Annons

Canon PowerShot S110 eller Sony Cybershot DSC-WX300

Produkter
(logga in för att koppla)

Kung vise

Medlem
Är på G att åka till Scandinavian Photo för att införskaffa en bra kompaktkamera i prisklassen 2500 - 2800kr
Så behöver lite goda snabba råd om dessa två.
(Canon PowerShot S110 pris 2790 kr eller Sony Cybershot DSC-WX300 pris 2890kr)
Båda är bra tycks det. Men sony´n verkar vassare och nyare ? eller ? :)

Lite fakta om kamerorna här:

Sony´n har en Sensortyp: Exmor R CMOS
canon Sensortyp: CMOS
Vad är att föredra där.

Sony har. Sensorstorlek: 1/2,3"
canon. Sensorstorlek: 1/1,7"
Vilken är bättre?

Sony. Ljusstyrka optik: f/3,5-f/6,5
Canon. Ljusstyrka optik: f/2,0-f/5,9

Sony. Upplösning: 18,2 miljoner pixlar
Canon Upplösning: 12,1 miljoner pixlar

Sony. Optisk zoom: 20x (25-500mm i 35mm formatet)
Canon. Optisk zoom: 5x (24-120 mm i 35mm formatet)

Sony. Filformat: JPEG (foto) AVCHD (film)
Canon. Filformat: JPEG, RAW (foto) MOV (film)

Sony. Garanti: 2 år
Canon. Garanti: 1 år

Någon som kan ge mej några goda råd, om vad som är bäst att satsa på av dessa ;))
 
Jag tror du jämför äpplen och päron här.

WX300 är, perspektiv- o bildmässigt, en mer flexibel och mångsidig kamera, med sin 20X zoom. För sin storlek och roll verkar den mycket avancerad. WX300 tar själv hand om det mesta, med massor av intelligent automatik.

S110 är helt enkelt en mer vanlig fickkamera av hög kvalitet med inriktning för hög bildkvalitet. Den har också en del funktioner som direkt riktar sig till vana och avancerade fotografers krav, som t.ex sparar i raw.

Canons egentliga motsvarighet till WX300 är SX280 HS. Och Sonys egentliga konkurrent till S110 är kanske RX100 (dock har de placerat sig en bit upp där - dyrare och bättre).

Generellt gäller att större sensor är bättre, men ställer större krav på optiken (objektivet måste bli betydligt större, och kräver mer omfattande korrigering av strålgången för skärpa vid olika avstånd). Canon S110's 1/1.7 är lite större än WX300'as 1/2.3, trots att WX300 har fler megapixlar..
Generellt gäller att större zoom-omfång leder till sämre optiska egenskaper. WX300'as 20X zoomomfång är alltså större än S110's 5X.
Skall man gå på det, så borde alltså Canons S110 ta bilder av lite högre kvalitet. Men för den sakens skull behöver inte det vara den kameran du vill ha.

Jag har dock aldrig sett någon test av WX300, där jag kan direkt jämföra med andra kameror. De bilder jag sett, övertygar med avseende på sensorn och jpeg-genereringen. Klart bra för en liten kamera. Kritiken inriktar sig mest på att objektivet presterar sämst på vidvinkel. Men en zoom med stort omfång är alltså alltid en kompromiss.

Båda kamerorna har bra testomdömen och verkar anses tillhöra toppskiktet i sina respektive kategorier.
 
Stor sensor bättre, få pixlar per ytenhet bättre och ger mindre brus vid svagt ljus förutsatt att sensorerna är från samma teknikgeneration ju nyare sensokonstruktion desto bättre.
Möjlighet att fotografera i RAW, ger mycket större möjligheter att plocka plocka ut max ur sensordata.

Har inte sett några bilder från Sonyn, men ska jag gissa utifrån specifkationerna ger sannolikt Canonkameran bättre bildkvalitet. Sedan är det ju frågan om du behöver den långa zoomen, ofta blir dock så långa zoomar som Sonyn har mer eller mindre dåliga kompromisser.
 
Dessa kameror är inte jämförbara. Vill man ha avancerade kompakter med många inställningsmöjligheter och bäst bildkvalitet är det avancerade kompakter som t ex Canon S110 som man tittar på. Konkurrenter här prismässigt är de utgående sista exen av Olympus XZ-1 (1900:) eller Nikon P7100 (1900:) som man bör titta på med ditt pristak.

Sony WX300 är en superzoom resekompakt. Jag är inte lika insatt i konkurrenterna till denna. Jag har dock en lite äldre långzoomare (10x) från Sony med 10mp och 1/2,3" sensor. Redan vid 10mp tar brusreduceringen bort en del av de fina detaljerna så vad man skall med fler mp till vet jag inte. 1/2,3" sensorer är samma storlek på sensorn som amatörvideokameror. Dessa kameror kan fungera utmärkt för familjefotografering på semester t ex om man inte har krav på förstoringar eller hög bildkvalitet.

Hade det varit jag skulle det blivit någon ur den första gruppen. Bäst bildkvalitet med stillbild av dessa blir då XZ-1, mest zoom med bra bildkvalitet men lite större P7100 (båda dessa har CCD sensorer så mindre bra för video) och minst format om video är prioriterad blir det S110. S110 har över mycket av zoomomfånget samma ljusstyrka som P7100 men är kompaktare (men mindre zoomomfång). XZ-1 har bäst ljusstyrka överlag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.