Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon Objektiv
- Trådstartare OttO42
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Notera att det bara passar på kamerahus med APS-C sensorstorlek. Men de är vanligast för nybörjare.
Sen är det alltså en telezoom på dessa kameror. Du bör komplettera med exempelvis EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS eller liknande.
Sen är det alltså en telezoom på dessa kameror. Du bör komplettera med exempelvis EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS eller liknande.
Minita
Aktiv medlem
Eftersom du har kit objektivet till din kamera så förstår jag att du sneglar på nästa "steg". Som redan nämnts så är det objektivet du föreslår ett teleobjektiv och du kommer t.ex. att komma åt att fotografera din hund när den springer runt och leker på ett bekvämt sätt. Jag gissar på att detta är den vanligaste kombinationen de flesta "fotografer" satsar på som har foto som ett hobby intresse som kommer och går (om du förstår vad jag menar)
Sedan finns naturligtvis massor av alternativ där plånboken kommer att styra en hel del som kommer att ge dig tekniskt bättre bilder med möjligheten att fotografera när förhållandena inte är särskilt gynsamma.
Beskriv gärna vad du vill ha ut av ett nytt objektiv. Vilka möjligheter saknar du med ditt nuvarande objektiv? Vilken budget?
Sedan finns naturligtvis massor av alternativ där plånboken kommer att styra en hel del som kommer att ge dig tekniskt bättre bilder med möjligheten att fotografera när förhållandena inte är särskilt gynsamma.
Beskriv gärna vad du vill ha ut av ett nytt objektiv. Vilka möjligheter saknar du med ditt nuvarande objektiv? Vilken budget?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Det är perfekt objektiv för en nybörjare att köpa. Många, många som börjat med denna, så köp den och lek. Sen tar det bara ett par månader innan du som vi andra börjar snegla på L-objektiv och lägger halva lönen på sådant.
OttO42
Avslutat medlemskap
Eftersom du har kit objektivet till din kamera så förstår jag att du sneglar på nästa "steg". Som redan nämnts så är det objektivet du föreslår ett teleobjektiv och du kommer t.ex. att komma åt att fotografera din hund när den springer runt och leker på ett bekvämt sätt. Jag gissar på att detta är den vanligaste kombinationen de flesta "fotografer" satsar på som har foto som ett hobby intresse som kommer och går (om du förstår vad jag menar)
Jag fotar en hel del natur samt även inom miniracing.
Det jag saknar är att kunna stå på avstånd och fota dels djur i naturlig miljö samt även på miniracing då dessa bilar kommer i full fart ur en kurva o mot hopp..
Min max budget är runt 6000 kr , men det tar ett tag o få ihop det isf
OttO
mange69
Aktiv medlem
Jag fotar en hel del natur samt även inom miniracing.
Det jag saknar är att kunna stå på avstånd och fota dels djur i naturlig miljö samt även på miniracing då dessa bilar kommer i full fart ur en kurva o mot hopp..
Min max budget är runt 6000 kr , men det tar ett tag o få ihop det isf
OttO
Jag kan starkt rekommendera 55-250 som första teleobjektiv. Helt OK bilder och en riktigt bra IS (åtminstone den första versionen som kom).
För 6000 får du visserligen ett (nytt) 70-200 4L USM (utan IS), som ger makalöst bra bilder, men varför inte börja med 55-250? Som du kanske sett är andrahandsvärdet högt på objektiv så du får tillbaka en del om du vill "uppgradera" senare.
/Magnus
apersson850
Aktiv medlem
Går du på ett EF 70-200 mm f/4L USM får du snabbare autofokus i objektivet än vad EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS II kan ge dig. Ska du följa snabba, rörliga föremål har det betydelse. Men det går ju att förfokusera och försöka knäppa i rätt ögonblick också.
Sen finns 70-200 i flera varianter, men de mer avancerade spräcker snabbt din tänkta budget.
Finns lite bilder på radiostyrt här. Är det nåt liknande du menar?
Sen finns 70-200 i flera varianter, men de mer avancerade spräcker snabbt din tänkta budget.
Finns lite bilder på radiostyrt här. Är det nåt liknande du menar?
OttO42
Avslutat medlemskap
Många naturfotografer fastnar för vidvinkelobjektiv. Bestäm dig för vad du vill prioritera. I ditt fall bör du kika på 10 - 22 omfånget för vidvinkel/natur.
Om jag fotar tex älg,rådjur,ren så ska man väl inte va uppe i näsan på djuren eller är jag ute på en vinglig cykel nu... Har för mig att man ska vara på avstånd för att undvika o skrämma djuren
OttO
OttO42
Avslutat medlemskap
Om jag fotar tex älg,rådjur,ren så ska man väl inte va uppe i näsan på djuren eller är jag ute på en vinglig cykel nu... Har för mig att man ska vara på avstånd för att undvika o skrämma djuren
OttO
Trodde detta var ett forum för att få hjälp inom fotografering och objektiv..
Men så fort jag tycks gå mot nån så är det ingen som vill hjälpa till med nåt av de man skriver.
Mer oseriöst forum har jag inte vart med om
MartinC73
Aktiv medlem
Trodde detta var ett forum för att få hjälp inom fotografering och objektiv..
Men så fort jag tycks gå mot nån så är det ingen som vill hjälpa till med nåt av de man skriver.
Mer oseriöst forum har jag inte vart med om
Med tanke på att du har fått flera svar på din fråga så förstår jag inte riktigt vad du menar med "oseriöst", finns det nån regel på hur många svar man ska få för att det ska vara seriöst?
Kan heller inte se att det är nån som påstår att man inte har svarat pga att du "går emot nån".
Detta är ett ju ändå ett diskussionsforum, där var och en utrycker sig efter egen erfarenhet, arbetssätt, smak osv.
Man behöver inte hålla med.
Så var tacksam över att flera faktiskt har tagit sig tid att dela med sig av sina erfarenheter.
Tycker du inte att det räcker så kan man ju alltid väcka tråden igen.
Ang objektivet så har jag haft det och tycker att det är ett utmärkt objektiv att börja med, men du kommer att växa ur det.
apersson850
Aktiv medlem
Nog för att det händer, men inte i den här tråden. Utom din kommentar, då.Mer oseriöst forum har jag inte vart med om
Du har fått reda på att 55-250 är lagom brännvidd exempelvis för miniracing, men att objektivet är lite långsamt i sådana sammanhang. Vilket är sant. Bättre finns, men kostar därefter.
Du har också fått reda på att 10-22 är ett bra objektiv för naturbilder, vilket också är sant. Däremot sannolikt inte för älgar, men det talade du heller inte om att du skulle fotografera förrän efteråt. "Natur" brukar betyda "landskap", för "älgar" räknas till "vilda djur".
Så med de minimala förutsättningar du gav fick du bra svar. Som man ropar får man svar, sägs det, och det gäller i högsta grad på ett forum som det här, där det inte går att ställa kontrollfrågor lika kvickt som vid en muntlig konversation.
hitanditan
Aktiv medlem
objektiv
Hej! Jag söker ett bra telezoom till min Canon 60d har nu ett 50-250 som ni skrivit om. Jag fotar mycket vilda djur och vyer. Kanske jag skulle ha ett fast tele? har ni lite tips vore jag glad
Hej! Jag söker ett bra telezoom till min Canon 60d har nu ett 50-250 som ni skrivit om. Jag fotar mycket vilda djur och vyer. Kanske jag skulle ha ett fast tele? har ni lite tips vore jag glad