Annons

Canon och kameraremmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Remfästet på min 5D2 är inte optimalt. Det ser ut att kunna skära av remmen efter ett tag, särskilt som kameran med grepp och ljusstark optik är ganska tung. Klart felkonstruerad slits med vassa kanter.
Har någon erfarit att remmen skurits av? Resultatet skulle bli garanterat katastrofalt...
 
Remfästet på min 5D2 är inte optimalt. Det ser ut att kunna skära av remmen efter ett tag, särskilt som kameran med grepp och ljusstark optik är ganska tung. Klart felkonstruerad slits med vassa kanter.
Har någon erfarit att remmen skurits av? Resultatet skulle bli garanterat katastrofalt...

Håller med dig. Det har jag tänkt på mången gång. Däremot byter jag när den blir "för " sliten.
 
Jag har inte sett att någon fått remmen uppsliten, men de som närmat sig detta läge har kanske bytt den av ren självbevarelsedrift. Däremot har jag sett bilder på vad som händer om man inte kan trä remlåsen ordentligt. Slutresultatet blev detsamma.
 
Nej remmarna är inte optimala ens om slitsarna inte skulle varit så vassa. Jag har plockat öglorna från en Nikon (N kan vara bra ibland ;-)) och sen skaffat små karbinhakar som jag satt i remmen. På så sätt är det lätt att hänga dit remmen de relativt få gånger jag vill ha den där.

I stället för Nikonöglor har jag buntband till öglor på ett annat hus. Funkar lika bra.
 
Om du är skeptisk till hur den är fastsatt kan du ju kika på lite annorlunda kameraremmar som t.ex. Black Rapid-modellerna som man skruvar fast i stativgängan. Jag har använt en RS-1 (eller om det nu är RS-2 den heter) i åtminstone tre år och är mycket nöjd.
 
Ett annat tips kan ju vara att ändra längden på remmen någon centimeter en gång i halvåret så håller den längre.
/Tommi
 
Nej remmarna är inte optimala ens om slitsarna inte skulle varit så vassa. Jag har plockat öglorna från en Nikon (N kan vara bra ibland ;-)) och sen skaffat små karbinhakar som jag satt i remmen. På så sätt är det lätt att hänga dit remmen de relativt få gånger jag vill ha den där.

I stället för Nikonöglor har jag buntband till öglor på ett annat hus. Funkar lika bra.

Det skulle jag aldrig våga!!
Jag har vid flera tillfällen sett buntband brista till synes utan anledning.
Men det där med ringarna är ett bra tips :)

Håller med Mats om att 5DII remfästen är ganska skarpa. Jag brukar hålla koll på slitaget på mina handledsremmar
 
Det är bara att justera om dem lite då och då och ser de för muggiga ut så är det bara att köpa en ny rem. Är inte fästen lika vassa på alla canonhus nästan? Jag fick byta rem på min gamla 350D då den höll på att gå av av precis samma orsak. Min 40D står också på tur för en ny rem....
 
Hm! Väldigt konstigt att Canon efter decennier inte tagit tag i det här. Jag funderar på att gå på med min Dremel och slipa till den vassa kanten invändigt i spåret, plus att försöka trä på en tunn slangbit eller nåt över remmen innan man trär igenom den i öglan. Det är nog svårt med mer radikala lösningar, och jag har en suverän rem jag hittade i Japan som gärna får hålla ett tag.. Ett externt remfäste man fäster i stativgängan låter inte heller särskilt lockande, men visst, alla förslag är välkomna.
 
En idé skulle kunna vara att skala en bit (ca 8mm) av en lämplig kabel där innerdiametern motsvarar tjockleken på yttre delen av fästet. Med ett litet snitt så kan man trä det avskalade höljet på fästet och får då en mindre skarp kant mot remmen.
....gäller bara att hitta en kabel med hölje av lämplig diameter och material... ;-)

Annars är nog ringarna enklare....
 
Senast ändrad:
Jag har öglor gjorda av kamerarem i stålögglorna, som jag sedan fäster kameraremmen med karbinhakar i. De är luggslitna men långt från att gå av, har suttit i tre år.
 
på ett hus större än en leica tycker jag en traditionell kamerarem bara är bökig och obekväm. Som någon tidigare skrev, ta en koll på black rapid. Skön som fan och du får loss den i en handvändning vid behov. Singlestrapen som jag haft i typ fem år eller så i dagligt bruk och rätt tuffa förhållanden är fortfarande hel och utan skavanker.
 
Nu använder jag för visso inte originalremmen, utan en säkert 15 år gammal neoprenrem. Den har de senaste tio åren suttit på Canonhus (EOS 30, 10D, 5D och 5D Mk2) ser inga tecken på att den skulle vara på väg att gå av (sliten är den förvisso). Så jag tror att rädslan att remmen skall gå av inte skall överdrivas, däremot kryper remmen gärna ur remlåsen med tiden så håll ett öga på dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.