förvånande bra faktiskt.

Beretta skrev:
Hej är ny här!

Jag står och väljer mellan Panasonic DMC FZ5 och Canon S2 IS.

För nackdelar?

Canon:
*Snabb start
*AA batterier
*Manuell fokus

Panasonic:
*Leica optik
*Pris

Vilken ska jag ta?

Är en jägare/fiskare som fotat massor med "vanlig" kamera.

Panasonicen är plastigare och känns inte lika trevlig, däremot är resultatet likvärdigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar