Annons

Canon och autofocusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej.
Jag upplever det som tämligen vanligt att olika kameror och olika objektiv har sitt autofocusavstånd olika. Det var speciellt vanligt för ca 10 - 15 år sedan. Nu verkar det vara jämnare.
Men såsom canons D60, 20d? 1d-serien osv hade väldigt mycket kompatiblitetsproblem gent emot objektiven.
För att inte tala om Canons zoom-objektiv som focuserade lite hipp som happ. ...frontfocus eller bakfocus.
Jag har haft enormt mkt utrustning med den typen av problem.
Men jag tycker det skrivs väldigt lite om det. Har inte andra haft samma typer av problem som jag?

Skrivs lite? Det var väl en tid snarast ett av de absolut mest framträdande diskussionsämnena härstädes.

Skrivs lite? Det var väl en tid snarast ett av de absolut mest framträdande diskussionsämnena härstädes.

Okej. Men vad berodde problemen på? Jag förstår inte hur Canon kan ha till synes olika referenspunker beroende på kamerahusmodell, man får ju ibland det intrycket.
Det verkar högst märkligt att dom inte har haft högre krav på sig själv än dom har haft. Autofocusen är ju så otroligt vital.

Visst har det blivit bättre.

När jag 2012 skaffade 1D X och 5D Mark III så försvann mina fokusproblem. Dessförinnan fokuserade jag ofta om när jag hade viktiga motiv för att minimera risken för felfokus.

När jag nyligen kollade igenom lite gamla bilder från 2004-2006 så slogs jag av hur dålig precision det var i fokusen. Då var jag rätt nöjd.

Visst har det blivit bättre.

När jag 2012 skaffade 1D X och 5D Mark III så försvann mina fokusproblem. Dessförinnan fokuserade jag ofta om när jag hade viktiga motiv för att minimera risken för felfokus.

När jag nyligen kollade igenom lite gamla bilder från 2004-2006 så slogs jag av hur dålig precision det var i fokusen. Då var jag rätt nöjd.

Ja jag håller med dig. 7d är i regel klockren. Skulle set vara något objektiv som inte fungerar så kan man microjustera det (om det är en fast optik iaf).
Som jag ser det så tycker jag att Canon ska stå för kostnaderna för AF kaliberring. Jag begriper inte var jag jag som kund ska behöva betala för Canons tillkortakommanden. Även om garantitiden har gått ut.
Jag tycker det var bedrövligt hur illa det var tidigare.
Inför ett objektivinköp så brukar jag tänka mig noga för vilka val jag gör, just med tanke på risk för AF problem. Föredrar fasta objektiv. Ska jag ha en zoom så väljer jag som gluggarna som brukar vara pålitliga.

Jag har haft enorma problem med af. Varje gång jag köpte en ny kamera blev det flera vändor till verkstaden innan det började fungera som det skulle. Och med några objektiv som var för gamla kostade det några tusen extra varje gång. Så jag drog mig för att byta upp mig, men varje gång annonserade Canon att man minsann gjort ett helt nytt fokussystem som var ljusår bättre än förut, så jag trodde varje gång att det skulle fungera, men inte.. Men vändningen kom med 5D MkIII. Det var Canons första kamera med fungerande AF. Nu är det bara mitt 85/1,2 som felfokuserar, har fått ställa den på +15 men skulle nog behöva lite till. Men det är inte kamerans fel, den blev sån efter senaste svängen till verkstan och jag hade inte tid att rätta till det då.

Jag har haft enorma problem med af. Varje gång jag köpte en ny kamera blev det flera vändor till verkstaden innan det började fungera som det skulle. Och med några objektiv som var för gamla kostade det några tusen extra varje gång. Så jag drog mig för att byta upp mig, men varje gång annonserade Canon att man minsann gjort ett helt nytt fokussystem som var ljusår bättre än förut, så jag trodde varje gång att det skulle fungera, men inte.. Men vändningen kom med 5D MkIII. Det var Canons första kamera med fungerande AF. Nu är det bara mitt 85/1,2 som felfokuserar, har fått ställa den på +15 men skulle nog behöva lite till. Men det är inte kamerans fel, den blev sån efter senaste svängen till verkstan och jag hade inte tid att rätta till det då.

Okej. Jag känner igen mig helt..
För mig som har kört mest med aps-c så tycker jag lyftet kom med 7d. Hade 50d dessförinnan. Dom kamerahusen var okej, men inte som 7d. Jag hade en 1ds mk2, den felfocuserade, en 1d mk2n, den hade en klockren af. Det huset älskade jag, men tyvärr så rasade slutaren på den.

Jag läste nånstans att kriteriet för godtagbar autofokus på Canons tidiga consumer-kameror var att en 10x15cm papperskopia såg skarp ut. Det duger ju inte riktigt numera när man croppar och drar upp bilder på 40-tumskärmar :)
För övrigt har jag funderat mycket på varför olika objektiv ger front/backfokus utan att finna någon rimlig förklaring, fasmätningen mäter ju strålgången genom ett par olika vägar genom objektivet, det borde inte finnas något annat än ett 'rätt' fokus? Nåja problemet är ju lätt att lösa med microadjustment om nu kameran har det..
Jo förresten, jag är ju rätt nöjd med AF på 5D3 men den degraderas helt klart med tiden när det samlas damm på AF-sensorn. Det verkar som man behöver städa den ungefär var 6:e månad för att bibehålla full prestanda
/erik

Jag läste nånstans att kriteriet för godtagbar autofokus på Canons 'consumer'-kameror var att en 10x15cm papperskopia såg skarp ut. Det duger ju inte riktigt numera när man croppar och drar upp bilder på 40-tumskärmar :)
För övrigt har jag funderat mycket på varför olika objektiv ger front/backfokus utan att finna någon rimlig förklaring, fasmätningen mäter ju strålgången genom ett par olika vägar genom objektivet, det borde inte finnas något annat än ett 'rätt' fokus? Nåja problemet är ju lätt att lösa med 'microadjustment' på kameror (som har det)..
/erik

Oj då! Det var lösa boliner det där.
Dom behöver absolut höja ribban.
Jag har en 50/1.8 II den får jag microjustera till -20.
Men pappas exakt lika dana optik behöver inte mivrojusteras alls

[...]
För övrigt har jag funderat mycket på varför olika objektiv ger front/backfokus utan att finna någon rimlig förklaring, fasmätningen mäter ju strålgången genom ett par olika vägar genom objektivet, det borde inte finnas något annat än ett 'rätt' fokus? [...]

Vad jag förstått funger fasdetekterande af så att kamera mäter hur pass ur fokus motivet är och sedan justeras objektivet till ett läge som 'borde' vara i fokus. Men ingen kontroll görs att så faktiskt är fallet i efterhand. Detta är ett sätt att få af riktigt snabb. Om objektivet inte är rätt kalibrerat mot huset blir det dock fel - varje gång. Lite grann som ett feljusterat kikarsikte på ett gevär. Skottet landar inte där man siktat.

Kontrastfokus däremot maler på tills maximal kontrast hittas. Det blir alltid rätt, men inte lika snabbt.

Petter ...

Jag köpte mig för några år sedan en Canon 7D II. Hade sedan tidigare en Tamron 150-600 till den. Fick dålig skärpa vid autofokus. Bytte sen upp mig förra året till en Canon 100-400/5.6 II samt till det en Canon 1.4x extender III och tänkte att "nu ska jag få skarpa flygbilder".....
Men ack vad jag bedrog mig! Fick ingen skärpa alls! Fick då höra av en vän att man kan behöva kalibrera.
Gick till Canons verkstad i Farsta och lämnade in allt. Eftersom objektivet och extendern var ny gick det på garantin men kameran fick jag betala för.

Alla tre behövde kalibreras! Men sen fick jag skärpa!
Men visst är det dåligt av Canon att inte se till att de är kalibrerade eller iaf upplysa om att man kan behöva göra det!

Det räcker ju att avståndet från objektivets bajonett till bildsensorn inte är helt identiskt med avståndet till AF-sensorn för att det ska bli fel.
Eller att objektivets fokuseringsmotor inte kör dit den blir ombedd.

Dessutom finns det alltid toleranser på allting. Ett kamerahus om ligger på minustolerans fungerar kanske tillfredställande med ett objektiv som är neutralt, och utmärkt med ett objektiv som också ligger på minus. Men om objektivet är på ena håller och kameran på det andra, då ser det kanske dåligt ut.

Det räcker ju att avståndet från objektivets bajonett till bildsensorn inte är helt identiskt med avståndet till AF-sensorn för att det ska bli fel.
Eller att objektivets fokuseringsmotor inte kör dit den blir ombedd.

Dessutom finns det alltid toleranser på allting. Ett kamerahus om ligger på minustolerans fungerar kanske tillfredställande med ett objektiv som är neutralt, och utmärkt med ett objektiv som också ligger på minus. Men om objektivet är på ena håller och kameran på det andra, då ser det kanske dåligt ut.
Eller något så enkelt som att termometern inte fungerar korrekt. Saxat från SPT:s programvara:

"When part of the camera experiences a change in temperature, it's physical and/or electrical characteristics change. Example 1: the raw values given by the AE sensor unit depend on the unit's internal temperature, and the camera's firmware needs to compensate for an accurate reading.
Example 2: the distance between the CMOS sensor and the lens flange changes slightly as the camera expands when hot. The tolerances demanded of the AutoFocus system are so fine that the variation in distance must be predicted and taken into account by the firmware when focusing.

Since different parts of the camera heat or cool at different rates, EOS cameras have several internal temperature sensors. One for each temperature dependent assembly.

When the sensors fail, the camera can exhibit weird symptoms, for example:

• Soft focusing on hot days (CMOS Unit)
  • Over/under exposing in a seemingly intermittent fashion (AE Unit or Shutter)
  • Intermittent dark images at high shutter speeds (Shutter)
  • Incorrect Flash operation (EF Unit)"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar