Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon powershot G5

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle möjligen inte kunna bero på att upplösningen är på 5 miljoner pixlar? Men det är klart, varför fick isåfall inte G3:an namnet G4 istället.
 
Krille skrev:
Det skulle möjligen inte kunna bero på att upplösningen är på 5 miljoner pixlar? Men det är klart, varför fick isåfall inte G3:an namnet G4 istället.

Kanske pga att det nu inte ska vara nån tvekan om att det är en 5 megapixlare, börjar ju finnas ganska så många av dem.
 
Produktansvarig för Canons digitalkameror i sverige var tvärtyst iaf, pratade med honom idag. Eventuella nyheter kommer att publiceras den 1 juni på Canons hemsida enligt honom. Är ju på söndag så det kanske inte kommer info förrän i början av nästa vecka.
 
Mer vidvinkel går ju att fixa med vidvinkelkonverter, fast mer vidvinkel utan dyra tillbehör hade ju vart gött förstås.
 
Eftersom jag var starkt sugen på G3:an förut så skippar jag nog den och köper mig en G5 istället. Finns info nu på canon.se förresten.

Vad tror ni, kan det vara ett vettigt köp?

Mvh
Thomas
 
Priset för G5:an hos Cyberphoto är 8445:-. Versionen som inkluderar en microdrive släpps i augusti. Den "vanliga" G5:an ska finnas till hands i Juli.
 
Allvarligt talat tycker jag det är lite lurendrejeri över det hela, det enda som ändrats från G3 är att man har lagt till 1mp och målat kameran svart. Den här kameran kunde de ha släppt för ett år sen!
På canons hemsida kan man läsa att det rekommenderade priset för G5 kommer att vara 9500kr, jag gjorde en snabb sökning på pricerunner och finner att G3 får man för ca 7000kr.
Kom igen! 2500kr mer för 1mp och svart färg? och eventuellt mer brus...
De rekommenderade priserna brukar ju iofs vara högre än vad de sen är i affären, så vi får väl se hur det blir.
En annan sak som är riktigt snålt är minnet på 32mb, vad får man plats med? 8 bilder i raw läget nånting, det är ju fånigt, använder man ändå lägre kvallite eller lägre upplösning kan man ju lika gärna köpa en kamera med färre mp.
 
Visst är det relativt små minneskort som levereras med kamerorna, kolla bara på Nikon 5700 som kostar cirka 11500:- och även den har ett 32mb kort. Eller varför inte Eos 10D för 19k som inte ens levereras med ett minneskort alls.

Prisskillnaden mellan G3 och G5 är ju drygt 1300:- på Cyberphoto, vad brukar det normalt sett skilja mellan en 4 och 5 megapixlare? Eller skiljer det normalt sett en väldans massa i funktioner också?

Mvh
Thomas
 
G5

Kommer under Juli, både kameran singel och i en bundling med 1 GB microdrive. G3 kommer att prissänkas och G5 kommer att landa på ca 8200:-

5 megapixel, Digic etc ingalunda någe eos 10D.

//Robban
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.