Annons

Canon optik på en HB 500c

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Lite mysko fråga och förlåt mig alla goa och glada hasselblad älskare...

Men skulle vilja veta om de finns någon adapter för eos optik till Hasselblad?
Försökt kolla runt men verkar inte hitta det.

Har en 500c med en bunt olika CF gluggar samt en adapter för HB optik till min canon 5D.

Men nu är jag lite sugen att "leka" lite.... dra på min lensbaby samt ev min 35/1.4 på hasselbladaren :p

Kanske en 50/1.4 också...

har mest telen i HB optik.

Finns det eller inte?

Länkar är uppskattade, gärna där de finns i sverige.

tack på förhand.

(Eller blir det helt galet pga croppen? därför de inte finns?)
Ska ev låna ett h20 phaseone också så tänkte de kanske skulle funka ändå... bara för kul.
 
Senast ändrad:
Det blir helt galet då Canonobjektiven inte tecknar ut mer än småbild (24x35 mm), objektiven måste dessutom monteras mycket närmare filmplanet än vad som är möjligt med Bladaren för att du skall kunna få fokus mer än någon decimeter från filmplanet (effekten är den samma som om du monterar Canonobjektivet med en rejäl mellanring på en Canonkamera, dvs. endast för makrobruk).
 
Mmm tack anade att det skulle bli galet :D
hade varit kul dock om de funkat :D

Det blir helt galet då Canonobjektiven inte tecknar ut mer än småbild (24x35 mm), objektiven måste dessutom monteras mycket närmare filmplanet än vad som är möjligt med Bladaren för att du skall kunna få fokus mer än någon decimeter från filmplanet (effekten är den samma som om du monterar Canonobjektivet med en rejäl mellanring på en Canonkamera, dvs. endast för makrobruk).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.