Annons

Canon Powershot s1 is vs. finepix s5000

Produkter
(logga in för att koppla)

angelape

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag sitter i valet och kvalet mellan dessa två modeller.
Skulle vara jätte tacksam för lite intryck och synpunkter från er om vilken jag bör välja.

Priset är tyvärr en sak jag måste se till, men samtidigt är jag ute efter det bästa jag kan få för pengarna. Tillbehören är väl ungefär jämlika mellan dessa modeller?

Båda två verkar vara bra kameror men jag är helt ny på digitalfoto och är lite osäker på vad jag ska titta på.
En sak vet jag och det är att kameran inte får ta lång tid på sig från att jag tryckt på avtryckaren tills den tar bilden. Lånade en digitalkamera för att ta kort på kattungar och efter 110 bilder hade jag ca 100 med enbart kattrumpor på :)
 
Hej,

Har inte provat någon av modellerna men du kan ju kolla på DPReview de har en avdelning i sina tester som heter Timings and sizes, eller liknande, där de testar tider. Du skulle kunna jämföra de olika kamerorna där och se om de motsvarar dina behov.
 
Tack. jag har kollat på sidan men ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt vad det är jag ska titta efter.

Så jag skulle bli glad om det är nån som testa kamerorna eller kanske har en själv som har lite intryck av dem. Har kollat in recensionerna här på fotosidan och det är därför jag känner mig lite tveksam.
Lutar åt canon men s5000 är ju ett snäpp billigare.

Beslutsångest! :D
 
Man skulle väl kunna sammafatta det med att:

S1 IS har:
*Bildstabilisator
*Billigare minnen
*Manuell vitbalans
*Möjlighet till lägre ISO-tal
*Möjlighet till längre slutartid (15s och inte bara 2 som S5000)
*bättre filmläge (om man bryr sig om det)
*Plats för fler bilder i bufferten

S5000 har:
*Längre räckvidd för blixten (vet inte vid vilket ISO-tal canon anger sin räckvidd så detta kan mycket väl vara jämnt lopp.
*snabbare sekvenstagning
*Filteradapter medföljer (extra tillbehöv till S1)

Värt att notera är att S5000 komprimerar sina JPEG-bilder väldigt mycket vilket gör att man förlorar detaljer.
Att man har ett RAW-läge kompenserar inte så mycket för detta då detta inte finns tillgängligt för sensorns verkliga upplösning utan bara för det uppinterpolerade 6Mpix-läget. Bilderna får artifakter och tar större plats på kortet.

Jag tror att S5000 är något snabbare. Kortare "shutterlag" och, som sagt, snabbare sekvenstagning.

Min personliga åsikt:
Personligen upplever jag bilderna från S1 som skarpare och brusfriare.
Bildstabilisator är mycket praktiskt vid långa brännvidder.
Kameran är dyrare, men man får åxå en, i mitt tycke, bättre kamera. Att minnena till S5000 är dyrare än de till S1 gör dessutom att prislappen inte skiljer så jättemycket i slutändan.

Sen är ju inte prestanda allt. Kameran ska vara lätt att använda och man ska trivas med den, så testa, om möjligt, de båda och se vad du tycker om själva användandet.

Edit:
Läs för all del fler recensioner än de på fotosidan:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s1-review/index.shtml
http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_s5000-review/index.shtml
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s1is.html
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fuji_s5000.html
 
Senast ändrad:
Eller varför inte en Canon Powershot G3? Den borde väl hamna på ungefärligen samma prislapp? Mycket uppskattad kamera av många!
 
Tackar för hjälpen.. är nu stolt ägare av en canon powershot s1 is. Nu gäller det bara att lära sig att använda den. ;)
Märkte på direkten att bildstabilisatorn gör mycket, särskilt för en som är så darrhänt som jag är.
Enda nackdelen kameran har är att ha-begäret efter alla mysiga tillbehör ökat. :D
 
angelape skrev:
Tackar för hjälpen...är nu stolt ägare av en canon powershot s1 is. Nu gäller det bara att lära sig att använda den. ;)
Märkte på direkten att bildstabilisatorn gör mycket, särskilt för en som är så darrhänt som jag är.
Enda nackdelen kameran har är att ha-begäret efter alla mysiga tillbehör ökat. :D

Välkommen in i Canon-familjen, hoppas du ska trivas! ;)

//Joseph
 
Nikon coolpix 8700

Hej jag var i samma rätt så trevliga situation som du och kom efter idogt studerande av tester och testbilder på nätet fram till att Nikon Coolpix 8700 är den bästa kameran i klassen. Jag är inte besviken den är snabb i uppstart och från avtryck till färdig bild. Bildkvaliten är mycket bra. Inställningsmöjligheterna mycket stora.Kort sagt en toppenkamera. Kompletterade med Raynox 1540 Pro converterlins samt en Magicstoredrive på 2,2Gb. Båda dessa tillbehör fungerar också mycket bra. Och efter idogt studerande av väskor fastnade jag för M-rock, även detta var ett mycket lyckat val. Väskan är kvalitetsmässigt snäppet över andra märken jag tittat på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.