Annons

canon powershot g5 x

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Har bara använt systemkamera tidigare men har nu skaffat mig en G5X. Hur pass användbar är kameran att jobba med? Vilka begränsningar har jag med en kompaktkamera ijämförelse med exempelvis canon 50D som är gammal?!
Fungerar det att ta nattbilder med en powershot? Är väll mest inne på att ta porträtt men är nyfiken överlag på vart den presterar bäst?

Jämfört med en systemkamera med betydligt större sensor presterar den hyfsat i bra ljus, men klart sämre när det blir lite mörkare.

Fotar du i RAW så är en extremt slö jämfört med din systemkamera (och även jämfört med många andra kompaktkameror).

Kvaliteten är ungefär som de flesta 1":are.

Ljus/brus är bättre än de flesta kompakter med mindre sensor, men sämre än spegellösa och DSLR med större. http://cameraimagesensor.com/size/#24,108,83,163,190,238,232,242,236,189,a

Tycker om bygget och mekaniskt fin kamera, men personligen så tycker jag att den är lite stor att ha i fickan (där är Sony RX100-IV klart bättre tycker jag).

Men en fin kompakt i stort - grattis! :)

Tack för informationen. Hur står den sig ijämförelse med g7x markII? Samma pris men olika teknik?

Du nämnde porträtt som användnibgsområde, tänk bara på att f/2,8 i teleläget motsv bl 5,6 på din 50D och bl 8 på FF så skärpedjupet blir ganska stort.

Spännande. Mina porträtt jag tar nu kör jag med 70-200 runt 90mm för optimal skärpa. Känner mig väldigt handikappad med min gamla kamera då bruset förstör bilderna redan runt 1200iso.
Ska iofs köpa en 7D MarkII innan sommaren men det är tänkt att jag ska komplettera g5x med min nuvarande 50D. Vilka inställningar är optimala för skärpan på g5x?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar